"Slippa blanda"?

T

Tican

\"Slippa blanda\"?

Jag har tänkt på, att folk tycker det är så skönt med pellets för att "man slipper blanda och mixtra". Jag gillar att mixtra och blanda! Men jag ger pellets ändå! Krafft Groov, Müsli, betfor, B-vitaminer och Miner Blå, + morots- eller äppelbitar oftast!! :D Tycker det är skoj! Nån som är lika fanatisk som jag?! :cool:
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Skoj och skoj... Anledningen till att man blandar är väl för att det är svårt att hitta en enda fodersort som harmoniserar med grovfodets värden?
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Kommer ihåg att när jag jobbade med hästar älskade jag att fodra lunch, för då fick pållarna allt roligt gojs att blanda ihop. Nu har jag köpt en egen pålle, och då blir det ju mer en kostnadsfråga, och ffa vad hästen egentligen behöver... Men visst är det kul att blanda!
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Hi,hi. Här har du en till. :D
Jag har precis börjat stalla in hästarna (läs fredag).
Och håller på och fixa med foderstaten till alla 5 hästarna. Tycker att det är jättekul att pytsa i och räkna och hålla på. Jag har verkligen saknat det i sommar. Men vi är väl lite tokiga kanske?! :confused: :rofl: :banana:
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Man ska ju inte hålla på att blanda och mixa i onödan...
Det finns ju endel som mixar och grejar för at dom TROR att häste behöver tex extra vitaminer och mineraler mm....
Det är ju bara ett onödigt slöseri med pengar och du mixar och grejar i onödan för att inte tala om ...
Det kan ju vara skadligt för hästen i längden om den tex har väldigt fel balans mellan kalcium och fosfor eller den kanske får i sig förmycket selen eller järn...
Såna saker är ju inte bra att "leka" med om man inte vet vad det är man håller på med.
Man SKA räkna på foderstaten så att inte hästen kommer till skada bara för att ägaren vill pyttsa och mixa.

:bump: :banana: :bump: :banana:
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Mitt pytsande och blandande gör det otroligt mycket billigare för mig än att köpa färdigfoder för tillfället. Eller rättare sagt; för det mesta.

Dessutom har jag ju bara en (två) häst(ar) för tillfället hemma, så den lilla extratiden som går åt är ju ingen fara.
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Slippa blanda?
Det som är så kul :p :cool:
Jag blandar och mixar rätt bra jag, fast jag även använder pellets också.
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Jag tycker också det är kul att blanda och greja, men jag gör det inte om det inte är bra för hästen, förstås!
Menbör jag göra det för hästens skull, så tycker jag det är ASKUL! :banana:
 
Re: \"Slippa blanda\"?

Ja men det är ju självklart att man gör en foderstat. Har precis lärt mig det i helgen faktist. Kunde inte ett dugg för en vecka sedan och nu kan jag mycket redan. Jättekul. :bump: :D
Jag riktigt brinner för detta och bara väntar på att få se mina hästar förändras. Jag kollar varje dag. :rofl:
Vet att det tar tid men jag har inte tid att vänta (vill se nu).
Men när man gjort foderstaten så blir det mycket pytsande må du tro.
Jag använder: både soja, breed, protein, groov, korn, betfor, morötter, Fast hästarna får inte det tillsammans det är ju 4 vuxna och dom behöver olika bara. Sedan har jag mitt föl men han får bara lite grand i en hink. :D
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 639
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 818
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp