Slippa menshelvetet

Mirre

Trådstartare
Detta konstanta elände som man ska dras med varenda förbannade månad och som aldrig bidrar med något positivt överhuvudtaget. Överväger någon form av p medel för att slippa skiten (och slippa pms framförallt!) men frågan är vad?

P stav har jag haft vilket inte fungerade alls. Mådde enormt dåligt av den (kan dock ha bidragit med det dåliga förhållandet jag var i då också) och blödde non stop i 4 mån innan jag tröttnade och tog ut skiten. Kanske skulle man ha stått ut den tiden så kanske det hade blivit bättre sedan, men jag tog ut den. P plåster hade jag ett tag vilket fungerade bra men tog ju inte bort mensen. Funderar på hormonspiral men vill inte ha mens i flera månader igen.
 
Detta konstanta elände som man ska dras med varenda förbannade månad och som aldrig bidrar med något positivt överhuvudtaget. Överväger någon form av p medel för att slippa skiten (och slippa pms framförallt!) men frågan är vad?

P stav har jag haft vilket inte fungerade alls. Mådde enormt dåligt av den (kan dock ha bidragit med det dåliga förhållandet jag var i då också) och blödde non stop i 4 mån innan jag tröttnade och tog ut skiten. Kanske skulle man ha stått ut den tiden så kanske det hade blivit bättre sedan, men jag tog ut den. P plåster hade jag ett tag vilket fungerade bra men tog ju inte bort mensen. Funderar på hormonspiral men vill inte ha mens i flera månader igen.

Jag käkar p-piller och har gjort sen urminnes tider. Får inga biverkningar, äter ihop kartorna så jag slipper mens :)
 
Det enda som hjälpt mig med besvären av hormoncykeln är testosteron. Då försvann migränanfallen, ledvärken, den värsta mensvärken, mellanblödningarna, ägglossningssmärtan, mycket av pmds-depressionen osv.

Tyvärr anser inte svensk sjukvård att det är okej att ge personer födda med livmoder testosteron utan flera års psykutvärdering, för "kvinnligheten ska bevaras":cool:, det går inte ens att söka privat vård utomlands. För att transfobi.
 
kör också cerazette, för mig är det ärligt talat mer för att slippa mensen än att inte bli gravid. I början kunde jag ha 1-2 dagars mens oregelbundet men ändå mycket mer sällan än en gång i månaden. Nu är det många år sedan och jag är så glad att jag slipper eländet
 
Vill du slippa mensen helt eller slippa besvären?
Jag har hormonspiral, har fortfarande mens men lindrigt och utan påverkan på mitt mående. Finns flera olika spiraler med olika hög hormondos, gäller att hitta rätt för precis lagom effekt 😊
 
Detta konstanta elände som man ska dras med varenda förbannade månad och som aldrig bidrar med något positivt överhuvudtaget. Överväger någon form av p medel för att slippa skiten (och slippa pms framförallt!) men frågan är vad?

P stav har jag haft vilket inte fungerade alls. Mådde enormt dåligt av den (kan dock ha bidragit med det dåliga förhållandet jag var i då också) och blödde non stop i 4 mån innan jag tröttnade och tog ut skiten. Kanske skulle man ha stått ut den tiden så kanske det hade blivit bättre sedan, men jag tog ut den. P plåster hade jag ett tag vilket fungerade bra men tog ju inte bort mensen. Funderar på hormonspiral men vill inte ha mens i flera månader igen.
Tar p-piller för att slippa mensen och alla problem som kommer med det. Fungerar biverkningsfritt för mig. Äter Zyrona.
 
Det enda som hjälpt mig med besvären av hormoncykeln är testosteron. Då försvann migränanfallen, ledvärken, den värsta mensvärken, mellanblödningarna, ägglossningssmärtan, mycket av pmds-depressionen osv.

Tyvärr anser inte svensk sjukvård att det är okej att ge personer födda med livmoder testosteron utan flera års psykutvärdering, för "kvinnligheten ska bevaras":cool:, det går inte ens att söka privat vård utomlands. För att transfobi.
Så sjukt.
Att det inte är lämpligt till idrottsmän då det räknas som doping, det kan jag förstå, men för att må bra?
Det måste ju vara fördelaktigt mot benskörhet också.
Vilket trams.
Vissa kvinnor har ju dessutom egen hög produktion av testosteron.
 
Jag provade allt som man normalt använder för det.
Inget hjälpte. Jag blödde igenom alla piller.
Mot PMS fungerade dock SSRI.
Numera så är jag ur det av ålder och det är en stor befrielse.
Så det går ju över till slut tack och lov.
 
P piller kanske vore värt att testa då.
Vill helst slippa eländet helt och hållet, det är otroligt begränsande varje månad och det är så tröttsamt
 
Men allvarligt 😑
Skulle boka tid för rådgivning på vc, fanns EN tid i juni (självklart den vecka vi är på Sweden rock) sedan står det bara "inga tider lediga denna månad" på varenda jädra månad! Slutade leta tid när jag kom till januari nästa år.
 
Vad skiljer p spruta från p piller då? Förutom det rent uppenbara då förstås. Men är det samma hormondos sas i spruta som i piller? Får för mig att det är mer koncentrerat i sprutan men det stämmer kanske inte
 
Men allvarligt 😑
Skulle boka tid för rådgivning på vc, fanns EN tid i juni (självklart den vecka vi är på Sweden rock) sedan står det bara "inga tider lediga denna månad" på varenda jädra månad! Slutade leta tid när jag kom till januari nästa år.
Fast förmodligen har de väl inte släppt tider för flera månader framåt ännu? Du får nog kolla igen om ett tag :) !
 
Bytte från p-stav till p-spruta nyligen. Blödde nästan konstant av staven. Ska få min andra spruta om lite mer än en månad och hittills har jag bara blött lite i början men inget efter samlag som jag gjorde varje gång på staven... Enligt min bm så kan man blöda lite efter första sprutan men sen ska man slippa det.
P-spruta anses väldigt säkert och rekommenderars inte till personer som vill bli gravida inom 1-2 år då effekten kan sitta i länge trots att man slutar med sprutorna enligt min bm.
 
Vad skiljer p spruta från p piller då? Förutom det rent uppenbara då förstås. Men är det samma hormondos sas i spruta som i piller? Får för mig att det är mer koncentrerat i sprutan men det stämmer kanske inte

P-spruta är en högdoserad gestagen metod. P-piller finns ju både gestagena (låg-/medeldoserade) och kombinerade varianter (innehållandes östrogena och gestagenliknande ämnen dvs). :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 108
Senast: Ms_Antrop
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 267
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp