slitning av skorna

A

ang

Är tyvärr alltför okunnig om skoning och vinklar etc men har roat mig med att kolla "avskodda", begagnade skor och hur de slitits.

Vissa ser väldigt jämnt slitna ut; andra är nedslitna i tån men ganska hela baktill, andra är slitna på in- eller utsida.

Men... Förutom att skon väl bör vara jämnt sliten efter en skoperiod, vad kan man utläsa av detta om det går att utläsa nåt?
 
Jag är oxå nyfiken...pållen sliter sina framskor i tårna, o normalt bak. Pållan sliter jämnt på alla fyra.

Hovslagaren "kapar" tårna fram o kortar dem på pållen. Då går han bättre. Annars normalskoning på båda.

Lena
 
Det du kan utläsa av en bagagnad sko är följande:

Sliten i tån men inte i övrigt = hästen belastar hovens tådel hårt vid överrullningen. *Kan* bero på att tårna är för långa men oftast inte... Åtgärdas genom skoning med korta tår, eventuellt kan man dessutom underlätta överrullningen genom att tårikta skorna något.
Har oftast inget med vinklarna att göra, utan även helt korrekt skodda hästar gör på detta vis.

Mer sliten på ena sidan än på andra. Ses OFTAST på bakskor och då oftast på hästar som "skruvar" med bakhovarna när de går.
Det visar att hästen belastar den mer slitna sidan av skon/hoven hårdare. Beror ofta på benställningen och sällan på felaktig skoning.
Åtgärd:, se till att försöka jämna ut belastningsförhållandena, så att lika mkt vikt bärs upp på den mer belastade hovhalvan som på den andra, dvs oftast behöver man *lägga ut* skon något mer på mer belastad hovhalva.
Det bör vara lika mkt sko på båda sidorna om hovens mittlinje, sett underifrån, för så jämn viktfördelning som möjligt.

Tillägg:
Det behöver inte alls vara fel att skorna int eslits jämnt vid användning.
De åtgärder jag nämnt är för att underlätta för hästen. Troligtvis kommer skorna slitas precis likadant även efter dessa åtgärder... :)
 
Tack ameo :)

Hade faktiskt besök av en ny hovis i går och det ser lovande ut. Ska se hur det ser ut om 6-8 veckor, för jag tror det finns mindre detaljer som jag vill ha annorlunda.

Min gamla var suveränt duktig, men har tyvärr flyttat alltför långt borta.
 
Bra svar som vanligt av ameo. Vill bara lägga till en sak. Om man har en häst som skrapar med framhovarna i boxen, på stallgången etc, eller hästar som gräver frekvent i t ex en vinterhage, så kan man få en större nednötning i tån pga det. Vilket man bör tänka på.

/Alexandra - som i många år fick lägga svets på tådelen på kblstoets skor annars tog de slut i tån efter fyra veckor tack vare henne ihärdiga skrapande/grävande. Skrapmärkena i golvet vid dörren finns fortfarande kvar, trots att boxarna är rivna för länge sen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 788
Senast: mily
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
A
Hästvård Igår broddade jag pålle för första gången i vinter :bump: Han har spatt hö bak, och går därför snett med den hoven. Nu har han hunnit...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: Atalantha
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp