L

Linkan

Min häst slickar på andra hästar i stallet och deras utrustning. Igår gick hon lös på grannens grimma och ryktlåda :d Nån som har en förklaring till detta beteende?
 
Tanken har slagit mig också, har faktiskt varit och köpt salt idag. Hon är inte flitig på saltstenen så jag ska börja ge i maten istället. Får se om det ger resultat.

Någon med en annan teori?
 
Njae, det behovet har jag täckt upp, tror mer på saltbrist isf. Jag hoppas att denna vana/ovana bryts nu när jag börjar ge henne salt i fodret. Hennes grannar blir inte så glada när deras grimmor och ryktlådor är alldeles slemmiga ;)
 
Ett travsto jag hade slickade på allt, men det var bara en hobby hon hade :smirk: hon slickade även folk i nacken som körde häst i vagn framför oss när vi red, det kunde vara lite pinsamt i bland. :rofl:
 
Det är inte alls säkert att det beror på salt/mineral/vitamin brist! Vissa hästar gillar helt enkelt bara att slicka. Min ena slickar på mig, mina händer, min jacka osv. Han hade även en lite ponny som sällskap för ett antal år sen, den brukade han också slicka på. Han tycker det är sköönt att stå sådär och slicka..... :d :D
 
Ja mitt sto är också mycket för att slicka speciellt på händer och hon är väldigt flitig på salt stenen så det är knappast det. Det smackar väl helt enkelt gott antar jag.
 
Jag har inte sett henne slicka något sen jag började ge henne salt i maten, men nu är ju det inte så många dagar sen så det kan ju vara en ren tillfällighet. Det kanske är så enkelt att jag har en slickig häst som tycker om att "blöta ner" allt i sin omgivning.
 
hästen kan ha brist på salt.. du kanske skulle skaffa en saltsten.. elr d kanske du redan har???
:d
 
Upprepar...Hon har en saltsten men den är i princip orörd, av den anledningen har jag valt att blanda saltet i maten istället.
 
Min shettis bebis (som förvisso är tre år nu) slickar på händer/kläder för att gosa, söka trygghet ,visa tillgivenhet, mm. Rart, men slemmigt...

Jenny
 
Min förra foderhäst/sköthäst sög på kläder, han bet aldrig på dom utan använde dom som någon sorts snuttefilt, antar att det var socialt betingat som du beskriver det trygghet mm.
 
Min förra pålle var åxå en sån riktig "slickis". Slickade på allt han kom åt. Och släppte man ut en svettig häst i hagen där han gick så gick han efter den och slickade på den, ja t.o.m. jagade den för att få slicka på den :rofl:

Han hade saltsten i boxen som han nyttjade normalt och fick tillräckligt mineraler.

/Malin
 
det där låter som min sköthäst. han älskar att slicka på händerna, speceillt när man har haft godis i dem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 273
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 914
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp