"Slarv" i spåret

Vassi

Trådstartare
Terrorn och jag har börjat hitta tillbaka till bruksträningen. Spårutvecklingen går helt klart framåt, men det jag inte riktigt vet hur jag ska hantera nu är det som jag ser som "slarv". Han kan göra ganska stora slag, en träningskompis som gick spåret åt oss och sedan gick med idag beskrev det som att han zickzackar. Ibland kommer han långt ifrån och blir lite frågande, då kommer näsan upp ur backen och han vindar. Så fort jag ser att näsan är uppe stannar jag.
Jag kanske är orättvis, (vill gärna höra andra infallsvinklar än min egen!) men får lite intrycket av att han inte värderar spåret så högt och "vet" att han alltid hittar tillbaka till det. Han tar mig alltid till slutet och plockar pinnarna. I våras hade vi liknande problem och då ökade vi liggtiden för att öka svårighetsgraden vilket funkade då. Men nu?
Hittills har jag kortat linan och bromsa ner något så han inte slarvspringer igenom. Har övervägt näring vilket vi inte använt oss av utöver något valpspår förra hösten. En eventuell skillnad som jag inte vet om det spelar roll idag är att liggtiden bara var en timme jämfört våra vanliga två.
DSC_2346.JPG
 
Terrorn och jag har börjat hitta tillbaka till bruksträningen. Spårutvecklingen går helt klart framåt, men det jag inte riktigt vet hur jag ska hantera nu är det som jag ser som "slarv". Han kan göra ganska stora slag, en träningskompis som gick spåret åt oss och sedan gick med idag beskrev det som att han zickzackar. Ibland kommer han långt ifrån och blir lite frågande, då kommer näsan upp ur backen och han vindar. Så fort jag ser att näsan är uppe stannar jag.
Jag kanske är orättvis, (vill gärna höra andra infallsvinklar än min egen!) men får lite intrycket av att han inte värderar spåret så högt och "vet" att han alltid hittar tillbaka till det. Han tar mig alltid till slutet och plockar pinnarna. I våras hade vi liknande problem och då ökade vi liggtiden för att öka svårighetsgraden vilket funkade då. Men nu?
Hittills har jag kortat linan och bromsa ner något så han inte slarvspringer igenom. Har övervägt näring vilket vi inte använt oss av utöver något valpspår förra hösten. En eventuell skillnad som jag inte vet om det spelar roll idag är att liggtiden bara var en timme jämfört våra vanliga två.
Visa bifogad fil 99872
För mig hjälpte det att ha kort koppel, vi pratar ”vanlig koppellängd” som max och sedan gå väldigt sakta fram. Stanna och hålla emot så fort hunden avviker från spårkärnan. Det fungerade bra för oss då hon har så stor motivation för spåret. I början kunde vi stå en stund innan hon fattade. För en hund som inte gillar att spåra så mycket kan allt väntande dock göra att den tröttnar.
Det är viktigt att man som förare eller den som går med vet var spårkärnan går när man gör övningen så att man stannar och ”korrigerar” på rätt plats.

En annan övning var att lägga ett spår med mycket böjda spår, vinklar, loopar, över stenar osv. Typ gå slalom/sicksack mellan träd där det var superviktigt att hunden inte slarvade utan tog trädet från rätt håll, gick över stenen och inte rundade stenen, en loop där hunden skulle följa loopen och inte bara ta kortaste vägen osv. Där behövs också kort koppel och stanna så fort hunden går fel. Viktigt att du även där vet med säkerhet var spåret går.
 
För mig hjälpte det att ha kort koppel, vi pratar ”vanlig koppellängd” som max och sedan gå väldigt sakta fram. Stanna och hålla emot så fort hunden avviker från spårkärnan. Det fungerade bra för oss då hon har så stor motivation för spåret. I början kunde vi stå en stund innan hon fattade. För en hund som inte gillar att spåra så mycket kan allt väntande dock göra att den tröttnar.
Det är viktigt att man som förare eller den som går med vet var spårkärnan går när man gör övningen så att man stannar och ”korrigerar” på rätt plats.

En annan övning var att lägga ett spår med mycket böjda spår, vinklar, loopar, över stenar osv. Typ gå slalom/sicksack mellan träd där det var superviktigt att hunden inte slarvade utan tog trädet från rätt håll, gick över stenen och inte rundade stenen, en loop där hunden skulle följa loopen och inte bara ta kortaste vägen osv. Där behövs också kort koppel och stanna så fort hunden går fel. Viktigt att du även där vet med säkerhet var spåret går.
Jag tror då att han gillar det tillräckligt för att inte tröttna vid väntan, av vad jag kan se gillar han spåret men känns nonchalant när han är i det.
Ska testa att köra riktigt kort lina! Startade på äng och där är det ju svårt att se exakt var spåret går, får göra mer i skog och framför allt ta tag i att göra snitslar. Det behövs ju ändå till uppletanderutan.
Gillar spontant tanken på slalom mellan träden och annat "krångel" :up:
Känns bra att ha lite nya tankar även om det är kort tid kvar av säsongen här uppe. Får ge oss på hårda spår i vinter antar jag :)
 
Hårda spår är kul, så det tycker jag absolut att ni ska ge er på :)

Jag hade också testat med kortare lina och avvaktat om han lyfter huvudet. Jag hade nog också testat med näring för att se resultatet av det.
 
Kan väl uppdatera själv med tipsen jag fick av uppfödaren; längre liggtid (borde ha anat :D) samt kan överväga att prova med näring kort efter varje vinkel för att noggrannhet ska löna sig. Nu kommer vi tyvärr inte ta oss ut för att spåra på över en vecka, jag som är taggad på att framförallt börja prova en kombo av krångelspår och ökad liggtid, ev med näring efter vinkel.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 470
Senast: Loons
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 651
Senast: em-pirre
·
Hästvård Kort historik om det nu mot all förmodan finns NÅGON som lyckats missa det. Hästen ifråna är 9 år, utdömd 10 maj -04 pga en...
2
Svar
25
· Visningar
2 739
Senast: goamarie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp