Slö/trög häst..

V

Venezuelas

Lat häst

Min sköthäst har en viss tendens till att vara lat sen jag börjat kräva mer av honom.

Igår så ville han knappt trava 2 varv på en volt...

Framåtbjudningen är lika med noll.

Det känns som han inte orkar, kan fodret spela in eller liknande?

Om inte, nåt tips på hur jag ska få han att tycka det är kul att jobba?
 
Sv: Lat häst

ja, det kan mycket väl vara jobbigare för honom att jobba mera.. betfor ger extra energi inför ridpass (precis som dextrosol för oss).. ge 200 gram en halvtimme innan du ska rida..

hur mycket foder ger du i övrigt?
 
Sv: Lat häst

Okej.

Har ingen stor koll på vad han får i kraaft, ägarna som mätt upp det.

Hö får han nästan så mkt som han vill..
 
Sv: Lat häst

är han lat eller uttråkad?
prova att rid med flera hästar på banan samtidigt..! det får i alla fall min att piggn till lite, då händer det saker och så.. + att han ser någon göra nått och sen försöker man det själv..

Variera ridturen!
rid tillexempel på banan i 30 min och sedan ut i skogen 40 min..? Så han får en liten "belöning"..!
 
Sv: Lat häst

Igår var vi 3 stycken ute.... Och han "orkade" inte trava på en volt ändå..

+ att volten inte var på ridbanan..
 
Sv: Lat häst

Min häst har haft dålig framåtbjudning under våren, och vid en rutinmässig kontroll av kiropraktor visade det sig att hon hade ont i ryggen. Hästen hade inte visat några tecken på det alls, men jag skulle tro att hennes nytillkomna "lathet" berodde på ryggen. Lycka till med din sköthäst.
 
Sv: Lat häst

Intressant, det måste jag prova :) Ska komma ihåg det till nästa gång, prova ge lite betfor och se om man kan få upp gasen lite :D
 
Sv: Lat häst

när min var relativt "oriden" inom dressyren så var det som att lägga i handbromsen när han började jobba rätt i skritten. Fick slita ihjäl mig för att få honom att skritta iöht :crazy:

vad jag inte kan förstå hur vi har kommit där vi är idag? Tror jag har förträngt allting :angel:

Antingen är det väldigt jobbigt eller så är hästen väldigt, väldigt lat. Med min blev det väldigt mycket FRAMÅT, drivning och avsluta när jag fick honom dit jag ville, phuu ingen lätt match :rofl:
 
Sv: Lat häst

Rider du på ridbana? Om du gör det kan du ju värma upp utanför ridbanan, ut i skogen (om det finns tillgång till skog) eller annan ridväg. Mer omväxling kanske?
 
Sv: Lat häst

Asså, igår var han framåt och travade jättegärna.

På ridbanan rider jag så sällan.


+ att jag räkna ut hur mkt han får i kraft per dag, 8dl totalt morron och kväll.
 
Sv: Lat häst

Kan det inte bro på värmen? Min är också ganska slö nu de dagar som det är sol ute, det är ju så varmt! :p
 
Sv: Lat häst

När du säger det så..

När vi klättra och han sen inte ville trava så var det sol ute.. igår var det mulet..
 
Sv: Lat häst

hur mycket går hästen?
och får den bara 8dl kraftfoder om dagen? och sen massa med hö?
vad för krafftfoder?
hur rider du den?
 
Sv: Lat häst

han går 6 dar i veckan, lätt arbete oftast.
Kraft grund eller liknande

Jag rider han som han som han rids....?
 
Sv: Lat häst

:smirk:

Den punkten jobbar vi på.. i början vägra han totalt att gå över en bom, om han gjorde de så trava han över istället..
 
Sv: Lat häst

rid med sporrar till att börja med så han inte bara är nonchalant.
kolla fodret, utevistelse, om han är uttråkad, rid inte ut för lite, hellre för mycket. det bästa är om det finns en äng eller nåt så man kan rida dressyr "i" skogen. lycka till!
 
Sv: Lat häst

1. Han är riden med sporrar på ridbanan innan för att han blir tung där.

2. Ska kolla med ägaren om fodret.

3. Han går ute 23 timmar om dygnet, 1 timme inne då ja gör iordning honom..

4. Och jag har hittat en äng att rida dressyr på..
 

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 838
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 906
Senast: banani
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 581
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp