Slippa vintern

snorp

Trådstartare
Om man vill slippa vintern med kyla och snö vilket land är då lämpligt att vara i med hundar? Gärna runt 20-22 grader.
 
Om man vill slippa vintern med kyla och snö vilket land är då lämpligt att vara i med hundar? Gärna runt 20-22 grader.
De flesta länderna runt medelhavet. Sen kan det såklart vara kallare också men generellt är det betydligt varmare än här.
Har för mig att någon här på buke åkte till Kanarieöarna med hundarna ( kan det varit @super ?)
 
Södra Frankrike skulle jag spontant säga, Spanien. :)
Södra Frankrike håller sällan 20 grader under vintern, då är nog Spanien och Portugal säkrare kort. Säkert även södra Italien och Grekland, kan jag tänka mig? Men Frankrike ligger ju lite längre norrut än de länderna så det är generellt lite svalare där såhär års. 10-15 grader är nog mer standard där. :)
 
Södra Frankrike håller sällan 20 grader under vintern, då är nog Spanien och Portugal säkrare kort. Säkert även södra Italien och Grekland, kan jag tänka mig? Men Frankrike ligger ju lite längre norrut än de länderna så det är generellt lite svalare där såhär års. 10-15 grader är nog mer standard där. :)
Vi var i Nice i november för några år sen och det var inga 20 grader då inte.
 
Vi var i Nice i november för några år sen och det var inga 20 grader då inte.
December och januari är kyliga även i södra Frankrike, kan komma enstaka frostnätter - beror också på var man bor, i bergiga trakter blir det förstås kallare, men nere på slätten är det kyligt men sällan riktigt kallt. Är nog inte så ovanligt att det är 10-15 grader rätt många dagar.

Vi planerar att flytta söderut framöver och funderade ett kort tag på Spanien, men jag har svårt att tänka mig att bo i ett land som har så hemsk djursyn - tänker då främst på tjurfäktning och den vidriga behandlingen av galgos.

Så Frankrike är vårt val och vi tänker att vi kan stå ut med två månaders "vinter" som väl mer är som höst här och sen kommer ju ofta våren redan i februari.
 
Spanska solkusten, från Malaga och ca 3 mil upp längs kusten har härligt vinterklimat. Som ”svensk sommar”
Älskar Nerja med omgivningar. Härliga vandringsslingor i Andalusiska bergen 😍
 
Om man vill slippa vintern med kyla och snö vilket land är då lämpligt att vara i med hundar? Gärna runt 20-22 grader.
Japp som @Malibu_Stacy skrev så var vi till Gran Canaria med våra två Chihuahuor för fyra år sedan. Vi hade våra med i kabinen vid fötterna som handbagage, åkte med Norwegian. Allt gick jätte bra och hundarna var med oss överallt. På stranden och vid poolen fick dom dock vara i väskor under solstolen men det var inga problem. På restauranger var det för det mesta inga problem förutom i Palma, huvudstaden, där var det inte hundvänligt alls och man fick inte gå någonstans kändes det som. Kan iof förstå för spanjorerna verkar inte vara superduktiga att plocka upp efter sina hundar. Vi plockade alltid upp men ibland kändes det lite i onödan när det låg en jätte korv typ två meter från våra små korvar.

Det jag kan rekommendera är att ta med sådana där gummisockor för om man går lite längre så är marken lite vass. Vi var upp till en utkikspunkt och vår ena fick lite ont i tassarna då så fick bära honom ner men med gummisockorna på så var det inga problem. Vi hade även kollat upp innan var det fanns en vettig veterinärklinik med engelsktalande personal som vi kunde besöka i värsta fall, hade även lite mailkontakt innan för att fråga lite om råd gällande vaccinationer på Gran Canaria. Men det behövdes inget extra. Vi var ju lite rädda för leishmanios och hjärtmask men inget utav dom förekommer på Gran Canaria enligt kliniken. Det är ju så torrt så det finns ju i princip inga myggor.
Tyvärr så blev det sista resan för våra killar som var gamla redan när vi åkte och corona kom strax efter så hundarna fick tyvärr somna in för två och tre år sedan pga sjukdom. Men om jag skulle skaffa hundar igen så skulle jag inte tveka att åka med dom, det var det bästa vi gjort och det enda vi ångrar är att vi inte gjorde det tidigare!
20191206_170655.jpg
 
Japp som @Malibu_Stacy skrev så var vi till Gran Canaria med våra två Chihuahuor för fyra år sedan. Vi hade våra med i kabinen vid fötterna som handbagage, åkte med Norwegian. Allt gick jätte bra och hundarna var med oss överallt. På stranden och vid poolen fick dom dock vara i väskor under solstolen men det var inga problem. På restauranger var det för det mesta inga problem förutom i Palma, huvudstaden, där var det inte hundvänligt alls och man fick inte gå någonstans kändes det som. Kan iof förstå för spanjorerna verkar inte vara superduktiga att plocka upp efter sina hundar. Vi plockade alltid upp men ibland kändes det lite i onödan när det låg en jätte korv typ två meter från våra små korvar.

Det jag kan rekommendera är att ta med sådana där gummisockor för om man går lite längre så är marken lite vass. Vi var upp till en utkikspunkt och vår ena fick lite ont i tassarna då så fick bära honom ner men med gummisockorna på så var det inga problem. Vi hade även kollat upp innan var det fanns en vettig veterinärklinik med engelsktalande personal som vi kunde besöka i värsta fall, hade även lite mailkontakt innan för att fråga lite om råd gällande vaccinationer på Gran Canaria. Men det behövdes inget extra. Vi var ju lite rädda för leishmanios och hjärtmask men inget utav dom förekommer på Gran Canaria enligt kliniken. Det är ju så torrt så det finns ju i princip inga myggor.
Tyvärr så blev det sista resan för våra killar som var gamla redan när vi åkte och corona kom strax efter så hundarna fick tyvärr somna in för två och tre år sedan pga sjukdom. Men om jag skulle skaffa hundar igen så skulle jag inte tveka att åka med dom, det var det bästa vi gjort och det enda vi ångrar är att vi inte gjorde det tidigare!Visa bifogad fil 133488
Fick ni ha båda i samma väska eller behövde de ha varsin på flyget?
 
Vi planerar att flytta söderut framöver och funderade ett kort tag på Spanien, men jag har svårt att tänka mig att bo i ett land som har så hemsk djursyn - tänker då främst på tjurfäktning och den vidriga behandlingen av galgos.
Fast Spanien består ju av autonoma regioner som har sina egna bestämmelser. I t.ex. Katalonien är tjurfäktning förbjudet, finns även lokala förbud på andra ställen.

Hur är djursynen i Frankrike?
 
Dom hade varsin, så sambon hade en hund i väska och jag hade en. Man får bara ha en hundväska/pers.
Tack för svaret. Jag har 3 hundar, den ena är dock assistanshund så han är nog undantagen från de reglerna. Undrar om man får ha både assistanshund och vanlig hund med sig 🤔

Har nog iofs tänkt köra bil ifall det blir nån utlandsvistelse med hundarna under vintern.
 
Fast Spanien består ju av autonoma regioner som har sina egna bestämmelser. I t.ex. Katalonien är tjurfäktning förbjudet, finns även lokala förbud på andra ställen.

Hur är djursynen i Frankrike?
Jo, jag vet att det bara är några få delar av Spanien men ändå, det är illa nog. När 50 - 60 000 galgos dödas varje år, med extremt grymma metoder... nej, det klarar jag bara inte av.

Frankrikes djursyn är, så vitt jag vet, bättre än (delar av) Spanien.
 
Fast Spanien består ju av autonoma regioner som har sina egna bestämmelser. I t.ex. Katalonien är tjurfäktning förbjudet, finns även lokala förbud på andra ställen.

Hur är djursynen i Frankrike?
De tillåter produktion av gås- och anklever (som sker med tvångsmatning så att levern sväller upp av fett)

Många av de tjurar som dör i tjurfäktningarna i Spanien födds upp i södra Frankrike.

Jag skulle säga ömsom vin ömsom ruttet vatten
 
Tack för svaret. Jag har 3 hundar, den ena är dock assistanshund så han är nog undantagen från de reglerna. Undrar om man får ha både assistanshund och vanlig hund med sig 🤔

Har nog iofs tänkt köra bil ifall det blir nån utlandsvistelse med hundarna under vintern.
Kusten Malaga, Nerja, Mauro är väldigt skandinavienbefolkad och djursynen är därefter. Hundar är välkomna på väldigt många ställen inklusive restauranger. Dock inte tillåtna på badstränder.

Vi har själva löst börjat skissa i hjärnan på en flytt dit om om 15 år. Hund kommer vi alltid att ha så hundvänligt, lagom klimat och naturrikt är ett måste.
 
Kusten Malaga, Nerja, Mauro är väldigt skandinavienbefolkad och djursynen är därefter. Hundar är välkomna på väldigt många ställen inklusive restauranger. Dock inte tillåtna på badstränder.

Vi har själva löst börjat skissa i hjärnan på en flytt dit om om 15 år. Hund kommer vi alltid att ha så hundvänligt, lagom klimat och naturrikt är ett måste.
Känner till flertalet gamlingar som övervintrar i Nerja. Även mina föräldrar som ännu inte fyllt 60 trivs när dom varit ner och hälsat på. Vet iaf en som bor där på heltid. Verkar vara fantastiskt, men har inte lyckats ta mig dit ännu då jag alltid är den dedikerade djurvakten. Men några 20+ vintertid äratt ta i.
 
Vad gäller att välkomna hundar är fransmännen bra. På Opalkusten har jag också varit med om att attraktioner haft samarbete med hundpensionat/dogwalkers. Så på Nauisca (som man inte bör besöka pga hur de hanterar sina hajar) har man kunnat lämna hunden i receptionen och hämtat den igen efter besöket.

I Provance har vissa museum tillåtit hundar. De flesta restauranger och butiker som inte är uttalade livsmedelsbutiker tillåter hundar - och många av de övriga är öppna för övertalning. Pyssling som var sällskap åt dementa Släkting fick sitta med kassörskan och vänta när jag handlade på "vår" lokala livsmedelsbutik. När vi kajkade runt i Donau-deltat fick han åka jeepflak, vilket var OK eftersom jag också kunde sitta där.

Vägkrogarna tillåter normalt inte hundar i Frankrike (vilket de gör i Tyskland).

Tumregeln är att fransmän är mer öppna och laize faire åt sydväst och striktare knäppisar i nordost. Under en resa i Champagne, Alsace etc med en kompis misstogs vi frekvent för ett samkönat par - och den som drar sig från att ta rosa pengar ska inte ha några pengar. De i nordost har också svårare för hundar.
 
Jag älskar Spanien men kan nämna att jag aldrig har frusit så mkt som den vinter jag bodde i Sevilla, var då under december och januari som jag frös (var där i drygt 5 månader). Var väl ca 8-14 grader utomhus under december och januari. Problemet var att det var kanske 14 grader inomhus! 🥶
Nu bodde jag på studentboende men skulle du slå slag i saken och flytta söderut så rekommenderar jag att du tittar på att det finns någon typ av isolering vid fönster etc.

Sevilla ligger typ 2 h från Malaga men lite högre upp så i Malaga är det lite varmare. Faktiskt 18 grader just nu.
 
De tillåter produktion av gås- och anklever (som sker med tvångsmatning så att levern sväller upp av fett)

Många av de tjurar som dör i tjurfäktningarna i Spanien födds upp i södra Frankrike.

Jag skulle säga ömsom vin ömsom ruttet vatten
Ja, det där med gås- och anklever är sorgligt. Att tjurarna föds upp i Frankrike visste jag inte.
 

Liknande trådar

Fritid Behöver nya vinterkängor när jag är ute med hunden i vinter. Rejäla och stabila.... Bör stå emot kyla, snö och väta eftersom jag är ute...
2
Svar
37
· Visningar
1 917
Senast: Mirre
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Törnrosa
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 258
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 401
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp