Bukefalos 28 år!

Slickar på metall. Brist på mineral?

Io

Trådstartare
Min väns häst har den senaste tiden börjat att slicka på gallret i boxen när hon har kommit in. Detta är inget beteende som hon haft tidigare.
Hon är även slö och inte sitt vanliga pigga och alerta jag.

Misstänker väl att det är brist på någonting men vad?
 
Sv: Slickar på metall. Brist på mineral?

Det är ännu inte utrett om hästar kan känna av mineralbrist. Natriumbrist förmodligen, dvs om hästen behöver få i sig mer salt.
Det kan annars vara brister i tuggbehovet.
Att hästen är slö behöver inte ha ett samband med slickandes men det finns ju massa anledningar till varför den är det och det kan vara bra att fråga sig. Det kan ju vara allvarligt.
 
Sv: Slickar på metall. Brist på mineral?

Har grävt en del i det här under dagen och tror att hon möjligen har just brist på natrium. Verka väldigt logiskt och passar in på hästen, fodringen och hur hon rids. Det är iaf inte alldeles omöjligt.

Min vän ska prova att ge henne underhållsbehovet av natrium och se om det hjälper :)
 
Sv: Slickar på metall. Brist på mineral?

ja, och det har börjat speciellt efter att hon släpptes på bete.
Rids ca 5 dagar i veckan.
 
Sv: Slickar på metall. Brist på mineral?

Att hästen har blivit slö tror jag kan bero på att hästar blir i allmänhet slöare när dom kommer ut dygnet runt.Kanske slickar h*n på gallret för att h*n vill ut igen helt enkelt. Så länge hästen verkar helt frisk så skulle jag inte oroa mig.Håll koll på temp/hältor osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp