Slog mot polishäst – döms till fängelse

I samband med en fotbollsmatch riktades ett knytnävsslag mot polishästen Luna. Händelsen ägde rum i södra England i höstas och nu döms fotbollssupportern som slog till 20 månaders fängelse. Se filmklippet från polisen och incidenten här.
 
Undrar vad han bröt mot för lag, om det är rent djurskydd så att säga eller om hästarna där har något motsvarande tjänstemannaskyddet i Sverige.
 
Undrar vad han bröt mot för lag, om det är rent djurskydd så att säga eller om hästarna där har något motsvarande tjänstemannaskyddet i Sverige.

De har nyligen fått en lag som förstärker skyddet för polishundar och polishästar. Den kallas "Finn's Law" efter en polishund som blev svårt knivhuggen i tjänsten (och räddade husse från att bli svårare knivhuggen än vad han blev :heart).
 
De har nyligen fått en lag som förstärker skyddet för polishundar och polishästar. Den kallas "Finn's Law" efter en polishund som blev svårt knivhuggen i tjänsten (och räddade husse från att bli svårare knivhuggen än vad han blev :heart).
Det borde alla länder ha. Det kanske kunde bespara dem onödigt våld. Förenklar för människorna och ger möjligheter att straffa folk som beter sig vidrigt emot dem.

Fatta att sitta så länge för en snyting på en häst alltså. Det lär ju knappast hända igen. .
 
Har för mig att Leif GW fick frågan i veckans brott, att om man kan bli skyldig för något "extra" om man ger sig på en (svensk) polishäst "i tjänst" sas...

Minns dock inte svaret
 
Sedan förra årsskiftet finns det i Sverige en ny lag/nya brott som heter sabotage mot blåljusverksamhet, straffskala upp till fängelse fyra år. Finns även som grovt brott. Bestämmelsen täcker bland annat "tillgripa eller skada fordon eller annat hjälpmedel som används eller ska användas i verksamheten" och det är uttalat att polishundar och hästar ska ses som "annat hjälpmedel".

Sedan är det bara straffbart som blåljussabotage om gärningen är "ägnad att allvarligt försvåra eller hindra utryckningsverksamhet eller brottsbekämpande verksamhet", så där får rättsutvecklingen avgöra om det blir skadegörelse eller blåljussabotage i det enskilda fallet.

Tanken är ändå att lagen bland annat ska ge ett något bättre skydd också för polishundar och - hästar. Att en svensk domstol skulle klippa till med 20 månader om det är det enda brottet håller jag däremot för mindre sannolikt.
 
Sedan förra årsskiftet finns det i Sverige en ny lag/nya brott som heter sabotage mot blåljusverksamhet, straffskala upp till fängelse fyra år. Finns även som grovt brott. Bestämmelsen täcker bland annat "tillgripa eller skada fordon eller annat hjälpmedel som används eller ska användas i verksamheten" och det är uttalat att polishundar och hästar ska ses som "annat hjälpmedel".

Sedan är det bara straffbart som blåljussabotage om gärningen är "ägnad att allvarligt försvåra eller hindra utryckningsverksamhet eller brottsbekämpande verksamhet", så där får rättsutvecklingen avgöra om det blir skadegörelse eller blåljussabotage i det enskilda fallet.

Tanken är ändå att lagen bland annat ska ge ett något bättre skydd också för polishundar och - hästar. Att en svensk domstol skulle klippa till med 20 månader om det är det enda brottet håller jag däremot för mindre sannolikt.

Jag tycker hästar och hundar i tjänst ska ha tjänstemannaskydd. Det är det minsta vi som samhälle kan ge dem (men visst, jag förstår att det inte skulle vara okomplicerat juridiskt).
 
Jag pratade med hussen till polishunden Django - som mirakulöst klarade sig efter en knivskärning vid ett ingripande - och fastän jag då visste att det hade slutat bra, så kunde jag knappt hålla tillbaka tårarna bara av beskrivningen.

Och då kalla den gärningen för "en skadegörelse" ungefär som att klottra på en vägg eller panga en ruta, det känns ju åt helskotta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 091
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp