Slitsamt och tröttsamt.

osynlig

Trådstartare
Jag börjar med det vanliga, nicket är anonymt av en anledning, klurar du ut vem jag är så ber jag dig att hålla det för dig själv. :)

Livet känns som en röra nu.

Jag har sedan flera år tillbaks drivit en gård med bland annat djurhållning. Förra året kände jag att det fick vara nog så jag sade upp arrendet helt enligt kontraktet. Då gårdsägarna är mina föräldrar har jag sedan dess haft ett mindre helsike.
När jag dessutom talade om att jag fått ett förmansjobb några timmars bilresa bort så blev det ännu värre. I stället för att vara glada för att jag får ett efterlängtat arbete så blir dom sura och besvikna.
I inlindade ord kommer det pikar om att jag "sviker", jag tar inte mitt "ansvar". Nu "måste" gården säljas och var ska då dom bo? Vem ska ta hand om dom när dom blir gamla? Hur ska dom få hem ved?
Allt slår på mitt samvete.

Jag har två äldre syskon, båda bosatta utanför orten och ingen av dom vill flytta hem.
Jag frågar varför inte dom sviker lika mycket som mig så heter det att "dom gjorde sitt val att flytta härifrån tidigt".

Hade jag vetat att mitt val var konstant (i deras ögon) så hade jag heller aldrig valt att stanna kvar och försöka. Då hade jag sagt nej för flera år sedan.

Jag förstår att dom funderar, jag förstår bara inte varför dom inte kan resonera? Varför dom pikar i stället för att säga rakt ut.

Just nu känner jag "sälj skiten" om gården. Det är bara en gård, förvisso har den funnits i släkten i över 200 år men det är fortfarande "bara" en gård.
Mina föräldrar är dock av den äldre generationen där släktgårdarna alltid har gått i arv och det har aldrig funnits något annat alternativ. Det blir lite av en generationskrock.

Detta sliter dessutom väldigt mycket på den relation jag har till mina föräldrar. Självklart.
Vi kan inte prata om något som rör gården längre utan att det blir infekterat.
Jag börjar även närma mig det läget då jag faktiskt inte vill träffa dom.

Mina systrar beklagar också att inte gården ska drivas vidare. Jag kan, med handen på hjärtat, säga att jag känner mig som familjens svarta får och jag vacklar i vad jag vill och vad jag förväntas göra.
Min avveckling sker i ett enormt motstånd. Från att haft hjälp när det krisat så står jag nu riktigt ensam.

Jag sover dåligt om nätterna, jag gråter ofta och mycket om dagarna, orken tryter och det blir alldeles för lite gjort. Slarvar med maten och längtar efter att röka, ett sug som jag ändå inte haft på mycket länge.

Det är bara för mycket just nu...
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Du ska absolut inte känna att du är familjens svarta får. Du har inte gjort mer fel än någon av de andra systrarna.
Det är enormt taskigt att du ska ha dåligt samvete för att du vill göra något annat med ditt liv.

Jag tycker att du ska ta tjuren vid hornen och sätta dig ner och prata med dina föräldrar.
Du ska berätta för dem att de inte har rätt att skuldbelägga dig för att du vill leva ditt liv.
Du har inte störra skyldigheter gentemot dem än vad dina syskon har.
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

jag får ett efterlängtat arbete
Grattis. :)
var ska då dom bo? Vem ska ta hand om dom när dom blir gamla? Hur ska dom få hem ved?
Det är inte och har aldrig varit ditt ansvar; de har bara tagit det för givet.

Att driva en gård är ett tungt ansvar. Att dessutom belägga dig med ansvar för att hålla dina föräldrar med boende, ta hand om dem när de blir gamla och se till att de får hem ved? Oförskämt.
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Om inte du hade tagit gården när du gjorde så hade den ju lämnat familjen redan då - om nu inte någon av dina andra syskon hade tagit den vill säga.
Föga troligt?
Dina föräldrar har alltså fått bo där bra mycket längre som det är nu.
Kan vara värt att påpeka.

Det är bara du som kan leva ditt liv. Vill inte dina föräldrar att du ska leva och må bra?
Kan jordbruket arrenderas ut till annan person/företag så att de ev kan bo kvar i huset på gården? ..och så kan du göra det du vill....
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Måste bara säga att OJ vad jag känner igen mig! Nu var det ingen gård i mitt fall men liknande och det är hemskt! Men det är så klart inte ditt fel, du måste få leva ditt liv som du vill!! Och som någon annan sa, vill dom så gärna ha kvar gården får dom väl driva den själva... Stå på dig och se till att du kommer bort drifrån så snart som möjligt, det hjälpte mig och relationen till mina föräldrar bättrade sig när jag väl flyttat.
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Puttar upp tråden för jag är nyfiken på hur det har gått för TS.....?
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Oj, gammal tråd.

(Jag skrev att jag tycker att TS borde dumpa sina föräldrar och skapa sitt eget liv utan dem.)
 
Senast ändrad:
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Och jag som öppnade tråden enbart för att du hade skrivit senaste inlägget. "Aha, där är nån som brukar skriva bra grejer, det vill jag läsa"!

Tji fick jag :p
 
Sv: Slitsamt och tröttsamt.

Ni är tre syskon. Ingen av er vill driva gården vidare. Ingen är sämre än den andra för det.

Vägra ta på dig det ansvar de vill slänga över dig. Det är inte ditt att axla. Om ingen plockar upp handsken får den väl ligga där. Du känner helt rätt, det är bara en gård. Visst kan det vara trist att ingen har INTRESSE att ta över. Men om ingen har INTRESSE så ska heller ingen bli fast där, som inte känner för att ge alla de många hundra procent det kräver att driva runt en gård.

Jag förstår att du känner dig pressad och stressad, men låt det inte ligga på dig. Försök kasta det av dig. Det är faktiskt inte ditt problem eller din skyldighet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 188
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp