Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Lena Furberg

Trådstartare
Jag skrev en tråd tidigare om min 3åriga Beauceronhanne, som lagt sig till med en lite irriterande ovana, nämligen att "slicka" eller smaska med tungan oräkneliga gånger innan han kommer till ro. Det händer mest om natten (han sover i vårt sovrum) då han liksom lägger tungan tillrätta så som hundar gör, smaskar lite, sväljer - men inte en eller två gånger, utan kanske 20? 30? Någon föreslog tonsillit, men veterinären har kollat honom och det såg bra ut.
Nu har han lagt ytterligare en grej till sitt smaskande, han slickar sig om nosen. Slick slick slick med långa tungan över nosspegeln, gång på gång på gång i det oändliga. Mest nattetid, om han vaknar till, men även under dagtid ibland (inte hela dagar). Förutom att det är extremt irriterande då han håller på i det oändliga, tänker man ju att det måste ha en orsak som irriterar även honom! Några ideér??? Noskvalster tänktre jag på, men efter att ha googlat på detta, hittade jag inget vettigt. Det verkar ju dessutom svårt att bli av med?
Just nu känns det lite som en sån där fix grej han sysslar med, nåt som sysslolösa, understimulerade hundar kan tänkas hålla på med. Men han aktiveras alldeles lagom, vistas mycket i skog och mark, motioneras, tränas, lämnas aldrig ensam, har ett jättebra hundliv.
Vad skulle ni gjort i mitt ställe???
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Oh, snälla svara på denna fråga. Har precis likadant med min 8-åriga Wheaten tik.
Har varit hos Veterinär o kollat hals mm. Även tagit blodprover. Hon är jätte-frisk.
Funderat om hon är törstig, torr i halsen mm.

Det är ett himla smackande och slickande över nosen på natten.(hon ligger i fotändan av min säng)

Framför allt börjar det en stund efter att jag lagt mig o skall försöka sova.

Det slutar alltid med att hon går upp ur sängen o lägger sig i sin korg.
Då hör jag ju ingenting.....men jag har funderat o funderat varför hon gör så här.
Har även en 5-årig Wheaten tik och hon sover tyst.

Däremot så upptäckte jag att när vi var hos bekanta o sov i deras gästhus vilket var lite kallt, då var hon tyst hela natten.

Kan det eventuellt vara att hon tycker att det är för varmt o torr luft i sovrummet?
Kom jättegärna med förslag/Tack
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Noskvalster har ju inte som vanligaste symptom att hunden slickar sej om munnen, men man ska ju aldrig säga aldrig!
Åkomman behandlas enkelt med Interceptor tabetter eller Strong Hold spot-on, som vet kan skriva ut utan att du behöver göra ett besök.

Själv funderar jag lite på om det kan vara något med tänderna eller öronen... (Eftersom han var kontrollerad för halsen!)
Precis som barn så kan det ju vara svårt för en hund att skilja mellan vad som är hals-irritation och vad som är öron-irritation.
Och små frön, grässtå-reser, stickor från pinnar och annat kan irritera både mellan tänder och i tandkötte.

Om det kan vara ett "ticks" orsakat av stress, under-/över-stimulering eller annat vet du bäst själv!
Märker du skillnad på slickandet när hunden blivit ordentligt mentalt "uttröttad" - ex genom ett långt spår/jobbig miljöträning - eller är beteendet lika intensivt även de dagar ni bara haft rastning som aktivitet?

/Swat
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Hur mår magen på honom?

Min hund, som är en kräks-hund (rasbundet, han är frisk, men kräks för väldigt lite), ligger alltid och smackar och slickar sig om munnen precis innan han ska till att kräkas.

Vad jag tänker på är att han kanske mår illa? Han behöver ju inte kräkas för det..lite långsökt jag vet men man vet aldrig;)

Gör du nåt speciellt när han smackar? Jag har lyckats "lära" min hund att slicka på täcket/soffan eller vad han nu ligger på när han är kissnödig och vill gå ut, absolut inte planerat, men det bara blev så:angel:

Tänkte att det kanske är nåt han får nån reaktion för, men det låter inte så otroligt med tanke på att han gör det på natten. Skulle kunna tänka mig att du på sin höjd muttrar "lägg av" eller nåt, om något alls :)

Jaja, lite tankar iaf!
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Nu måste jag ju fråga HUR veterinären undersökte honom för tonsillit... för det där slickbeteendet är EXAKT så som mina har hållit på när de haft just tonsillit.

I Kenzos fall kollade både jag och veterinären honom flera gånger, det såg jättefint ut men till slut så fick jag nog och bad vet. söva honom och kolla och då var tonsillerna jättefula, men låg kvar nere i fickorna och det gick absolut inte att se vid en titt ner i halsen.

När Garibaldi sen fick tonsillit var det lite enklare; hans ena tonsill "poppade ut" ur fickan och syntes tydligt - då var det ju som sagt betydligt enklare.

Sigge har också haft en omgång - man såg inte något på honom heller vid en titt ner i halsen men tur i oturen så skulle han ändå sövas för att de skulle ta bort en trasig tand och då kollade de honom och visst, även han hade tonsillit, han slapp dock operation då det försvann med hjälp av antibiotika, fast jag är ju inte hundra säker på att tonsilliten inte kommer att komma tillbaka...

Beauceroner verkar tyvärr rätt ofta drabbas av just tonsillit.

Annars är öroninflammation, som någon här föreslog, också något som kan få dem att slicka. Garibaldi har just nu öroninflammation i ett öra och han slickar en hel massa, inte så mycket i luften men på sina framben och lite överallt. Öron och hals är ju kopplade till varandra; när Kenzo hade tonsillit hade han också ständiga öroninflammationer - det har mer eller mindre helt försvunnit efter att tonsillerna togs bort, dock tog det något/några år innan det helt klingade av.
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Hej Åsa!
Är du här också, ibland?!:laugh:
Jo, jag tyckte veterinären var väl snabb när hon kikade i Reekos hals - han var inne för blodprov om sin Borrelia, och jag bad henne då kolla om ev tonsillit. Hon joxade lite med honom för att kunna titta i hans hals, men vimsig och glad som han är tänkte jag för mig själv, att kunde hon verkligen se nåt där??!?
Så, ja, han behöver nog kollas upp igen, ordentligt.
Han slickar mest om morgnarna, i morse både slickade han sig kring munnen och "luftslickade" tills jag försökte få honom att sluta, jag var givetvis INTE arg på honom, men talade om att nu räcker det! Då blev han jätteledsen och gick och la sig i ett annat rum (nåt han annars ALDRIG gör) för att få slicka ifred... Jag har nu bett honom ordentligt om ursäkt och han är glad igen!
Men, ja, jag ska boka vetereinären igen, för han är helt klart inte bekväm, med något. Känns tråkigt att behöva söva honom, men om det är vad som krävs, så.
Suck...
Jag kom förresten att tänka på nu, att borde en ev tonsillit inte försvunnit i samband med antibiotikakuren på 20 dar som han fick mot sin Borrelia alldeles nyligen?
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Nu är jag ingen expert på antibiotika, men olika antibiotika verkar ju olika bra på saker, dessutom har tonsillit en otäck förmåga att komma tillbaka; Garibaldi fick antibiotika men hann inte mer än sluta med kuren så var tonsilliten tillbaka.

Om vet. inte gjorde mer än att kika ner i halsen så skulle jag definitivt vilja ha en rejälare undersökning; symptomen är verkligen typisk för just tonsillit.

Jag gjorde ju misstaget med Kenzo att låta honom gå med eländet länge... säkert närmare två år... :( nu var han iofs inte dålig hela tiden men på sommaren var han inte pigg, åt jättedåligt och var allmänt seg - jag trodde han var värmekänslig och det är han förvisso men förmodligen var det även tonsiliten som spökade. Både jag och vet. kollade alltså hans hals men det hjälpte ju inte. På vintern var han mycket piggare och åt bättre, kanske för att bakterierna inte var lika aktiva när det var kallt... jag vet inte.

Tack och lov har vi en bra veterinär; när jag till slut insisterade på att jag var övertygad om att det var just tonsillerna som var problemet så sövde de Kenzo och gick ner i halsen och tittade. Veterinären erkände när jag sen hämtade Kenzo att: "Jag var ganska säker på att inte hitta något..." men han känner mig sen innan och vet att jag har koll på mina hundar. Och visst hittade han något - superfula tonsiller och även gräs i tonsillgångarna. :( Han verkade må betydligt bättre under själva läkningen efter operationen - bara det säger ju en del om hur irriterad han förmodligen var i halsen innan operationen.

Som tur var så var Garibaldis tonsillit som sagt väldigt tydlig och här testade vi bara med en antibiotikakur, när sen eländet kom tillbaka nästan direkt efter avslutad kur så gjordes tonsillektomi (operation) omgående.
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

20 dagar låter mycket men det är inte alltid antibiotika hjälper direkt.

Min fick en tiodagarskur och tonsilliten försvann inte ändå. Därefter togs prover som visade riklig förekomst av bakterier som den antibiotika hon fått borde hjälpt mot. Ytterligare en kur av en annan sort hjälpte.
 
Sv: Slickar, slickar, slickar! Noskvalster???

Säg till din Matte att genast boka tid hos veterinären. Det gjorde min. Jag har ung samma symtom som du och det var inte noskvalster. Det var halsmandlarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Suck. Efter en tonsillitoperation (veterinären sa att tonsillerna såg fula ut och att operationen var definitivt det bästa) har vovven...
2
Svar
20
· Visningar
10 215
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp