Slippa ha mens (och PMS)

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån mening längre - dessutom har mensen blivit rikligare och PMSen 20 gånger värre sen jag fick barn. Jag blir regelrätt deprimerad vissa månader och mår verkligen skit och är arg för minsta lilla.

Jag har ju sån tur att jag har em make som är steriliserad så vi behöver egentligen inte ha preventivmedel alls, så jag har vart helt utan i typ 10 år.

Det har hjälpt mig lite att ta vitaminer (järn, magnesium, d- och b-vitamin), men det är fortfarande rätt illa med allting. Dessutom har jag fått lite kraftigare behåring på en del ställen så man kan misstänka att det är nått knas med mina hormoner.

Jag har ju ätit p-piller när jag var tonåring och mådde inte bra av det - men det var väll "det vanliga": viktuppgång, deprimerad. Dock oklart om depressionen berodde på det eller ärftliga faktorer, troligen nån kombination. Så det var ju inget ovanligt direkt utan sånt som många upplever. När jag kom upp i typ 20års åldern fick jag kopparspiral och tyckte det funkade jättebra. Tog ut den när det var dags att skaffa barn typ och har inte haft någonting sen dess.

Vad har ni kloka härinne för bra råd till mig? Jag vill gärna höra vad ni tror och vad ni har för erfarenheter av preventivmedel som tar bort mensen, och erfarenheter kring PMS och vad man kan göra åt det.
 
Har hormonspiral, noll mens och ingen PMS. Jag måste ha ett preventivmedel som tar bort mensen för jag förstör precis varenda relation jag har och mår skit rent ut sagt när jag har PMS. Så jag har plöjt igenom de flesta, och för mig har hormonspiralen varit den bästa och det enda jag inte får mycket biverkningar av.
 
Har hormonspiral, noll mens och ingen PMS. Jag måste ha ett preventivmedel som tar bort mensen för jag förstör precis varenda relation jag har och mår skit rent ut sagt när jag har PMS. Så jag har plöjt igenom de flesta, och för mig har hormonspiralen varit den bästa och det enda jag inte får mycket biverkningar av.
Det låter ju som rena drömmen! Jag hoppas jag kan hitta något som funkar så bra!
 
Jag hade hormomspiral över 20 år, ingen mens på hela tiden. Har inte ens fått klimakteriebesvär/pms efter att den togs ur. Fick sitta några år extra sista gången för att just slippa sånt.
 
Att skippa koffein och alkohol har hjälp mig. Plus att försöka sova ordentligt, röra på mig lagom, ta det lugnt osv. Har viss pms, men knappt någon mensvärk och gått från typ fem dagar kraftig blödning med brutal smärta till tre dagar blödning varav en måttlig och svag molvärk första dagen. Hm har jag gjort nåt mer jo jag mediterar nästan dagligen vilket säkert har gjort mig mer lugn generellt.
 
Jag mår mycket bättre av p-stav än utan hormoner. Inte testat så många andra alternativ på senare år för att junna utvärdera (mer än att jag fick hemska smärtor av spiraler). Jämnare humör med färre och mildare deppiga/förbannade dagar. Har noterat att det lite kommit tillbaka nu efter drygt 2 år med samma stav så var och pratade med barnmorskan och landade i att byta ut staven nu inom 2.5 år.
 
Står med samma frågor.
Är less på PMDS och menstruation.

PMDS 'en finns det medicin för. Dock var det inte för mig.
Jättenattljusolja har hjälpt mig att få bort de värsta dalarna. Äter det regelbundet nu.
 
Även jag säger HORMONSPIRALEN!!!! 🥰🥰🥰

Är inne på min tredje hormonspiral (byte vart 5:e år) och kunde inte vara mer nöjd! NOLL mens, NOLL pms osv

Har Mirena (den ”starkaste”) och mår hur bra som helst med det! Kommer aldrig sluta med hormonspiralen!!!
 
Tack för era svar härinne! Nu har jag en tid bokad för att sätta in en hormonspiral, så får vi se hur det artar sig! :D
Det är det bästa beslut jag tagit i mitt liv typ! Men en liten erfarenhet skickar jag med, det kan vara ganska bökigt för en del precis när man satt in spiralen. Jag hade jätteont och blödde rejält, länge. Tog sex månader innan min kropp stabiliserande sig med spiralen. Sen inte ett besvär på 11 år, hann med två spiraler, nu är jag hysterectomerad "i stället".
Detta är inte för att skrämmas, för det var inte värre än det var innan spiralen, bara att många tror att allt ska bli bra över en natt, men IBLAND behövs lite tid. I så fall, häng i, för det är så värt det!
 
Det är det bästa beslut jag tagit i mitt liv typ! Men en liten erfarenhet skickar jag med, det kan vara ganska bökigt för en del precis när man satt in spiralen. Jag hade jätteont och blödde rejält, länge. Tog sex månader innan min kropp stabiliserande sig med spiralen. Sen inte ett besvär på 11 år, hann med två spiraler, nu är jag hysterectomerad "i stället".
Detta är inte för att skrämmas, för det var inte värre än det var innan spiralen, bara att många tror att allt ska bli bra över en natt, men IBLAND behövs lite tid. I så fall, häng i, för det är så värt det!
Ja jag har förstått att det kan vara så, så jag ska försöka att inte vara för otålig! Jag hoppas på att jag ska ha det lika lätt som när jag hade kopparspiral - då hade jag knappt nå ont eller blödningar alls efteråt - men det kan ju såklart bli helt annat med hormonerna.

Min nya närmsta kollega har också hormonspiral, så nu har jag både henne och er härinne att diskutera med om det är nått :up:
 
Du skrev om ökad behåring. Har de kollat om du har PCO/PCOS? Görs med ultraljud och blodprov.

Nej, faktiskt inte. Jag hörde av mig till min lokala barnmorskemottagning, och dom tyckte jag skulle höra av mig till kvinnokliniken - och när jag hörde av mig till dom så ville dom att jag skulle gå genom min vanliga vårdcentral, och där tappade jag lusten. Jag har ingen lust att sitta och prata om såna här saker med en "vanlig" allmänläkare (troligtvis man). Men jag ska prata med barnmorskan nu igen när jag sätter in spiralen och se om inte dom kan hjälpa mig ändå.
 
Tack för era svar härinne! Nu har jag en tid bokad för att sätta in en hormonspiral, så får vi se hur det artar sig! :D
Det blir nog toppen med hormonspiral jag är ju gudomligt nöjd med mina!
För mig funkade det med en gång. Ingen smärta mer än när de förde in den (fått äta cytotec innan alla tre gånger). SMÅ blödde i några veckor när jag satte in min första, sedan dess INTE EN DROPPE blod ❤️❤️😍😍☺️
 
Nu har jag haft spiralen i en månad och jag tyckte faktiskt att jag var på lite bättre humör när jag borde ha haft värsta PMSen. Just nu bläder jag och har gjort det i över en vecka, men det är pyttelite så jag har bara trosskydd och det är ingen riktig mensblödning (med slemhinna och så alltså).

Så hittills känns det bra! Hoppas jag slipper att det ska blöda i ett halvår innan det eventuellt försvinner bara :rofl:
 
P-spruta har funkat bra för mig i ca 15 år. Sista åren ingen mens alls, tidigare sällan och så lite så jag sällan ens använde något mensskydd. Ingen mensverk alls, hade sjukt ont i magen utan något hormonpreparat. Vanliga p-piller funkade innan jag började med sprutan, men fick inte äta pga högt blodtryck. Mini-piller funkade inte alls, hade mens i stort sett hela tiden med dom.
 
Jag hade hormonspiral i ca 20 år, ingen mens på hela tiden. När det var dags att ta ut den sista så fick den sitta ett par år extra så slapp jag pms/klimakterie.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu vill jag ha hjälp av alla kloka kvinnor härinne på vad man kan misstänka felas med mig - eller om det bara är såhär jag är. Jag har...
Svar
12
· Visningar
926
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp