slåss med mailen

tanten

Trådstartare
Vi har fått fiber nu, tjänstelleverantör är ComHem.

Jag har lyckats regga en mailadress hos nya operatören. Och jag fick den att funka i några timmar. Sedan är det stopp. Jag får upp ett fönster i Windows live mail som ber om lösen men den accepterar inte det. Det går inte heller att komma in via webmailen.

Ska jag sända med gamla mailen får jag flytta över kabeln till gamla modemet. Tar emot gamla mailen gör den med nya nätet.

Håller på att bli galen. Mailade fiberföreningens ordf som kryptiskt bara svarar att "det ska inte vara några problem med mailen". Själv använder han sin gamla telia-adress...

Comhem själva sa för en vecka sedan att jag kommer att få en mailadress i brevlådan med ett lösenord, men det kommer ju inget? Annars har de varit snabba med att sända ut villkor och information. jag har säkert fått ett halvdussin brev.

Dessutom GÅR det ju att regga en mailadress via "Mina sidor".

Gah, jag blir galen. Mail ska bara funka. Man ska starta programmet och hämta hem, skriva och bara skicka. Eller enkelt nå mailen via webmail.

Nån som har kompletterande info och erfarenheter att dela med sig av?

(Ja, jag har mailat dem men inte fått svar)
 
Varför i h-vete använder du en operatörs mail istället för dom tusen gånger bättre gratistjänsterna?

Skaffa gmail istället.

Oavsett så låter det som att du inte ändrat inställningarna i ditt mailprogram för att passa din nya mailadress/ gamla mailadresss på nya uppkopplingen, och kommer du inte in på comhems webmail heller så har du dessutom fel lösenord.

Kommer du åt comhems mina sidor kan du väl begära nytt lösen till din mail där?
 
Varför i h-vete använder du en operatörs mail istället för dom tusen gånger bättre gratistjänsterna?

Skaffa gmail istället.

Oavsett så låter det som att du inte ändrat inställningarna i ditt mailprogram för att passa din nya mailadress/ gamla mailadresss på nya uppkopplingen, och kommer du inte in på comhems webmail heller så har du dessutom fel lösenord.

Kommer du åt comhems mina sidor kan du väl begära nytt lösen till din mail där?
Jag har en gmail för att kunna använda min telefon. Men aldrig i h-e att jag börjar använda den frekvent. Eller ens använda den. Jag är för misstänksam mot google.... Jag föredrar att ha mina mail där jag kan kontrollera dem.

Och ja, jag HAR ändrat inställningarna och jag har gjort den nya adressen till prio. Jag har dessutom bytt lösen i "Mina sidor" men kommer fortfarande inte in på mailen, ens i webmail.

När jag reggade mailen sa programmet att adressen inte var ledig. Men den dök upp i alla fall nästa gång jag loggade in.
att den inte skulle vara ledig kändes märkligt eftersom jag använder mitt namn som är unikt.

Jag tror jag har skaplig koll på inställningar men uppenbarligen inte i det här fallet.

Nåt är fel.
 
Om Comhem har störningar på sin mailtjänst måste du prata med dom.

Och det är nackdelen med att ha sin mail hos småeverantörer. Det är inte alls lika driftsäkert som hos "jättarna".
 
Jag tackade nej till deras webmail och använder min antika hotmail, som funkat i alla år. Jag vill ha en fristående mail
 
Jag har en gmail för att kunna använda min telefon. Men aldrig i h-e att jag börjar använda den frekvent. Eller ens använda den. Jag är för misstänksam mot google.... Jag föredrar att ha mina mail där jag kan kontrollera dem.

Och ja, jag HAR ändrat inställningarna och jag har gjort den nya adressen till prio. Jag har dessutom bytt lösen i "Mina sidor" men kommer fortfarande inte in på mailen, ens i webmail.

När jag reggade mailen sa programmet att adressen inte var ledig. Men den dök upp i alla fall nästa gång jag loggade in.
att den inte skulle vara ledig kändes märkligt eftersom jag använder mitt namn som är unikt.

Jag tror jag har skaplig koll på inställningar men uppenbarligen inte i det här fallet.

Nåt är fel.

Du får nog ringa comhem. Kommer du inte in på webmailen heller så är något galet. Var länge sen jag jobbade på deras kundtjänst.

Nackdelen med att använda operatörernas mail är att dina gamla mail finns inte kvar när du loggar in med nya, om du inte gör en backup innan avtalet sägs upp för sen släpps den mailen fri till andra att använda...

Det är fördelen med att ha t.ex. Hotmail då slipper du göra backuper när man byter leverantör osv... :)
 
Nackdelen med att använda operatörernas mail är att dina gamla mail finns inte kvar när du loggar in med nya, om du inte gör en backup innan avtalet sägs upp för sen släpps den mailen fri till andra att använda...
Njae... backup kan jag inte behöva göra eftersom jag tar hem mailen till min dator och inte har dem sparade på nätet. Kollar webmailen emellanåt för att vara säker på att det inte ligger något på den servern.

Och någon annan kan inte vilja ha min mail. Det är ingen annan som heter så. :)

Men ja, jag ska ringa om jag får en stund över imorgon.
 
När jag reggade mailen sa programmet att adressen inte var ledig. Men den dök upp i alla fall nästa gång jag loggade in.
att den inte skulle vara ledig kändes märkligt eftersom jag använder mitt namn som är unikt.

Jag tror jag har skaplig koll på inställningar men uppenbarligen inte i det här fallet.

Nåt är fel.

Jag tror felet ligger där.

Förmodligen var adressen redan bokad åt dig. Ring du SpringBorts kundtjänst å förklara hur du gjort. Så får dom hjälpa till att rätta till det.
 
Njae... backup kan jag inte behöva göra eftersom jag tar hem mailen till min dator och inte har dem sparade på nätet. Kollar webmailen emellanåt för att vara säker på att det inte ligger något på den servern.

Och någon annan kan inte vilja ha min mail. Det är ingen annan som heter så. :)

Men ja, jag ska ringa om jag får en stund över imorgon.

Nja fast när jag använde Windows mail/outlook och loggade in med annan mailadress så hade de gamla mailen försvunnit, även fast jag tog hem på datorn.

Var många arga kunder som ringde och trodde att mailen från förra operatören skulle ligga kvar på datorn men gjorde inte det.... :)

Nä kanske ingen skulle vara intresserad av den men iom att det är en operatörsbunden mailadress så släpps den fri när avtalet sägs upp. :)
 
:eek:
Hjälp!

Så jag "äger" alltså inte innehållet på min egen hårddisk? Hur kan det vara möjligt?

Det som var är att många tror att det ligger på hårddisken fast det egentligen bara låg i programmet som var kopplad till en specifik adress o iom att adressen inte fanns längre så försvann allt.

Men detta är 5 år sen, så jag har ingen aning hur det funkar nu ... :) o du kanske göra på annat sätt än vad jag gör.
Men dubbelkolla det om du har viktiga mail så inte allt bara försvinner :)
 
Förtroendet för Comhem sjunker.

Hittade en faktura i brevlådan idag. Närmare två tusen papp. För tjänster jag redan betalt - till vår förening.

Ringde Comhem som kort bara förklarade att jag inte skulle betala. Jag ville ha en kreditering och de skulle skicka det.

Var det ett bra försök som misslyckades? Får de in pengar från folk på det där sättet? (nä, misstänksam? Jag?)
 
Det som var är att många tror att det ligger på hårddisken fast det egentligen bara låg i programmet som var kopplad till en specifik adress o iom att adressen inte fanns längre så försvann allt.

Men detta är 5 år sen, så jag har ingen aning hur det funkar nu ... :) o du kanske göra på annat sätt än vad jag gör.
Men dubbelkolla det om du har viktiga mail så inte allt bara försvinner :)
Detta gör mig osäker och förvirrad.
Finns det någon annan som kan reda ut begreppen åt mig?
 
http://windowshjalp.se/?page_id=65
Detta gör mig osäker och förvirrad.
Finns det någon annan som kan reda ut begreppen åt mig?

Du måste spara alla mail i en mapp på datorn för att det ska finnas kvar när du byter operatör. Har du dom bara i programvaran så kan de försvinna när din mail från förra operatören försvinner.

Så för att vara på din säkra sida bör du säkerhetskopiera alla mail.

Var det windows mail du använde kan du kolla här

http://windowshjalp.se/?page_id=65
 
@tanten Mailen ligger inte på din hårddisk, utan sparas i programvaran. När programvaran försvinner följer mailen med.
Alltså - nu känner jag mig som en komplett idiot.

Jag har Windows live mail. Den kan hantera mail från olika operatörer och hämar från nuvarande Bredbandsbolagets server. Är jag på resande fot så läser jag mailen på bolagets server via webmailen. Jag kollar med jämna mellanrum så att där är tomt och inget ligger kvar och skräpar i skärppost elelr skickat. Jag vill ha helt rent där.

Jag hade trott att mailen jag tar hem är just "hemma" eftersom de försvinner från bolagets server. Windows Live Mail kontaktar bolagets server, lämnar lösenord och tar hem mailen.

Jag fortsätter använda samma mailprogram och tar hem mailen från den nya operatören parallellt med den gamla. Så småningom går avtalet med den gamla operatören ut och då fortsätter jag ta hem mail men då bara från den nya.

Det är i min värld ingen programvara som försvinner. Programvaran finns ju på min hårddisk, i mitt windows. Eller?

Hur kan mailen undgå att vara kvar när jag ju kan läsa dem i offline-läge?
 
Din mail ligger i programvaran, skulle programvaran krascha o du måste installera om den så är alla mail borta.

De arga kunderna som ringde till mig och skällde var för att när dom skulle konfigurera en ny epost adress i programvaran så försvann alla gamla mail.
Hände även mig.
Eftersom du hämtat hem dom i programvaran kan du läsa dom offline.
Man bör säkerhetskopiera viktiga mail, o även spara viktigt på datorn o inte i bara programvaran.

Men det var måmga år sedan jag jobbade med bredband så kommer inte ihåg allt.
O jag slutade då använda operatörernas mail eftersom det var för jobbigt att meddela alla en ny epost adress. :)
Från bredbandsbolaget

"Vad händer med min e-post och hemsida om jag säger upp bredbandsabonnemanget?

Om du säger upp alla dina tjänster hos oss kommer även eventuella e-postadresser och hemsidor att försvinna samtidigt som abonnemanget upphör.

Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar."
 
Din mail ligger i programvaran, skulle programvaran krascha o du måste installera om den så är alla mail borta.
"
Ja DET begriper väl en barnunge? Om Windows kraschar finns inte windows funktioner kvar.

Min fråga gällde huruvida min hårddisk är kopplad till bredbandsbolagets server - vilket jag uppfattar att du hävdar.

Att mailen försvinner från bolagets server är väl rätt självklart. Det är så jag uppfattar texten du citerar och jag självklart redan läst.

Men varför mitt Windowsprogram på min egen hårddisk skulle fimpa alla hemtagna mail - DET är min undran.

HUR skulle det kunna ske när jag använder samma programvara?? Som bara ansluts till anna server. Jag lägger ju till de mailkonton jag vill.
 
Kompletterar... ;)
Jag har alltså inte bytt dator, inte bytt programvara, inte uppdaterat eller uppgraderat något. Enbart bytt internetleverantör.
 
POP3 = hämtar hem mailen från mailservern till programmet, rekommenderas ej eftersom folk nuförtiden vill kunna läsa mailen i både dator och mobil/platta. Men ändrar du på inställningarna i programmet till ett nytt konto så kan den ju rensa bort de gamla mailen.

IMAP = speglar bara innehållet i inkorgen. Allt ligger kvar på mailservern så att flera enheter kommer åt att kika. Det säkraste dessutom, en datorkrasch påverkar inte inkorgen.

....

Operatörsbundna adresser är ett uråldrigt otyg.
 

Liknande trådar

T
IT & mobiler Någon data kunnig som kan hjälpa mig? Har fått skaffa en ny dator då hårddisken bråkar på den gamla. Vi har stora "familjemailen" på...
Svar
8
· Visningar
5 835
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Kanske hamnar detta i fel fourm - flytta i så fall! Idag skulle jag diskutera en text jag skrivit åt en bekant. Mailade den strax...
Svar
13
· Visningar
1 554
Senast: Sazalamel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp