Slitna broddhål i lösdrift, tips om skyddsbroddar?

iHorse

Trådstartare
Några tips om att hålla 4 broddhåll brukbara?

Jag har en fälttävlanshäst som bor i stor lösdrift med bra sandbotten.
Hästen är väldigt aktiv och sliter snabbt skorna sina.
Jag undrar om ni har några bra tips
om hur jag skulle kunna få bättre hållbarhet med 4 broddhål (behövs för fälttävlan).
Speciellt de främre broddhållen börjar slitas snabbt om den går utan något i broddhålen när det är barmark,
de blir obrukbara på två veckor.

Finns det något speciellt låga, hårda broddar som jag skulle kunna ha på plats hela tiden?
Kan inte sätta vassa vinterbroddar sommartid, då det kommer in nya hästar i lösdriften, men skulle vara ok för stallägaren
med låga (typ 5mm), platta broddar, som inte är vassa. Finns sådana?

Har testat med låga blindbroddar (utan hårdmetallstift), men de ”smälter” fast på några dagar.
 
Hur menar du att blindbroddarna smälter fast? Nöter hästen ut dem på två dagar? Mina blind broddar håller en vinter, i och för sig på snö, men vi har även barmark.
 
"Broddhålsfyllning", man köper en karta med dessa små pluppar och sätter i broddhålen. Gör att hålen inte fylls av skit och är lätta att peta ur när man ska brodda.
 
"Broddhålsfyllning", man köper en karta med dessa små pluppar och sätter i broddhålen. Gör att hålen inte fylls av skit och är lätta att peta ur när man ska brodda.

Fast eftersom Ts har fyrbrodd så slits hålen ned i tån.
 
Några tips om att hålla 4 broddhåll brukbara?

Jag har en fälttävlanshäst som bor i stor lösdrift med bra sandbotten.
Hästen är väldigt aktiv och sliter snabbt skorna sina.
Jag undrar om ni har några bra tips
om hur jag skulle kunna få bättre hållbarhet med 4 broddhål (behövs för fälttävlan).
Speciellt de främre broddhållen börjar slitas snabbt om den går utan något i broddhålen när det är barmark,
de blir obrukbara på två veckor.

Finns det något speciellt låga, hårda broddar som jag skulle kunna ha på plats hela tiden?
Kan inte sätta vassa vinterbroddar sommartid, då det kommer in nya hästar i lösdriften, men skulle vara ok för stallägaren
med låga (typ 5mm), platta broddar, som inte är vassa. Finns sådana?

Har testat med låga blindbroddar (utan hårdmetallstift), men de ”smälter” fast på några dagar.
Måste du ha fyrbrodd?
Jag har aldrig någonsin haft fyrbroddat i terrängen pga skaderisken och då har jag erfarenhet (som hästskötare) upp till mästerskapsnivå.

Jag har nog aldrig sett någon ha tåbrodd överhuvudtaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp