Slinga håret, hätta eller inte hätta?

Tassa

Trådstartare
Jag har tänkt att jag ska slinga håret för att få det att se lite ljusare ut. Funderar på om jag ska använda hätta eller inte. Jag misstänker att mitt hår kommer vara besvärligt att få ut ur hålen då det lätt trasslar sig även om det är utkammat. Men det kanske är svårt att få det att se bra ut om man gör det själv utan hätta? Vilka erfarenheter har ni? Tips på andra tekniker? Jag har axellångt hår.
 
Jag har tänkt att jag ska slinga håret för att få det att se lite ljusare ut. Funderar på om jag ska använda hätta eller inte. Jag misstänker att mitt hår kommer vara besvärligt att få ut ur hålen då det lätt trasslar sig även om det är utkammat. Men det kanske är svårt att få det att se bra ut om man gör det själv utan hätta? Vilka erfarenheter har ni? Tips på andra tekniker? Jag har axellångt hår.
Balayage är lätt att göra på sig själv och blir fint, tycker jag.
 
Jag ska försöka ge mig på att piffa upp utväxten (slingor) själv eftersom jag inte vill gå till frisören i dagsläget. Jag har köpt härra och färg, får se om/hur det går.
 
Tips om du använder hätta är att preppa håret med glansspray först, så trasslar det inte. Tänker du försöka dig på någon teknik med folie så använd inte köksfolie det kan bli en kemisk reaktion mot blekningen, frisörers folie är behandlad för att det inte ska ske.

Överlag kan jag bara säga: mixa inte med blekning hemma. Risken är alldeles för stor att det inte blir bra.
 
Jag gör i hela håret. Finns många tutorials på Youtube, jag har kollat igenom en hel del.

Varningens finger för att bleka själv, mem det vet du säkert 🙂.
Tack ska kolla upp det. Jag har fått tips på produkter via en hårbutik, men jag vet med att det kan vara svårt själv. 😬.
 
Tips om du använder hätta är att preppa håret med glansspray först, så trasslar det inte. Tänker du försöka dig på någon teknik med folie så använd inte köksfolie det kan bli en kemisk reaktion mot blekningen, frisörers folie är behandlad för att det inte ska ske.

Överlag kan jag bara säga: mixa inte med blekning hemma. Risken är alldeles för stor att det inte blir bra.
Ah ja det hade jag glömt, men har nog läst någon stans om det där med folie. Nej jag får testa på en slinga först för att se hur det blir.
 
Gör med hätta, det är enklast att de blir bra. Gör några få, blir det bra gör du några till efter någon dag. / Van egenslingare sedan åratal.
 
Tipset från @rtf är faktiskt det bästa för att inte riskera att det blir fläckigt eller gult. Även med en hätta kan du bestämma var du vill ha slingorna om du inte vill ha i överhåret, låt bara bli att plocka i benan. Bayalage är skitsnyggt men kan vara svårt att applicera jämt, speciellt på sig själv och om man inte är van. Tänk på att torka bort blekning från en slinga och kolla så det ser bra ut innan du sköljer ur, det är inte alltid man behöver hela verkningstiden men viktigt att inte överskrida!

Har du färgat tidigare så har du på blekning på de färgade delarna innan botten eftersom de tar längre tid.

Lycka till! /fd frisör som fått rätta till många hemmablekningar
 
Jag har tänkt att jag ska slinga håret för att få det att se lite ljusare ut. Funderar på om jag ska använda hätta eller inte. Jag misstänker att mitt hår kommer vara besvärligt att få ut ur hålen då det lätt trasslar sig även om det är utkammat. Men det kanske är svårt att få det att se bra ut om man gör det själv utan hätta? Vilka erfarenheter har ni? Tips på andra tekniker? Jag har axellångt hår.

Finns det någon seriös frisör som använder hätta ö h t? Jag hittar ingen i alla fall och det tar jag som ett tecken.

Jag föredrar folieslingor eftersom hättan lämnar kvar utväxtavstånd.
 
Tipset från @rtf är faktiskt det bästa för att inte riskera att det blir fläckigt eller gult. Även med en hätta kan du bestämma var du vill ha slingorna om du inte vill ha i överhåret, låt bara bli att plocka i benan. Bayalage är skitsnyggt men kan vara svårt att applicera jämt, speciellt på sig själv och om man inte är van. Tänk på att torka bort blekning från en slinga och kolla så det ser bra ut innan du sköljer ur, det är inte alltid man behöver hela verkningstiden men viktigt att inte överskrida!

Har du färgat tidigare så har du på blekning på de färgade delarna innan botten eftersom de tar längre tid.

Lycka till! /fd frisör som fått rätta till många hemmablekningar
Tack. Jag ska prova på en slinga först och se hur det blir. Funkar det bra kommer jag nog använda hätta ändå.
 
Finns det någon seriös frisör som använder hätta ö h t? Jag hittar ingen i alla fall och det tar jag som ett tecken.

Jag föredrar folieslingor eftersom hättan lämnar kvar utväxtavstånd.
Det gör jag också, om jag går till frissan. Att göra folieslingor själv är SVÅRT. Hätta är en barnlek att göra själv.
 
Jag tycker att hätta ger fula slingor med en skarp kant vid utväxten eftersom det inte går att få ned färgen/blekningen till hårbotten. Plus att jag tycker att de smala slingorna inte blir snygga.
Finns en anledning till att frisörer inte använder hätta tänker jag.
 
Finns det någon seriös frisör som använder hätta ö h t? Jag hittar ingen i alla fall och det tar jag som ett tecken.

Jag föredrar folieslingor eftersom hättan lämnar kvar utväxtavstånd.
Det gör det absolut. Knepet med hätta för att inte få utväxt är att använda en riktigt fin virknål och ha en hätta som man kan knyta under hakan så den ligger riktigt tight mot huvudet :) det är att föredra om man ska göra riktigt många tunna slingor, går betydligt snabbare än att använda folie plus att man kan applicera blekningen efter hårets behov. Mörka partier först exempelvis.

Frisörer använder oftast en plasthätta som man själv sticker hål på där man vill ha slingorna.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Tilly_85
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 669
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp