Slarvar med maten

TheRedLightning

Trådstartare
Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara lat och omotiverad att laga mat till mig själv (roligare att laga mat till andra). Har inga problem att äta om det bjuds på mat eller jag äter ute på restaurang osv.

Vad äter jag idag?

När jag jobbar blir det ett glas mjölk till frukost, 3 rågkusar båda halvor (dvs 6 halvor) med något pålägg, när jag ej haft pålägg hemma har det bara blivit bregott. Rågkusarna äter jag på jobbet, sen när jag kommer hem blir det ofta te och någon av Dafsgårds färdigrätter.

Helgerna varierar, ibland har jag lagat riktig mat, oftast blir det fler färdigrätter. Har hänt att jag inte ätit något på hela helgen mer än druckit te, jag har lyckats bättra mig på den fronten och äter nu någon färdigrätt om jag inte orkar laga egen mat, bättre än inget.
Även beställt pizza/kebab någon gång, nu var det ett tag sedan.

Det jag funderar på är hur jag kan få i mig mer, har vid något tillfälle haft med mig morötter på jobbet. Skulle egentligen vilja ha med mig annat till jobbet, men har ingen kylmöjlighet i dagsläget ej heller något att värma med så det begränsar en hel del vad jag kan ha med mig, sen hjälper det inte att jag är extremt kräsen vad jag äter.

Har vid något tillfälle hänt att jag ätit en lite mer utökad frukost med fil och t ex crunchy/flingor, har inte så jättemycket tid på morgonen när jag ska till jobbet. Jag orkar ej heller ställa mig och laga något när jag kommer hem från jobbet, har förvisso hänt att jag startat ugnen och slängt in några "potatisbullar" då det sköter sig självt och går relativt snabbt.

Jag märker på min kropp att den talar om för mig att jag behöver äta mer, men det står helt still i mitt huvud på vad, egentligen borde det inte vara så svårt "bara äta mer av det jag äter idag", men samtidigt känns det som jag behöver lite mer variation och kanske något mer nyttigt. Känns som jag kört fast och inte kommer loss.
 
Vad äter du för lunch?
Kan du inte laga massor av matlådor vid något tillfälle och frysa in? Eller åtminstone laga mat för två måltider när du väl lagar maten, så kan du äta den andra portionen någon dag senare utan att behöva laga mat då?
 
Laga matlådor tillsammans med någon? Eftersom du säger att du hellre lagar mat till andra, än till dig själv.....
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker också det är skittråkigt att laga mat (och äta) till mig själv.

Gör ofta storkok på helgen och äter sen samma hela veckan typ :) är ju bara att slänga in i micron då.
 
Alltså det här är ju en sån tråkig grej man bara måste få till. Jag tycker också att matlagning är tråkigt men det är liksom inte anledning för att svälta sig. Du behöver få in en rutin och bara börja laga mat.
Det är ju ok att äta kall/mellanmålsaktig mat under dagen när du jobbar men då måste du ha med mer än bara några mackor och sen bara MÅSTE du hitta en sätt att få i dig lagad mat på kvällen.
Köp färdigmat, köp från restaurang eller vad som. Pizza varje dag är bättre än det du håller på med nu.
 
Vad äter du för lunch?
Kan du inte laga massor av matlådor vid något tillfälle och frysa in? Eller åtminstone laga mat för två måltider när du väl lagar maten, så kan du äta den andra portionen någon dag senare utan att behöva laga mat då?
Det skrev jag i första inlägget, blir Dafsgårds färdigrätter, idag blev det Karins lasange.

Jag har ingen fantasi när det gäller att laga egen mat, det i kombination med att jag är väldigt kräsen gör det hela så svårt. Jag känner mig så misslyckad.
 
När jobbade som du så hadde jag i perioder dille på paj. Gräddade när jag kom hem och knäppte sen bara av ugnen så var de avsvalnade när jag skulle lägga dem i matväskan på morgonen.
Överlag så är ugnsmat enkel mat. Med lagom låg värme kan det ligga över natten och bli färdigt i lugn och ro.

Potatis och gränsaker med lite vinäger på håller sig hyfsat även om lådan är med i hytten. Bara inte kött, fisk eller ägg är med i samma blandning. Lite rökt kött att skära av någon skiva av funkar även om man nu tröttnr på det, men oftast vart det färdiga köttbullar eller någon korv till.
 
Det skrev jag i första inlägget, blir Dafsgårds färdigrätter, idag blev det Karins lasange.

Jag har ingen fantasi när det gäller att laga egen mat, det i kombination med att jag är väldigt kräsen gör det hela så svårt. Jag känner mig så misslyckad.

Fast varför är det misslyckat att äta färdigmat om det funkar för dig? Det finns ju en hejdundrande massa alternativ att välja mellan, även kalla och smidiga sådana du kan äta som lunch medan du kör. Till och med kyld, färsk mat klarar sig alldeles utmärkt utanför kylen i typ fyra timmar - och håller ännu bättre om du bara skaffar en sådan där isolerad lunchväska. där kan man till och med ha mejeriprudukter som youghurt och diverse. :)
 
Alltså det här är ju en sån tråkig grej man bara måste få till. Jag tycker också att matlagning är tråkigt men det är liksom inte anledning för att svälta sig. Du behöver få in en rutin och bara börja laga mat.
Det är ju ok att äta kall/mellanmålsaktig mat under dagen när du jobbar men då måste du ha med mer än bara några mackor och sen bara MÅSTE du hitta en sätt att få i dig lagad mat på kvällen.
Köp färdigmat, köp från restaurang eller vad som. Pizza varje dag är bättre än det du håller på med nu.
Jag äter Dafsgårds färdigrätter på veckodagarna efter jobbet (som jag även skrev i första inlägget), det gjorde jag inte innan. Ställa mig och laga egen mat när jag kommer hem från jobbet går inte jag är för trött för det, sen är jag världens sämsta kock kan inte laga mat som smakar gott. :(
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En slowcooker kanske skulle kunna vara något för dig, finns massor med recept som är väldigt enkla att göra. Man kan även göra storkok av grytor som man sedan kan frysa in och bara koka till ris/pasta/potatis "färskt". Beror såklart på vad du tycker är gott och äter.
 
Jag äter Dafsgårds färdigrätter på veckodagarna efter jobbet (som jag även skrev i första inlägget), det gjorde jag inte innan. Ställa mig och laga egen mat när jag kommer hem från jobbet går inte jag är för trött för det, sen är jag världens sämsta kock kan inte laga mat som smakar gott. :(
Där är två vägar att gå. Antingen lagar mat man tycker om - eller så får man lära sig laga om den mat man lagar!

Nåja, det går givetvis att jämka ihop något. Men överlag så krånglas det onödigt mycket med maten. Går att krydda efter med. Ha lite tillpiffningskryddor liggande i matväskan, är bra även till en del köpemat som inte var helt vad man förväntade sig.
 
Jag äter Dafsgårds färdigrätter på veckodagarna efter jobbet (som jag även skrev i första inlägget), det gjorde jag inte innan. Ställa mig och laga egen mat när jag kommer hem från jobbet går inte jag är för trött för det, sen är jag världens sämsta kock kan inte laga mat som smakar gott. :(
Jag orkar inte heller laga mat varje dag efter jobbet. Lagar mat på helgen och någon kväll i veckan och gör då tillräckligt för att det ska bli matlådor till både lunch och middag hela veckan.

Varför äter du inte färdigmat alla dagar? Och på helgerna?
Det är okej att inte laga så mkt mat själv bara man ser till att köpa vettig mat istället.
Och är man trött kan man koka makaroner och typ steka färdig korv/köttbullar ibland?

Du behöver också vara extra noga med mellanmål så att du varierar en del där. Frukt, yoghurt, smörgås, nötter, majs/riskakor osv är enkelt.
 
Fast varför är det misslyckat att äta färdigmat om det funkar för dig? Det finns ju en hejdundrande massa alternativ att välja mellan, även kalla och smidiga sådana du kan äta som lunch medan du kör. Till och med kyld, färsk mat klarar sig alldeles utmärkt utanför kylen i typ fyra timmar - och håller ännu bättre om du bara skaffar en sådan där isolerad lunchväska. där kan man till och med ha mejeriprudukter som youghurt och diverse. :)
Det är inte färdimaten som gör att jag känner mig misslyckad, snarare att jag troligen inte får i mig tillräckligt och inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt för att få i mig mer.
Det jag funderar på mest är att försöka bättra frukosten på något sätt, men vet inte om det räcker att t ex äta fil med crunchy eller flingor, sen något mer än bara mackor på jobbet, något som jag skulle kunna varierar mellan så det inte blir så enformig.
Ett tag provade jag att göra egna baguetter med lite sallad, röbetssallad och köttbullar, men det blir så pilligt att göra varje dag. Försökt få till lite mer matiga mackor, men det går sådär.

Jag har funderat på att försöka skaffa en kylväska att ha på jobbet, inte hittat någon lämplig än inom min prisklass och förutsättningar.
Nu på sommaren går det knappt att ha med sig något som egentligen måste stå i kylskåp, hytten blir som en bastu så fort lastbilen står i solen och jag är ute och lastar/lossar. Märkte förra sommaren att morötterna inte tyckte om värmen, de ändrade smak. Annars tycker jag det är rätt gott att knapra lite morötter.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det är inte färdimaten som gör att jag känner mig misslyckad, snarare att jag troligen inte får i mig tillräckligt och inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt för att få i mig mer.
Det jag funderar på mest är att försöka bättra frukosten på något sätt, men vet inte om det räcker att t ex äta fil med crunchy eller flingor, sen något mer än bara mackor på jobbet, något som jag skulle kunna varierar mellan så det inte blir så enformig.
Ett tag provade jag att göra egna baguetter med lite sallad, röbetssallad och köttbullar, men det blir så pilligt att göra varje dag. Försökt få till lite mer matiga mackor, men det går sådär.

Jag har funderat på att försöka skaffa en kylväska att ha på jobbet, inte hittat någon lämplig än inom min prisklass och förutsättningar.
Nu på sommaren går det knappt att ha med sig något som egentligen måste stå i kylskåp, hytten blir som en bastu så fort lastbilen står i solen och jag är ute och lastar/lossar. Märkte förra sommaren att morötterna inte tyckte om värmen, de ändrade smak. Annars tycker jag det är rätt gott att knapra lite morötter.
Det finns ju kylväskor som man kopplar in i bilens eluttag. Borde väl gå att ha i lastbilen? Finns på tex biltema.

Fil med flingor/chrunchy är jättebra till frukost. Ät gärna en macka och drick lite juice också!
 
Laga matlådor tillsammans med någon? Eftersom du säger att du hellre lagar mat till andra, än till dig själv.....
Å där har vi ett annat problem, har ingen annan jag är ensam. :( (känns som jag hamnat i en ond spiral) Det var annat när jag hade sambo.
Det jag gillar med att laga mat till andra är att höra "åh va gott det var" det blir inte riktigt samma grej när man lagar till sig själv, inte för mig i alla fall. Sen är det nog den där sociala biten att äta mat ihop med någon, prata osv.
Har några gånger haft tur och möjlighet att äta ute på jobbet ihop med någon kollega, annars blir det inte av, dels för att det blir lite väl dyrt att äta ute varje dag och dels för att det inte alltid går att hitta p-plats i närheten för lastbil. Därför försöker jag hitta andra lösningar som kan fungera för mig, känner mig lite låst och ser inte utanför boxen på vilka alternativ som finns.
 
Det finns ju kylväskor som man kopplar in i bilens eluttag. Borde väl gå att ha i lastbilen? Finns på tex biltema.

Fil med flingor/chrunchy är jättebra till frukost. Ät gärna en macka och drick lite juice också!
Problemet med den modellen på kylväskor är att de måste klara 24 volt. De sticker i väg i pris då, men det är egentligen inte det största problemet. Mitt problem är snarare vad jag bör äta mer än bara mackor på jobbet.

Mackor hinner jag inte få i mig på morgonen innan jag ska till jobbet (mackor äter jag vid frukost nr 2 på jobbet), äter väldigt långsamt, i och för sig skulle jag kunna byta ut mjölken mot juice och äta fil med crunchy. Låter lite nyttigare än hur det är idag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 445
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 356
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp