Slirar till med bakdelen.

fejko

Trådstartare
Min valack kan liksom snubbla till med bakdelen ibland. Det känns som han liksom tappar ett ben efter sig. Det händer kanske en-två ggr per ridpass och bara i skritten. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Borde man kolla upp honom?
 
Precis så gör min kuse också ibland. I början av ridpassen, i skritt på lång tygel, eller när jag precis kortat upp tyglarna.

Han är kollad på klinik för detta, och de fann inget bak. Veterinären menade att det tydligen var ganska vanligt på yngre hästar som går och är lite lagom okoncentrerade och loja och därför "snubblar" till.

Hur gammal är din häst?
 
Våran gammelhäst började snubbla en massa när vi bytte hovslagare och han blev konstigt skodd... nu är han bra skodd igen, och snubblar inte mer.. kanske kolla sånt...
 
Det är just så som min dam gör som jag precis skrivit en tråd om idag, kommer inte ihåg vad jag skrev men något med orolig var det! Fattar inte heller vad det är, kan inte skylla på ungdom heller - 17 år (men okoncentrerad jajamen...) Händer också ffa i början av ridpasset, ffa på böjt spår (oavsett om jag värmer upp ordentligt eller ej).
 
Min erfarenhet är att när de plötsligt börjar att snubbla, och inte gjort det tidigare, så är det något skit på gång... Det är ju så himla olika hur mkt vi påfrestar våra hästar och jag kan som ex nämna min pappas hopphäst. Han tävlar/tränar svår hoppning men har väldigt lätt för det. Han behöver därför inte tränas så hårt. Oftast blir det något träningspass i veckan och resten lätt uteridning. Han har aldrig varit synligt halt och har hela tiden gått bra. När jag sedan i vintras skulle dressyrutbilda honom lite mer så känndes det väldigt snabbt att han känndes ofräsch när jag började kräva lite mer bakben på honom. Jag avbröt därför träningen och inget mer hände. Men han snubblar alltid jättemkt när man rider ut. Jag tror därför att han egentligen inte är helt hundra i benen men att han inte får ont utav det jobbet som krävs av honom i hoppning. Han älskar att hoppa!
Likaså har jag märkt på mina egna hästar att om jag för övrigt har haft en mkt vag känsla av att allt inte var riktigt hundra så har de även snubblat lite mer. Har då tagit det lugnt under en period och problemen har försvunnit. Jag tror det blir för att de har lite ont i benet och går och sparar sig lite. Blir då lite vingliga ungefär som när man själv har vrickat sig och vill gå försiktigt.
Är han så gammal som 18 så tror jag att det är åldern som börjar ta ut sin rätt. Pröva att ta det lite lugnare en period. Hjälper det inte men han inte heller får några hältor så tror jag att det inte spelar så stor roll. Men som sagt en yngre häst mitt under tävlingssäsongen hade jag absolut minskat lite på arbetet på och ev försökt stärka bakmusklerna också.
 
Min häst som hade erlichios brukade "tappa bakdelen" i skritten. Det upptäcktes även kotledsinflammationer, så vilket det berodde på vet jag tyvärr inte.
 
Så där gör en häst på min ridskola, ibland försvinner baken för en när man skrittar (och nån enstaka gång i traven). Han är väldigt känslig i munnen och för vikthjälper, och hans aktion är ganska långsam med stora rörelser. Så i HANS fall tror jag att det beror på att ryttaren tar för stora förhållningar och/eller kommer i obalans (vilket han tar som en förhållning) vilket gör att han tappar takten och kommer i obalans - och därmed tappar bakdelen ibland.

Lotta!
Nu så här i efterhand, vilka symptom var det B hade av sin erlichios? Hade hon feber ofta? Oförklarlig hälta? Var hon mindre sur efter behandlingen? Hur var hon att rida? (förutom alla stegringar)Vi har/har haft ett par "skumma" hästar som varit halta o.s.v utan att man kunnat hitta några uppenbara fel trots utredningar vilket lett till att jag börjat fundera på om Erlichios skulle kunna ligga bakom. Nu är det ju mycket möjligt (och troligt) att detta redan är uteslutet, är bara lite nyfiken på att jämföra B med dessa. Vet ju att hästarna får 'tonvis' med fästingar varje sommar.

//Frida
 
Jag hade en häst som började göra så i 18-årsåldern. Det visade sig att han började få ringkota på bakbenen, alltså artrosiska förändringar (kan man säga så :confused:) i kronlederna på bakbenen. Det gick inte att göra något åt, det är förändringar som kommer av ålder och slitage. Det gick att rida honom i flera år efter det, men stelheten fanns alltid där.
 
Fast min är inte stel och har gjort så till och från hela tiden jag har haft honom, oftast i början av passet och vid skritt på långa tyglar.
 
Det behöver ju inte vara samma problem, även om symptomen lät lika.
Har en häst artros, så märks det bäst i början på arbetet innan den blivit uppvärmd. Åldern på din häst gör att man kommer att tänka på det. Det är lätt att upptäcka med röntgen.
 
Min började göra dte när han hade ledinflammationer. Både när han hade kotledsinflammation vb (och båda fram, av erlichios) och nu när han haft/har hasledsinflammation. INget däremellan.

Jag skulle kolla upp..

Vad du kan testa är att se om det är värre i nedförsbackar..på lång tygel i skritt...är dte värre då bör du nog kolla upp honom om du frågar mig..
 
Så är det ju för min kuse också. Värre i nedförsbackar alltså... :crazy: Hjälp. Men han är ju böjd utan reaktion efter symptomen kom - är det kanske dags att propsa på röntgen (igen :crazy:) ändå?
 
Hejsan! Jag vet av en häst som är snubblig. Han är överbyggd och har haft problem med korsförlamningar. När han haft en släng av korsförlamningsproblem blir han ännu snubbligare. När han är fräsch snubblar han bara när han slappnar av och tappar konsentrationen.
 
min pålle är också så där... när han blir okoncentrerad å så.... känns nästan som baken tippar.... :o :) tycker ja iaf. han är 19... :D/7Johanna
 
Har en 8 åring som gjorde så, han hade en låsning i länden, efter hästmassören blev han helt ok igen. Kanske värt att prova,lycka till!
 
Frida, jag lägger svaret på närmaste erlichiatråd istället. Jag tror de är mer intresserade av att höra min historia. Hoppas du hittar den, annars får du höra av dig.

Lotta
 
Equiterapeut hittade igår en mycket spänd muskel vid fjärde ländkotan, vilket han trodde kunde vara en förklaring till kusens stelhet i höger bakben (och också varför det inte syns något vid böjprov). Får hoppas att det försvinner nu. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 580
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp