Slipa trä (diskbänk) på tvären?

Rosett

Trådstartare
Har en liten diskbänk i trä med infälld diskho och spis. Behöver olja den men måste då slipa träet. Man ska ju slipa i träets riktning men det är inte möjligt att göra så på hela ytan, jag måste alltså slipa på tvären på några ställen.
Kommer det att se jättefult ut eller vad tror ni?
Slipar för hand, inte med maskin.
 
Har en liten diskbänk i trä med infälld diskho och spis. Behöver olja den men måste då slipa träet. Man ska ju slipa i träets riktning men det är inte möjligt att göra så på hela ytan, jag måste alltså slipa på tvären på några ställen.
Kommer det att se jättefult ut eller vad tror ni?
Slipar för hand, inte med maskin.

Ta ett 240-papper och prova på en yta som du kommer åt enkelt och kan åtgärda om det skulle behövas. Verkar det ok så är det ju bara att köra på, annars öka till 400 eller nåt.
 
Har en liten diskbänk i trä med infälld diskho och spis. Behöver olja den men måste då slipa träet. Man ska ju slipa i träets riktning men det är inte möjligt att göra så på hela ytan, jag måste alltså slipa på tvären på några ställen.
Kommer det att se jättefult ut eller vad tror ni?
Slipar för hand, inte med maskin.

Min bänk såg för **** ut. Täljde bort vissa saker med kniv och slipade för hand i cirklar. Blev mycket bättre efter oljningen. Jag skulle inte oroa mig alltför mycket 🙂 om du inte ska slipa bort djupa hack men då får du jobba rejält i timmar utan rätt verktyg....
 
Ta ett 240-papper och prova på en yta som du kommer åt enkelt och kan åtgärda om det skulle behövas. Verkar det ok så är det ju bara att köra på, annars öka till 400 eller nåt.
Köpte det pappret som de tog fram på färgaffären, vet inte vad det är för sort, ska bara slipa bort gammalt vax eller vad det nu är på.
 
Min bänk såg för **** ut. Täljde bort vissa saker med kniv och slipade för hand i cirklar. Blev mycket bättre efter oljningen. Jag skulle inte oroa mig alltför mycket 🙂 om du inte ska slipa bort djupa hack men då får du jobba rejält i timmar utan rätt verktyg....
Tack! Ska bara slipa bort det gamla, tror det är vax men väldigt nött. På färgaffärem sa de att det nog räcker med att slipa bort det.
 
Har en liten diskbänk i trä med infälld diskho och spis. Behöver olja den men måste då slipa träet. Man ska ju slipa i träets riktning men det är inte möjligt att göra så på hela ytan, jag måste alltså slipa på tvären på några ställen.
Kommer det att se jättefult ut eller vad tror ni?
Slipar för hand, inte med maskin.
Om det är så liten yta att det inte går slipa i träfiberns riktning kommer det inte synas att du slipar på tvären
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 385
Hemmet Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp