Slö/trög häst..

Sv: Lat häst

Min häst tycker att dressyr är det absolut värsta som
finns. Men han löser problemet med att dra famåt istället.
Nu har det blivit lite bättre, men rider man i paddocken
kan han bli åt det "sega" hållet.

prova med att ut och busa. Öka i galoppen,
kanske han piggnar till då?

Det är svårt det där. Det kan finnas så många orsaker,
för lite foder, för mycket foder, smärtor, tristess, osv.
 
Sv: Lat häst

Framgick det inte att jag rider sällan i paddocken att de var ute i skogen han blev lat?

+ att ösa i galoppen skulle innbära risk för omkullridning då han redan rusar på för fullt just nu, han kan inte bära sig ännu, omusklad var de..
 
Sv: Lat häst

Jag tycker nästan att det börjar låta som att din häst har ont någonstans, t.ex. i frambenen eller så.. Du skriver att din häst inte ville gå över en bom, isåfall bara trava osv.. Så var min förra häst också, hon rusade vid hinder. Hon hade kotledsinflammation i båda fram..:crazy: Endel hästar (som hon t.ex.) visar smärta genom att bli stissiga, andra genom att bli slöa.. Du kanske borde försöka kolla upp så att det inte är något fel på honom/henne. Bara en liten tanke ;) :smirk:
 
Sv: Lat häst

"Den punkten jobbar vi på.. i början vägra han totalt att gå över en bom, om han gjorde de så trava han över istället.."

Jag vet att sånt kan ligga bakom, min förra sköthäst hade hemska tider bakom sig med bommar.

Ju mer jag tränar på bommar ju mer slutar han titta, han bryr sig inte till slut.

Kan för övrig tillägga att idag red jag i paddocken med en väldigt pigg häst..
 
Sv: Lat häst

Okej, skönt att ahn var som vanligt när du red igår ;)
 
Sv: Lat häst

Vanlig och vanlig.. Han är lite olik varje gång man rider.. :angel:
Han är bara sån!
 
Sv: Lat häst

Venezuelas skrev:
Min sköthäst har en viss tendens till att vara lat sen jag börjat kräva mer av honom.

Igår så ville han knappt trava 2 varv på en volt...

Framåtbjudningen är lika med noll.

Det känns som han inte orkar, kan fodret spela in eller liknande?

Om inte, nåt tips på hur jag ska få han att tycka det är kul att jobba?

Kanske börja ge havre?

När du rider kan du ju räjsa lite i paddoken/ängen du rider på så att den för upp tempot lite, lixom ge den fria tyglar och skänkla på lite. Stäla sej upp i fältsits åxå...:banana:
 
Hur Får Jag Min Ponny Att Bli Piggare?

Hejsan, jag har en fodervärdsponny på helgerna, på vardagarna går han på ridskola :( Han haft han enda sen han kom, i början var han full av bus och glädje. Men nu efter ca 4 månader han han blivit jätte seg, det beror självklart på att han går på ridskola men nu undrar jag hur jag kan få han lite piggare? Jag rider oftast bara ut på helgerna då är det lite fart i han, men om jag rider i paddoken nån gång så är han jätte seg och vill inte arbeta! :( Jag har provat meed sporrar åså, då går han lite bättre. Men en ponny tkr jag ska kunna gå fram utan sporrar. Några tips?:bow:
 
Sv: Lat häst

Men han behöver inte havre? Och visst vill jag att han ska få lite framåtbjudning och tycka saker är kul i paddocken.
Men jag vill också överleva

I skogen har jag inte samma problem som för några dagar sen...
 
Sv: Hur Får Jag Min Ponny Att Bli Piggare?

Jag tror, som du även säger, att mycket beror på ridskolan. Klart att han blir uttråkad av att bli riden 5 dagar i veckan i paddocken där det inte händer så mycket, varken ridmässigt eller något annat.
Tror heller inte att det hjälper med sporrar och spö då ponnyn antagligen saknar intresse över att bli riden i padocken.
Kan du inte prova att göra samma övningar på en äng/likn. som du skulle göra på banan? Eller bara rida lite dressyr i skogen, så som skänkelvikningar, öppna, sluta, avsaktningar, halvhalter, igångsättningar, osv.
Får han någon vilodag i veckan? Kan kanske behövas någon gång ibland, och då menar jag inte att han bara ska "stå", utan ut och skritta på långa tyglar/promenera vid hand.

Lycka till.
 
Har en medryttarhäst som jag enbart rider promenadridning med. Jag rider ofta själv och då är han ganska trög eller slö. Han brukar stanna ibland och försöker vända. Jag försöker få igång honom direkt och låtar självklart inte honom vända hemåt. Jag tycker det är så tråkigt att rida när det är så. Det är alltid samma sak när jag rider själv. Jag rider olika vägar, men det är likadant. Det har alltid varit så i de ca 2 år jag har ridit honom. Jag rider kanske några ggr i veckan som högst så han tröttnar nog inte direkt.

Hur kan man göra för att få honom att tycka att det är roligt? På hemvägen är han alltid pigg och galopperar gärna.
 
Sv: Slö/trög häst..

Lite så kändes min pålle för ca en månad sen...
bad vet. ge honom en b-vitaminspruta samt att jag ökade upp havregivan lite! Å vips så fick jag en mycket piggare häst! :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 863
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 021
Senast: banani
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp