Slemsäckinflammation

Zevzan

Trådstartare
Igår var vi till veterinären och fick konstaterat att en slemsäck är inflammerad.
Har i princip aldrig hört talas om detta så blir lite nyfiken över hur vanligt detta är?
Någon som varit med om det i sitt hästliv?
Vet ni vad som hade orsakat det?
 
Jag har en alldeles egen slemsäck, som jag är förbaskat trött på. Attans vad ont den gör!! Inflammation brukar uppkomma på såna, ialf hos människor, pga hög belastning, tex är det inte ovanligt hos löpare som nöter för mkt i förhållande till kondis, muskler och styrka. Även muskler som borde stretchas och vara hos massör kan ge upphov till det (om en muskel är för kort el stum). Du får tänka falleri, fallera, faller alla. Som en kedjereaktion där det slutar i en slemsäck då många muskelfästen är där nära. Och felaktiga skor. Eller dålig löpteknik som belastar. Det kan också vara, som i mitt fall, svaga knän så att lårbensmuslkeln blir överbelastad. Oftast, hos människor, har man flera punkter som gör förbaskat ont då man kompenserar smärta osv. Jag har flera triggerpunkter i ländryggen bla. Väldigt vanligt.

På människa är laser effektivt och såndär pulsgrej. Och bra rehab.

Nu frågade du om häst, men jag tänker att du kanske kan få lite input att tänka på ialf, i väntan på bättre svar. Stort lycka till!!!

Ps, min slemsäck gör vääääldigt ont. Klappa hästen från mig, och hälsa god bättring.
 
Slemsäckar kan, i alla fall på människor, plockas ut och så växer de tillbaka.

Jag vet detta pga inlägget ovan
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Aldrig hört om!!! Gode gud vad de ska få plocka ut min!!! Helst ikväll redan.

Jag hade problem i ca 5 år och inget hjälpte långvarigt. Fult ärr, ca 15 cm långt) men knät slutade göra ont, vilket är en vinst. På mig slipade de också ner benkanten så att trycket från senan blev mindre. Eller vad det nu var.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Igår var vi till veterinären och fick konstaterat att en slemsäck är inflammerad.
Har i princip aldrig hört talas om detta så blir lite nyfiken över hur vanligt detta är?
Någon som varit med om det i sitt hästliv?
Vet ni vad som hade orsakat det?
Har för mig att det var en svensk dressyrstjärna någon gång på "stenåldern" som drogs med en inflammerad slemsäck? Kommer däremot inte ihåg om den inflammerade slemsäcken avslutade karriären eller inte.
 
Hmm ja jag vet faktiskt inte. Tycker inte man hör så mycket om detta?
Kanske ovanligt att man behöver behandla bort det med veterinärbesök?

Blev bara lite nyfiken hur vanligt det egentligen är👀
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp