Slipa Ikea-grej

BernT

Trådstartare
Går det att slipa detta bord tro? Och sen betsa det? Tänkte slipa försiktigt med slipmaskin isåfall och sen betsa med mörk bets. Är ju lack på det men får man bort det borde det väl gå.

Ska ha till ett projekt isåfall och bordet passar perfekt men helt fel färg. Det finns ju även i svart men det är också helt fel färg.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lisabo-bord-askfaner-70294339/
 
Går det att slipa detta bord tro? Och sen betsa det? Tänkte slipa försiktigt med slipmaskin isåfall och sen betsa med mörk bets. Är ju lack på det men får man bort det borde det väl gå.

Ska ha till ett projekt isåfall och bordet passar perfekt men helt fel färg.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lisabo-bord-askfaner-70294339/
Nej det är ju fanér. Dvs det är en skiva på nån mm som är ask och ligger på pressad spån. Risken för att du slipar genom fanéren är stor.
 
Nej det är ju fanér. Dvs det är en skiva på nån mm som är ask och ligger på pressad spån. Risken för att du slipar genom fanéren är stor.
Det är det jag tänker också. Men om man slipar för hand då? Med superfint papper? Behöver ju bara få bort lacken så går det ju att betsa eller måla sen kanske.
 
Går det att slipa detta bord tro? Och sen betsa det? Tänkte slipa försiktigt med slipmaskin isåfall och sen betsa med mörk bets. Är ju lack på det men får man bort det borde det väl gå.

Ska ha till ett projekt isåfall och bordet passar perfekt men helt fel färg. Det finns ju även i svart men det är också helt fel färg.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lisabo-bord-askfaner-70294339/
Jag har slipat ett bord med fanér med bra resultat. Jag har en rätt bra slipmaskin vilket förstås är stor hjälp.
 
Det är det jag tänker också. Men om man slipar för hand då? Med superfint papper? Behöver ju bara få bort lacken så går det ju att betsa eller måla sen kanske.
Om du bestämmer dig för att prova är det nog bättre att prova att slipa för hand med fint papper men du bör nog ha en back-uplösning på vad du gör om det skiter sig. Tycker mig dock ha sett liknande bord på Blocket då och då men som massivt trä. Osäker på varifrån de kommit och om de fortfarande finns i butik men det kan ju kanske vara ett alternativ att kolla där vad som finns om du ändå planerar att byta färg på det.
 
Jag har slipat ett bord med fanér med bra resultat. Jag har en rätt bra slipmaskin vilket förstås är stor hjälp.
Jag har också slipat faner-grejer och det har gått bra, men det har varit mindre saker då. Målade du sen eller vad gjorde du?
 
Om du bestämmer dig för att prova är det nog bättre att prova att slipa för hand med fint papper men du bör nog ha en back-uplösning på vad du gör om det skiter sig. Tycker mig dock ha sett liknande bord på Blocket då och då men som massivt trä. Osäker på varifrån de kommit och om de fortfarande finns i butik men det kan ju kanske vara ett alternativ att kolla där vad som finns om du ändå planerar att byta färg på det.
Min backup-lösning är väl slänga det på tippen isåfall :p kan ju testa på undersidan först och se om det blir bra.
 
Du borde kunna slipa bort lacken för hand. Var försiktig på kanterna bara, det är lätt att råka vinkla slipklossen och då går det igenom faneren snabbt.
 
Du borde kunna slipa bort lacken för hand. Var försiktig på kanterna bara, det är lätt att råka vinkla slipklossen och då går det igenom faneren snabbt.
Men går det att betsa fanér sen? Har bara målat det förut och det har gått bra.
 
Har slipat en hel del mahognyfanér (båt), och då brukar man skrapa bort lacken med värmepistol och skrapa först.
Annars går det åt en helvetes med slippapper
 
Har slipat en hel del mahognyfanér (båt), och då brukar man skrapa bort lacken med värmepistol och skrapa först.
Annars går det åt en helvetes med slippapper
Men en båt är ju större än ett bord 😄 så jag kör nog med papper.
 
Går det att slipa detta bord tro? Och sen betsa det? Tänkte slipa försiktigt med slipmaskin isåfall och sen betsa med mörk bets. Är ju lack på det men får man bort det borde det väl gå.

Ska ha till ett projekt isåfall och bordet passar perfekt men helt fel färg. Det finns ju även i svart men det är också helt fel färg.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lisabo-bord-askfaner-70294339/
Matta ner ytan med fint slippapper - för hand - och måla med täckande färg tror jag på.
Slipa bort lack tror jag inte på, och inte heller att betsa.
 
Då får du nog följa @Snubbelfot förslag och måla. För det är jättesvårt få bort all lack med enbart slippapper och du kommer få färgskillnad där det finns lackrester kvar och betset inte kommer gå ner i träet
Men jag vill inte måla 😄 får se hur jag gör. Det blir säkert bra på ett eller annat sätt.
 
Knäckfrågan är ju ytbehandlingen, om det är ett konventionellt lacklager eller om själva fanérmaterialet har en förseglad yta. I det senare fallet, som jag egentligen tror ligger närmast verkligheten, är det ju inte säkert att det går att slipa bort någonting alls.
 

Liknande trådar

Hemmet Fick ett par gamla Öglan stolar av pappa, och de skulle behöva lite kärlek överhuvudtaget. Funderingarna gick först om att måla dem...
Svar
18
· Visningar
8 242
Senast: Solvira
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 894
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 065
Senast: Lobelia
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 113
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp