Slöjstjärt/guldfisk

Finns mindre störar som blir runt metern, och de kan ju passa i större dammar! Det är som tur är inte jättearterna av stör som sälj som dammfisk. Normalt sett iaf... men med tanke på vad folk stoppar i sina akvarium så kanske det ändå sitter nån jäkel med en belugastör i guldfiskdammen :eek:

Vad kul! Hur ser den ut? Den minsta sötvattensrockan är vad jag vet P. scobina och den blir nog inte större än 35-40 cm över disken i akvarium, har jag för mig.
Hjälp! de som var så ursöta, tio cm långa med jättelång nos. Vem har en "större damm" här liksom. I zon 4.

Urgulliga, lite prickiga, grå. En hel hög av dem, ska vara en mamma och hennes ungar. Hon får fler då och då enligt ägaren och de säljer ungarna ibland. Den är nog 35-40 cm kanske, är så dålig på att mäta, som två händer typ.
 
Finns mindre störar som blir runt metern, och de kan ju passa i större dammar! Det är som tur är inte jättearterna av stör som sälj som dammfisk. Normalt sett iaf... men med tanke på vad folk stoppar i sina akvarium så kanske det ändå sitter nån jäkel med en belugastör i guldfiskdammen :eek:

Vad kul! Hur ser den ut? Den minsta sötvattensrockan är vad jag vet P. scobina och den blir nog inte större än 35-40 cm över disken i akvarium, har jag för mig.
Tycker det ser ut som bilderna på dem. Men alla rockor kanske är likadana :laugh:
 
Hjälp! de som var så ursöta, tio cm långa med jättelång nos. Vem har en "större damm" här liksom. I zon 4.

Urgulliga, lite prickiga, grå. En hel hög av dem, ska vara en mamma och hennes ungar. Hon får fler då och då enligt ägaren och de säljer ungarna ibland. Den är nog 35-40 cm kanske, är så dålig på att mäta, som två händer typ.
Oj så små! :heart Hoppas det finns dammar till dem någonstans i framtiden :(

Tycker det ser ut som bilderna på dem. Men alla rockor kanske är likadana :laugh:
Det är det säkert då! :D Tycker det låter som om att det skulle kunna vara den arten. Vet ingen annan art som håller sig så liten, jag har letat... :p jag ville också ha pankakor i akvariet! I akvarium kan det säkert vara så att de inte blir större än 30 cm ibland också.

Haha, nä rockor finns i flera olika färger och mönster! :love: De olika arterna i släktet går att para och få fertila valpar på, så det odlas fram väldigt mycket hybrider också, den ena mer spektakulär än den andra!

Den här tycker jag är så fin, blommig rocka:
species_583eb5ca92078_2400_.jpg

Några till fina:
1120740-cba1ff32bceb187232492e44228c42cb.jpg

images

images

3df171569023689fd96ea138e8609541.jpg
 
Oj så små! :heart Hoppas det finns dammar till dem någonstans i framtiden :(


Det är det säkert då! :D Tycker det låter som om att det skulle kunna vara den arten. Vet ingen annan art som håller sig så liten, jag har letat... :p jag ville också ha pankakor i akvariet! I akvarium kan det säkert vara så att de inte blir större än 30 cm ibland också.

Haha, nä rockor finns i flera olika färger och mönster! :love: De olika arterna i släktet går att para och få fertila valpar på, så det odlas fram väldigt mycket hybrider också, den ena mer spektakulär än den andra!

Den här tycker jag är så fin, blommig rocka:
species_583eb5ca92078_2400_.jpg

Några till fina:
1120740-cba1ff32bceb187232492e44228c42cb.jpg

images

images

3df171569023689fd96ea138e8609541.jpg
Åh gud de grå med stora prickar! älskar rockor. Jag trodde när jag var tonåring att de fanns i tio cm storlek eftersom jag sett det i en akvarieaffär, men inte då... den satt iofs på väggen så det kan ha varit en rockaliknande sak.

(de där rockorna finns i Uppsala och ligger som en hög pannkakor i Djurhobby.)
 
Åh gud de grå med stora prickar! älskar rockor. Jag trodde när jag var tonåring att de fanns i tio cm storlek eftersom jag sett det i en akvarieaffär, men inte då... den satt iofs på väggen så det kan ha varit en rockaliknande sak.

(de där rockorna finns i Uppsala och ligger som en hög pannkakor i Djurhobby.)
Finns Sewellia lineolata, som är en sorts mini rockor
 
Jag var inne på Dogman vid Väla förra veckan och jag blev väldigt glad över att inte ens hitta någon Oscar eller Gibbi! Jag hoppas verkligen att det betyder att butikerna börjat förstå att det inte är förenligt med bra djurhållning att sälja ”monster” till vem som helst. Jag älskar ”monster” och jag själv haft både Oscar och Flower horn men de kräver verkligen sin ägare. Min Flower horn var en av de första som kom till Sverige och jag fick hem henne efter att hon blivit såld som yngel och sedan kom tillbaka till butiken efter att ha slaktat resten av köparens fiskar. Hon blev tyvärr bara 6,5år pga sjukdom och det är många år sedan men jag saknar henne fortfarande trots att hon bet mig så det började blöda flera gånger. Maken till rolig och intressant fisk har jag aldrig haft!

Min fina Kakan :heart Karet var 60 cm högt så hon var inte ens i närheten av 1metersmonstrena men även en såhär ”liten” fisk kräver mycket plats och aktivering. Kakan brukade roa sig med att skrämma livet ur mina småsyskon genom att anfalla glaset 😂 Och, som synes, gräva upp hela inredningen med jämna mellanrumVisa bifogad fil 62939
Gibbiceps säljs av vissa akvarieaffärer som ancitrus...
Dessa 2 ancitrus, 5 gibbiceps och en L001a, har jag hämtat som Fish Rescue, de bodde då i en 60 liters
L001an, Herr Ubåt, var 8 cm när jag fick hem honom i december. I augusti, när jag skänkte bort honom till en med 720, var han 23+
 

Bifogade filer

  • gibbi och ancitrus.jpg
    gibbi och ancitrus.jpg
    196,6 KB · Visningar: 29
Gibbiceps säljs av vissa akvarieaffärer som ancitrus...
Dessa 2 ancitrus, 5 gibbiceps och en L001a, har jag hämtat som Fish Rescue, de bodde då i en 60 liters
L001an, Herr Ubåt, var 8 cm när jag fick hem honom i december. I augusti, när jag skänkte bort honom till en med 720, var han 23+
Saknar Herr Ubåt. Han ville alltid ha en klapp på nosen varje kväll.
Men vet att han har det bättre nu i sitt 720 i Stockholm
 

Bifogade filer

  • Herr Ubåt och Herr Krobia.jpg
    Herr Ubåt och Herr Krobia.jpg
    304,9 KB · Visningar: 28
Gibbiceps säljs av vissa akvarieaffärer som ancitrus...
Dessa 2 ancitrus, 5 gibbiceps och en L001a, har jag hämtat som Fish Rescue, de bodde då i en 60 liters
L001an, Herr Ubåt, var 8 cm när jag fick hem honom i december. I augusti, när jag skänkte bort honom till en med 720, var han 23+
Fan vad illa av dem! Jag ser dock skillnad på ancistrus och gibbi och ingen av de jag såg var gibbi iallafall
 
Saknar Herr Ubåt. Han ville alltid ha en klapp på nosen varje kväll.
Men vet att han har det bättre nu i sitt 720 i Stockholm
De stora blir ofta väldigt personliga ❤️ Jag ville inte ha något större kar egentligen men fick uppgradera för Kakans skull
 
Fan vad illa av dem! Jag ser dock skillnad på ancistrus och gibbi och ingen av de jag såg var gibbi iallafall
ja. Tjejen som hade haft de malar som jag hämtade som Fish Rescue, hade haft dem i en damm ute på sommaren innan
Hon sa att det var algätare, för det hade affären sålt dem som
 
De stora blir ofta väldigt personliga ❤️ Jag ville inte ha något större kar egentligen men fick uppgradera för Kakans skull
Ja. Ubåten var framme hela tiden.
Har en L029a nu, på knappt 15 cm. Hon ser jag aldrig till. Typ en gång i månaden och då ser jag bara hennes prickar
När jag köpte henne för drygt 3 år sedan
 

Bifogade filer

  • v7.jpg
    v7.jpg
    78,1 KB · Visningar: 27
Gibbiceps säljs av vissa akvarieaffärer som ancitrus...
Dessa 2 ancitrus, 5 gibbiceps och en L001a, har jag hämtat som Fish Rescue, de bodde då i en 60 liters
L001an, Herr Ubåt, var 8 cm när jag fick hem honom i december. I augusti, när jag skänkte bort honom till en med 720, var han 23+
Herr Ubåt är den lilla, sjuka malen i hörnet av baljan de fick bo i hos mig. De 2 ancitrusarna och 5 gibbarna sålde jag sedan. Gibbarna till stora och trevliga hem
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp