Slow feeding box/automat - någon som har?

Scarry

Trådstartare
Gaaahh!! :devil: Jag blir snart totalt knäpp på slow-feeding boxen/automaten vi har i hagen! Den släpper inte ner något hö! Är det någon här inne som har en som verkligen fungerar, som kan ge mig lite tips och råd?? Det är en sådan här vi har:
hay-feeder-box5.jpg

som vi har byggt själv (dock inte samma galler) Inuti har vi en skiva som löper från övre, bakre kant diagonalt nedåt mot gallret, men det där förbaskade höet lämnar ändå bara att hänga i luften! Gallret så har vi tagit upp några lite större, runda hål i, eftersom den ena hästen hade mycket svårt att få tag på höstråna, men då de har ätit en stund så är det hål rakt in i höet där de har ätit och inget mer hö kommer ner, vilket resulterar i att de inte får nå mera hö! Jag försökte tidigare också med en annan sorts automat, men det fungerade inte alls med våra hästar. Denna variant fick jag dock höra skulle vara mycket bra och fungerande. Jo pyttsan! :devil: Någon som har erfarenhet? Var är felet egentligen? Varför fungerar det inte? :(
 
Sv: Slow feeding box/automat - någon som har?

Vi byggde lådor till boxarna och vår erfarenhet var som din; de funkar sådär.

För att våra lådor skulle funka fick vi inte knö ner för mycket mat, då "fastnade" det och hakade upp sig inne i lådan (våra lådor var ju mycket grundare eftersom de satt inne i boxarna). Sedan kunde vi aldrig ge hö i dem, det gick bara av när hästarna drog i stråna och när de ätit rent det som låg mot gallret så fick de inte tag i mer...

Med ensilage funkade det perfekt, det är ju lite "segare" och när pålle drog i ett strå så drogs flera andra strån med. Fast Matvraket blev väldigt effektiv och drog inte bara i ett strå i taget så lådan började släppa från väggen :o

Vill varna dig för runda hål, hade en stallkompis som gjorde det och hennes häst körde in mulen så att den bröt av en tand!

Kan också tänka mig att vinkeln på den "sneda botten" är för stor, blir det för smalt nertill så kommer inte fodret ner ordentligt, utan fastnar högre upp.

Prova att fluffa till höet och inte ha i så mycket!

Berätta gärna om/vad som hjälper, jag vill egentligen bygga lådor till vårt nya stall, men eftersom vi inte fick det att funka med hö...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp