Slöja - varför?

magruder

Trådstartare
Tittar ibland på TV-programmet "Say yes to the dress", mestadels från Kleinfelds, USA.. Vackra klänningar, många av dem, javisst, men svindyra. Men ofta sätter man på den blivande bruden en slöja. Varför då? Ska den på något sätt symbolsiera oskuld?
 
För att se helheten skulle jag gissa på. Ofta värkar det vara det som blir det som övertalar bruden den där sista biten att det är rätt klänning vad jag har sett av programmen.
 
Hmm var ju tvungen att slå upp. Och när jag läste funderade jag på, har vi verkligen gjort så i Sverige? Lyft slöjan? är det 1800-tal?

Första äktenskapet kan det tydligen symbolisera oskuld. Har för mig att brudkrona var det vi använde för det.
 
Den här var lite kul https://www.forskning.se/2019/06/05/du-far-nu-kyssa-bruden/

Lyft slöjan och kysst bruden har vi tydligen aldrig gjort här. Frågan är var, är det då kanske rent amerikanskt?

Gissar på England, iofs går det väl tillbaka till Gamla Testamentet När stackars Jakob fick jobba fjorton år för Rakel eftersom han inte upptäckte att han gift sig med fel syster. Så sedvänjan att ha döljande slöja är ganska gammal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rakel_(Bibeln)

Lite ytterligare snokande och när bröllop och äktenskap var arrangerade sågs inte bruden och brudgummen innan bröllopet (blev senare att man inte sågs natten innan) och den täckande slöjan var till för att om den prospektiva brudgummen inte tyckte bruden var tillräckligt attraktiv innan vigseln, han inte skulle avbryta det hela innan det kom till skott - best man är ju för att om brudgummen av någon anledning inte kan närvara/komma så har bruden någon att gifta sig med.
 
Gissar på England, iofs går det väl tillbaka till Gamla Testamentet När stackars Jakob fick jobba fjorton år för Rakel eftersom han inte upptäckte att han gift sig med fel syster. Så sedvänjan att ha döljande slöja är ganska gammal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rakel_(Bibeln)

Lite ytterligare snokande och när bröllop och äktenskap var arrangerade sågs inte bruden och brudgummen innan bröllopet (blev senare att man inte sågs natten innan) och den täckande slöjan var till för att om den prospektiva brudgummen inte tyckte bruden var tillräckligt attraktiv innan vigseln, han inte skulle avbryta det hela innan det kom till skott - best man är ju för att om brudgummen av någon anledning inte kan närvara/komma så har bruden någon att gifta sig med.
Jo men det är liksom inte tradition som så. Det har ju tex inte hänt i Sverige i historisk tid i alla fall. Om inte som ett slags grej under 1800-talet.

Vanligt svenskt giftermål skulle ju inte ske om inte båda parterna ville och tillsammans kom överens. Som i länken ovan. (om sedan någon lagt press på annan kan ju såklart skett, men tror inte det hänt att svenska män gift sig med osedda paket. Till och med importerade prinsessor levererade porträtt.)
 
Lite ytterligare snokande och när bröllop och äktenskap var arrangerade sågs inte bruden och brudgummen innan bröllopet (blev senare att man inte sågs natten innan) och den täckande slöjan var till för att om den prospektiva brudgummen inte tyckte bruden var tillräckligt attraktiv innan vigseln, han inte skulle avbryta det hela innan det kom till skott - best man är ju för att om brudgummen av någon anledning inte kan närvara/komma så har bruden någon att gifta sig med.
Vad hemskt egentligen. Så tragiskt när föräldrar ska bestämma vem man ska gifta sig med. Min pappa hade valt någon supertönt till mig för han gillar mesiga killar.
 
Berodde nog mer på vad han kunde erbjuda din pappa och vilken hemgift du tog med dig till honom än några personliga egenskaper.
Har man inga pengar är det ju klart att ekonomin styr, men i andra fall är det ju egentligen bara politik. Det ser man ju på de europeiska kungahusen, de är ju alla släkt med varandra för att skapa freder och pakter mm.
 
Intressant tråd och frågeställning!
När det gäller bruden och slöjan och med historian bakom har jag svårt att se att det är en alltigenom amerikansk grej ursprungligen. Men att det genom den vägen slagit igenom mer på en bredare front.

Tänker även på ett foto från senare delen av 1800-talet där bruden. Svartklädd bär slöja med en krona till.

Förr var det oerhört viktigt hur paret var klätt och då var man tvungen att klä sig enligt vilken klass man tillhörde.
Numer kan alla klä ut sig till prinsessa eller vadsomhelst egentligen. Klä upp sig mer eller mindre.

Slöjan numer känns inte som ett ställningstagande utan mer en fråga om tycke och smak.
 
Slöja daterar sig iofs till Gamla Testamentet (Rakel et al) men den vita klänningen är väl ett relativt nytt påfund, brudkronan som den användes, enbart till bröllop, tillhörde kyrkan och man kunde bara stå kronbrud om man var en oskuld, annars trillade den av.

Har man inga pengar är det ju klart att ekonomin styr, men i andra fall är det ju egentligen bara politik. Det ser man ju på de europeiska kungahusen, de är ju alla släkt med varandra för att skapa freder och pakter mm.

Nja, det var precis lika viktigt med hemgift och pengar vilket samhällstillstånd du än tillhörde. Även det allra fattigaste. Kungligheter var lite annorlunda absolut, där var hemgiften ofta ett slott, eller som tex Eleanor av Aquitaine en provins. Men även kungligheter gifte sig för pengar särskilt om du inte var kronprins, utan lite längre ner i arvsordningen. Hemgiften (pengar och liknande) var definitivt viktig. Se bara på Henry VII, hade inte hans far velat ha kvar Katarina av Aragorns hemgift så hade han skickat hem henne till sin sina föräldrar och hela Europas historia hade varit annorlunda.

Det är otroligt intressant hur mycket slumpen ibland spelar en avgörande roll i historien.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste tråden om vigselring, och har dessutom sett orimligt mycket bröllopsbilder i sociala medier nu i maj och juni, vilket har fått mig...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 220
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har länge tänkt på det här men jag har aldrig kommit till skott att faktiskt skriva om det. Men nu skulle jag behöva era tankar och...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 189
Senast: Dentaku
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja ibland känner jag mig verkligen helt fel i ett sammanhang. Jag avundas människor som liksom smälter in i varje ny situation och med...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 060
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp