Bukefalos 28 år!

Sliten och torr sadel

Natacha

Trådstartare
Hej! Jag har två sadlar som är väldigt slitna och torra och skulle behöva tips på att få dem lite bättre skick.
Båda har börjat bli ''gröna'' och den ena har fått en missfärgning pga vatten, det går som ett sträck och så är den jättesliten. Den är även jättetorr och inte fin i lädret längre. Den andra är bättre skick bara lite sliten. Putsar rätt mycket men hittar ingen tvål jag riktigt är nöjd med.
Någon som har tips på hur jag får dem lite finare? :) Har inte pengar att köpa nya och dessutom är sadlarna fina och utpassade för min häst och tycker det är dumt att köpa nya då :))
 
När provade du ut dem till din häst? Utprovning är en färskvara.

Det räcker förmodligenninte med sadeltvål utan du behöver smörja med olja/fett.
 
Hej! Jag har två sadlar som är väldigt slitna och torra och skulle behöva tips på att få dem lite bättre skick.
Båda har börjat bli ''gröna'' och den ena har fått en missfärgning pga vatten, det går som ett sträck och så är den jättesliten. Den är även jättetorr och inte fin i lädret längre. Den andra är bättre skick bara lite sliten. Putsar rätt mycket men hittar ingen tvål jag riktigt är nöjd med.
Någon som har tips på hur jag får dem lite finare? :) Har inte pengar att köpa nya och dessutom är sadlarna fina och utpassade för min häst och tycker det är dumt att köpa nya då :))
Läder behöver fettas in regelbundet för att hålla sig mjukt och fint. Många putsar med tvål varje vecka, smörjer med läderbalsam 1-2 ggr/månad. Jag är lite latare, så jag putsar av med tvål när det behövs, och grovsanerar lädret med noggrann tvätt och 1-2 lager läderbalsam ungefär var 4e månad. Det är när jag ser att sadlarna börjar bli torra och ljusna i färgen.
 
det bästa är att fetta in sadlarna efter att du tvättat dem. dvs sadelbalsam eller olja.

men är sadlarna redan torra i lädret så är det svårt att få dom fina igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, jag hjälper min granne med sin ridtravare som hon inte har haft tid till på länge. Sadel som används till hästen ligger inte bra på...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp