❗Sliten man, behöver hjälp❗

Carno

Trådstartare
Så min häst (haflinger) har en halft lång man skulle jag säga, jag vill gärna växa ut den så att den blir typ till bogen, problemet är att där tygeln ligger på hennes hals har manen slitits, så ändarna är kortare på just det stället. Tänkte att man kanske borde fläta manen just där när man rider, om någon har ett mer effektivt sätt berätta gärna, plus ifall någon kan ett bra sett att ta hand om lång man på hade det hjälpt också så jag är förberedd c: 👍 hittade inget på internet så kom hit :D

Ni ser nog min profilbild hur hon ser ut, man ser inte hennes slitna del på bilden dock :/
 
De är nog fläta som gäller tyvärr om du vill hålla manen fri från skav. Annars är de väl pälsglans som gäller så du håller den tovfri 😁
 
Glansspray och borsta den med HH Simensens Wet Brush eller liknande. Den sliter inte på håret utan släpper om det tar emot.
 
I stallet har vi två långhåriga hästar, de går flätade i stort sett jämt när de rids. Flera långa vertikala flätor, även vid manken och ett par dm upp på halsen om de har täcke, annars brukar det rasa av en del när täcket tas av där det ligger an.
 
Så min häst (haflinger) har en halft lång man skulle jag säga, jag vill gärna växa ut den så att den blir typ till bogen, problemet är att där tygeln ligger på hennes hals har manen slitits, så ändarna är kortare på just det stället. Tänkte att man kanske borde fläta manen just där när man rider, om någon har ett mer effektivt sätt berätta gärna, plus ifall någon kan ett bra sett att ta hand om lång man på hade det hjälpt också så jag är förberedd c: 👍 hittade inget på internet så kom hit :D

Ni ser nog min profilbild hur hon ser ut, man ser inte hennes slitna del på bilden dock :/
😁

Jag läste bara rubriken och tänkte vad är detta???

Man som könet man, alltså.

😉
 
Alla jag känner som har hästar med lång man som de är rädd om har alltid manen flätad. Sen flätar de om lite då och då. Detta gäller t.ex. frieser och tinker. Men jag kan tänka mig att gör så på haflinger också.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201223-091444_Chrome.jpg
    Screenshot_20201223-091444_Chrome.jpg
    43,7 KB · Visningar: 27
Jag har en haflinger och täcket skaver på manen under vintern. Håller den flätad, bara vanliga flätor.

Har aldrig pälsglans i manen för tyglarna blir jättehalkiga av det. Borstar den bara vid behov och är de flätor i klarar den sig bra ändå.
 
Jag har pälsglans i manen på min islänning, tycker inte att manen ser sliten ut. Men han klarar sig bra utan halstäcke, annars hade den nog blivit sliten.
 
Så min häst (haflinger) har en halft lång man skulle jag säga, jag vill gärna växa ut den så att den blir typ till bogen, problemet är att där tygeln ligger på hennes hals har manen slitits, så ändarna är kortare på just det stället. Tänkte att man kanske borde fläta manen just där när man rider, om någon har ett mer effektivt sätt berätta gärna, plus ifall någon kan ett bra sett att ta hand om lång man på hade det hjälpt också så jag är förberedd c: 👍 hittade inget på internet så kom hit :D

Ni ser nog min profilbild hur hon ser ut, man ser inte hennes slitna del på bilden dock :/
Jag funderar på vilken typ av tyglar du har? Typ gummityglar borde ju slita mer än släta lädertyglar
 
Så min häst (haflinger) har en halft lång man skulle jag säga, jag vill gärna växa ut den så att den blir typ till bogen, problemet är att där tygeln ligger på hennes hals har manen slitits, så ändarna är kortare på just det stället. Tänkte att man kanske borde fläta manen just där när man rider, om någon har ett mer effektivt sätt berätta gärna, plus ifall någon kan ett bra sett att ta hand om lång man på hade det hjälpt också så jag är förberedd c: 👍 hittade inget på internet så kom hit :D

Ni ser nog min profilbild hur hon ser ut, man ser inte hennes slitna del på bilden dock :/

Flätor är smidigt. Gör den version som är går snabbast för dig. Jag blev intränad att göra ardennerflätor när jag red PRE en period och alla skulle flätas före ridning - så det går smidigast för mig nu. Flätan håller manen ut vägen, och skyddar från slitage.


"Bild stulen från nätet"

1608882825057.png
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 276
Senast: Milosari
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 907
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp