Slarvig med frambenen - snubbelhäst.

N

Nossan

Blivit så efter knäskada i våras. Vrickar sej lätt. Varit på återbesök x 2 på ATG och de hittar inget allvarligt. Genomröntgad och genomböjd. Tacksam för träningsråd! Har även läst nåt om några paddar, vet inte om de är emot skador mer som syns eller om det är något man kan linda på vid träning. Nu ska vi igång.
 
Är du säker på att den är helt ok i knäna nu? Tänk på att det bara är skador i lederna som syns vid böjprov, senor, senskidor, muskler, skelett mm kan ju också skadas... Röntgades båda knäna? Vet att det inte är så många kliniker som har utrustning att röntga så högt det är därför jag frågar.

Annars tycker jag det är rätt logiskt att hästen snubblar fram. Har den ont i knäna gör den givetvis allt för att avlasta bakbenen och överbelastar då fram. Tycker dock att kotorna fram borde ge utslag på böjprov.

Förresten, har de U-ljudat knäna? Det är inte allt som syns på röntgen heller.
 
Rtg båda knäna och båda "fötterna". Fattar inte riktigt varför han skulle överbelasta fram om han har ont i fram?
Att han skulle avlasta bak om han har ont fram?? Vi går i alla fall och tränar "för hand". Går över kavaletti och vet kommer igen fast nu ut till oss nästa gång. "Fästningprover neg" om man kan skriva så :smirk:.
 
Du menar nog fel anatomiskt?!?

Knäna sitter på bakbenen, strax bakom ljumsken. Hästar har inga knän fram, kan det vara carpus du menar? Carpus är ju absolut inga knän utan en samling av småben med 2 separata ledfickor emellan (3 "ledningar"). Carpus motsvarar INGET knä utan människans handled.

Har hästen ont i knäna avlastar den bak och vältrar över vikten framåt => överbelastar i första hand kotlederna fram.
 
Snubbling brukar drabba trötta hästar, hästar med bockben, för långa tår, eller halta hästar...och då sitter oftast orsaken i framknäna...
 
Öh, hästar har fortfarande inga knän fram... de har däremot CARPUS! Handled och knä är skilda saker.

Håller dock med om att bockbenthet och långa tår också orsakar snubblingar liksom ovana att röra sig i terräng, ouppmärksamhet, felaktig skoning, obananserad ryttare, sadel med bruten bom, stress mm
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
2 845
Senast: Shaggy
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 000
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp