Slippa kattlåda- få katten att gå ut

Lilla my

Trådstartare
Jag- vet katter som klarar av att gå ut och göra sina behov. Hur lär jag mina att göra sina behov ute? Ska jag börja med att ställa ut lådan vid ytterdörren och sedan successivt flytta den runt huset? Kanske har kvar en låda inne så inga olyckor sker under processen men målet är att slippa låda och lära katter att gå ut
 
Tillägg: ni som har katt utan låda inne. Hur gör ni när ni åker på semester? Tar ni in katten och lådan då? Eller är katten ute under hela tiden ni är borta?
 
På de katter jag har haft så har det där kommit av sig själv när de börjat vara ute mer och mer. Jag har fortfarande kvar kattlåda inne bara utifall att, t ex vid busväder eller om jag ska vara borta en längre stund och katten inte vill gå ut när han ser att jag är på väg att åka.

Har man en katt som är klockren på lådan så tycker jag att det är lite synd att börja mixtra med det alltför mycket, så det enda jag har gjort för att lära in att man kan gå på toa ute också var att ha lådan nära ytterdörren. Det verkar ha räckt gott för min katt, men det är såklart olika beroende på individ.
 
Tillägg: ni som har katt utan låda inne. Hur gör ni när ni åker på semester? Tar ni in katten och lådan då? Eller är katten ute under hela tiden ni är borta?

Förlåt men menar du att du tror att folk åker på semester och låter katten vara ute ensam?

Sjävlklart ändrar jag ingenting för katterna när jag är på semester om inte katterna är med mej. Kattvakter som antingen kommer ett par gånger om dagen och matar och mockar lådor, samt släpper in/ut de som är utekatter.

För övrigt skulle jag aldrig ta bort möjligheten till låda inomhus för mina katter. På den tiden jag hade bara såna som var ute/inne katter hade jag låda även om den aldrig behövde saneras.
 
Verkar blivit ett missförstånd! Självklart får katten tillsyn om jag skulle åka bort och som jag skrev kommer en låda vara kvar inne, men som det är nu har jag en katt som rusar in för att göra på lådan och sedan vill ut igen. Tänkte att det kunde vara schysst och få honom att lära sig att det går att gå ute- så han slipper sitta och vänta på att bli insläppt
 
Verkar blivit ett missförstånd! Självklart får katten tillsyn om jag skulle åka bort och som jag skrev kommer en låda vara kvar inne, men som det är nu har jag en katt som rusar in för att göra på lådan och sedan vill ut igen. Tänkte att det kunde vara schysst och få honom att lära sig att det går att gå ute- så han slipper sitta och vänta på att bli insläppt

Lägg en kissboll ute på en skyddad plats, så att du markerar "toa" åt honom där.

Annars förstår jag honom fullt - jag ville inte heller kissa utomhus om det finns en bekväm och skyddad toalett på ok avstånd. :)
 
@Lilla my det är inte helt ovanligt att katterna föredrar lådan även om de får vistas ute. Jag tror dock inte det är så att din katt absolut inte utträttar sina behov ute om möjligheten att gå in inte finns just då.

Jag hade inte varit orolig över det.
 
Jag- vet katter som klarar av att gå ut och göra sina behov. Hur lär jag mina att göra sina behov ute? Ska jag börja med att ställa ut lådan vid ytterdörren och sedan successivt flytta den runt huset? Kanske har kvar en låda inne så inga olyckor sker under processen men målet är att slippa låda och lära katter att gå ut

Våra utekatter gör alltid behoven ute förutom när det är jätte kallt/ösregnar hela dagen, de har alltså en låda inne men den töms alltså nästan aldrig. Du kan inte sätta lådan på någon mer undanskymd plats bara, eller ha den i någon groventre/varm garage eller liknande där de alltid kan komma in själv om ni helst vill undvika att ha den inne i själva huset. Vi har lådan i omklädningsrummet i garaget och en kattlucka in dit :)
 
Lådan står på en undanskymd plats. Tänkte bara försöka få katten att göra behov ite också. En kissboll var ju lite smart- annars får det bli att jag testar att ställa ut ena lådan och ha kvar andra inne
 
Jag- vet katter som klarar av att gå ut och göra sina behov. Hur lär jag mina att göra sina behov ute? Ska jag börja med att ställa ut lådan vid ytterdörren och sedan successivt flytta den runt huset? Kanske har kvar en låda inne så inga olyckor sker under processen men målet är att slippa låda och lära katter att gå ut
Om du bor i tätbebyggt område är det en fördel om dina katter går inne på lådan och gör sina bestyr snarare än ute i sandlådor och rabatter.
 
Lådan står på en undanskymd plats. Tänkte bara försöka få katten att göra behov ite också. En kissboll var ju lite smart- annars får det bli att jag testar att ställa ut ena lådan och ha kvar andra inne

Återigen tror jag katten gör sina behov ute om den behöver, även om den ”helst” vill gå inne .
 
Jag ser och såg, även när jag hade katter som kom inrusande när det var toadags, det som något bra att katten är bekväm med att gå på toa inne. Sambon hade en katt när vi träffades som han i sin tur hade tagit över som vägrade gå på låda. Det var vidrigt när han blev sjuk :(
Jag har haft kattlåda även till de hittekatter jag har tagit hand om som valt att bo i mitt stall just av den anledningen att de om de blir sjuka/skadade och behövde vara instängda iallafall skulle slippa traumat med att inte förstå grejen med att gå på lådan inne utan att de iallafall skulle vara bekväma med det. Och ja, trots att de hade möjlighet att fritt kunna gå ut så användes kattlådan frekvent.

Om en katt lär sig att gå på toa ute har både med ålder och kattens personlighet att göra. Två av mina som pga dåvarande boendets placering, det var ingen lämplig utemiljö för katter, var innekatter tills de var tre år kom alltid inrusande när de behövde gå på toa även när vi hade flyttat och de kunde gå ut. Den ena av dem kunde sina sista år ibland gå ute, något som hon genast kom och stolt berättade att hon hade gjort.

Bor man i ett tättbebyggt område så ser jag det som en enorm fördel om katten gör sina behov inne på låda så att andra iallafall slipper det problemet.

Nuvarande katt som kommer från miserabla förhållanden, mängder med katter instängda i total misär i en lägenhet totalt inavlade, och sedan hamnade hon omhändertagen på katthem, går ut endel på sommaren men gör sina behov ungefär hälften av gångerna på lådan inne. Vintertid är hon nästan aldrig ute alls. Kattlådan står alltid kvar på sin plats vilket jag ser som självklart och jag ser så mycket hellre att jag får plocka ur lådan än att jag missar eventuella sjukdomssymptom för att hon gör sina behov ute. Katter har känsliga urinvägar och att veta att hon har kissat normalt är guld men såklart också att veta att hon är bra i magen. Jag har en (väldigt oansvarig) granne som låter sina katter springa (och föröka sig ohämmat) vind för våg och jag undrar alltid om de ens har någon koll. Högar med diarré ligger lite varstans. Det är tragiskt att se. (Och ja, jag har tagit diskussionen, jag har till och med "hotat" med att kastrera deras katter om de inte tar sitt ansvar men tyvärr händer det inget, varken att de själva tar hand om katterna på ett bättre sätt eller att länsstyrelsen styr upp eländet. Hotet om kastrering blev de dock rädda för och arga på mig för :meh:)

Så, jag tycker ditt mål är ganska orimligt och förstår inte grejen med ditt mål. Varför vill du inte ha låda inne? För mig känns det lite som att inte vilja gå ut och gå med hunden man har skaffat.
 
Låt katterna välja var de vill kissa. Din rubrik handlar om att ”slippa kattlåda”, inte om att ”vara schyst mot katten” som du skriver i ett senare inlägg.

Det låter fortfarande som att det är din sambos motvilja mot katterna som ligger bakom.

Nu är det andra gången du drar upp vad TS skrivit i en annan tråd och drar div. tolkningar pga den, och ändå har denna tråd rensats sen du och några andra drog in det. Känns rätt märkligt och onödigt att du återigen spekulerar runt det .

Hade du tyckt det var vettigt om någon drog in vad du anser /situationer du befinner dig i enl andra trådar, i en tråd där du tar upp något annat ? I think not?
 
Nu är det andra gången du drar upp vad TS skrivit i en annan tråd och drar div. tolkningar pga den, och ändå har denna tråd rensats sen du och några andra drog in det. Känns rätt märkligt och onödigt att du återigen spekulerar runt det .

Hade du tyckt det var vettigt om någon drog in vad du anser /situationer du befinner dig i enl andra trådar, i en tråd där du tar upp något annat ? I think not?
Och det är väl ungefär 200:e gången du recenserar hur andra skriver i trådar i stället för att diskutera trådarnas sakfrågor. Använd ignore- och rapporteringsfunktionerna, är mitt tips.
 
Och det är väl ungefär 200:e gången du recenserar hur andra skriver i trådar i stället för att diskutera trådarnas sakfrågor. Använd ignore- och rapporteringsfunktionerna, är mitt tips.

Vet du- jag tycker tvärtom. På vilket sätt är det sakfrågan du håller dig till ang detta ?
Sällan nån säger ifrån till dig, och du är jätteduktig på att vara småpolis i massor med trådar dagligen dags . Du spenderar betydligt mer tid på forumet än jag 👍
 
Nu är det andra gången du drar upp vad TS skrivit i en annan tråd och drar div. tolkningar pga den, och ändå har denna tråd rensats sen du och några andra drog in det. Känns rätt märkligt och onödigt att du återigen spekulerar runt det .

Hade du tyckt det var vettigt om någon drog in vad du anser /situationer du befinner dig i enl andra trådar, i en tråd där du tar upp något annat ? I think not?

Men går det se ett samband mellan fler trådar av samma skapare så är det självklart att man kan dra in vad som skrivits i en annan tråd?

Typ om någon skriver i en tråd om hur mycket hen avskyr katter och aldrig skulle bry sig om vad en katt behöver och sedan skapar en tråd om att hen kommer skaffa katt för hen har råttproblem och frågar vilken ras hen ska ha, då skulle jag ju knappast rekommendera en katt övht efter vad jag läst i annan tråd. Inget konstigt alls?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 446
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 688
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp