Slowcooker

DarkInNight

Trådstartare
Jag kommer inte ihåg vem det var som var så övertygande om slowcookerns förträfflighet i en annan tråd, var det @bettysmatte kanske?

Bära eller brista, jag köpte iallafall en, den billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle nappa på grejen.

Men jag är frälst!
Att efter en lång och slitig jobbdag få komma hem till ett matdoftande hem, det är ju så underbart! Jag behöver inte stå vid spisen en timme innan vi får mat, istället sätter jag på ris/potatis/nudlar och umgås med barnen medan det kokar klart. Sen är det bara att äta :)
Slowcookern har för oss underlättat vardagen något så otroligt mycket.

Tänker mig att det måste vara fler hästfolk som använder sig av slowcook, matlagning brukar ju inte stå högst på listan av saker man vill göra på fritiden när man har häst ;)

Vad har ni för modeller? Favoritrecept? Andra tips?
 
Jag kommer inte ihåg vem det var som var så övertygande om slowcookerns förträfflighet i en annan tråd, var det @bettysmatte kanske?

Bära eller brista, jag köpte iallafall en, den billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle nappa på grejen.

Men jag är frälst!
Att efter en lång och slitig jobbdag få komma hem till ett matdoftande hem, det är ju så underbart! Jag behöver inte stå vid spisen en timme innan vi får mat, istället sätter jag på ris/potatis/nudlar och umgås med barnen medan det kokar klart. Sen är det bara att äta :)
Slowcookern har för oss underlättat vardagen något så otroligt mycket.

Tänker mig att det måste vara fler hästfolk som använder sig av slowcook, matlagning brukar ju inte stå högst på listan av saker man vill göra på fritiden när man har häst ;)

Vad har ni för modeller? Favoritrecept? Andra tips?
Det kan nog ha varit jag, ja. Jag ÄLSKAR min :) !! Speciellt nu när det börjar bli höst igen, och man längtar efter långkok, grytor och soppor... Jag har en Crock-pot. Vet ej modellen så här på rak arm, men den kostar ca 700 kr, har jag för mig. En svart, som visst har blivit bäst i test. Den är rätt enkel, och utan en massa finesser, men den funkar otroligt bra. Mycket pålitlig :) ! Återkommer med favoritrecept och tips....

Edit: En sådan här är det: https://bagarenochkocken.se/koksmas...MI64ukp7uf1gIVDImyCh3Dmg4NEAQYBCABEgLi6PD_BwE
 
Jag är jättesugen på att testa. Älskar långkoksgrytor men tycker att det är skittråkigt att behöva passa spisen, så det här låter ju perfekt. Men vilken storlek ska man satsa på? Vi är två personer, men vill gärna ha minst en matlåda över också. Och vågar man köpa något av de billigare märkena eller ska man köpa en riktig Crock Pot direkt?
 
Det kan nog ha varit jag, ja. Jag ÄLSKAR min :) !! Speciellt nu när det börjar bli höst igen, och man längtar efter långkok, grytor och soppor... Jag har en Crock-pot. Vet ej modellen så här på rak arm, men den kostar ca 700 kr, har jag för mig. En svart, som visst har blivit bäst i test. Den är rätt enkel, och utan en massa finesser, men den funkar otroligt bra. Mycket pålitlig :) ! Återkommer med favoritrecept och tips....

Edit: En sådan här är det: https://bagarenochkocken.se/koksmas...MI64ukp7uf1gIVDImyCh3Dmg4NEAQYBCABEgLi6PD_BwE
Det var du alltså! :)

Jag köpte vår från Clas Ohlsson, 300:-
Den är utan timer och än så länge har vi inte saknat timer heller. Men jag har ändå tänkt sätta dit en helt vanlig timer i uttaget, för säkerhets skull :)
 
Jag är jättesugen på att testa. Älskar långkoksgrytor men tycker att det är skittråkigt att behöva passa spisen, så det här låter ju perfekt. Men vilken storlek ska man satsa på? Vi är två personer, men vill gärna ha minst en matlåda över också. Och vågar man köpa något av de billigare märkena eller ska man köpa en riktig Crock Pot direkt?
Vi köpte Coline från Clas Ohlson. Två vuxna och två mindre barn som äter mycket. Det räcker till middag och minst två - tre matlådor.
Får även plats i diskmaskin utan problem.
 
Det var du alltså! :)

Jag köpte vår från Clas Ohlsson, 300:-
Den är utan timer och än så länge har vi inte saknat timer heller. Men jag har ändå tänkt sätta dit en helt vanlig timer i uttaget, för säkerhets skull :)
Nu blir jag också sugen på att köpa en! Hade ingen aning om att de kunde vara så billiga. Men, vilken funktion skulle en timer fylla egentligen? Jag är förkylningströg och inte särskilt insatt, så det är säkert något pinsamt sjävklart som jag inte tänker på :p
 
Vi har också den från Clas Ohlson, och tycker den gör sitt jobb!
Använder den dock alldeles för sällan, dumt nog. Men det blir gott och bra i den, helt klart!

Får nog ta och göra en ärtsoppa snart tror jag. Behöver inte blötlägga ärtorna, utan bara kasta i dem direkt. Så jävla bra!
 
Jag har en slow cooker från Crockpot. Använder den inte så ofta som jag trodde jag skulle göra. Gör mest hela kycklingar i den när andan faller på. Blev lite avtänd på den efter att jag gjorde köttfärssås i den, tyckte inte alls det blev lika bra som när jag gör på spisen.

Ska försöka rycka upp mig med användningen dock och hitta andra recept. Jag rä en sjukt lat kock och behöver matlådor så hoppas på denna tråd för inspiration. :D
 
Blir nog till att köpa en tror jag! Är hemma med barnet men vi är oftast på gymmet på dagen. Vore ju perfekt med färdig mat när man kommer hem och är hungrig!
 
Jag har två stycken. Använde dem massor innan vi skaffade hund och flyttade. Nuvarande huset har något opålitlig el så jag vågar inte ha några maskiner igång när jag inte är hemma, så numera används de bara på helgerna.

Får passa på och tipsa om boken Slow Cooker for Vegetarians. :bow:
 
Nu blev jag också intresserad! Kan man laga köttfärssås och thaikycklingrätter? Sånt med grönsaker i funkar det? I mitt huvud blir grönsakerna mos och köttet/kycklingen kokt?

Lägger ni alltså i maten på morgonen, eller redan på kvällen innan?
 
Det kan nog ha varit jag, ja. Jag ÄLSKAR min :) !! Speciellt nu när det börjar bli höst igen, och man längtar efter långkok, grytor och soppor... Jag har en Crock-pot. Vet ej modellen så här på rak arm, men den kostar ca 700 kr, har jag för mig. En svart, som visst har blivit bäst i test. Den är rätt enkel, och utan en massa finesser, men den funkar otroligt bra. Mycket pålitlig :) ! Återkommer med favoritrecept och tips....

Edit: En sådan här är det: https://bagarenochkocken.se/koksmas...MI64ukp7uf1gIVDImyCh3Dmg4NEAQYBCABEgLi6PD_BwE
Nu är jag såld och tänker shoppa mig något liknande!

Har du några generella tips på vad man bör tänka på gällande storlek, material, märke, funktion som man "måste" ha eller funktion som är onödig?

En dubbelt så dyr hade grill vilket ju kan vara gott för grillad kyckling tänker jag.

Står att 4,7 liters gryta är lagom för 6 personer, tycker du det stämmer?
 
Jag kommer inte ihåg vem det var som var så övertygande om slowcookerns förträfflighet i en annan tråd, var det @bettysmatte kanske?

Bära eller brista, jag köpte iallafall en, den billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle nappa på grejen.

Men jag är frälst!
Att efter en lång och slitig jobbdag få komma hem till ett matdoftande hem, det är ju så underbart! Jag behöver inte stå vid spisen en timme innan vi får mat, istället sätter jag på ris/potatis/nudlar och umgås med barnen medan det kokar klart. Sen är det bara att äta :)
Slowcookern har för oss underlättat vardagen något så otroligt mycket.

Tänker mig att det måste vara fler hästfolk som använder sig av slowcook, matlagning brukar ju inte stå högst på listan av saker man vill göra på fritiden när man har häst ;)

Vad har ni för modeller? Favoritrecept? Andra tips?

Jag funderar på en Crock Pot, 4,7 L digital slow cooker?

Kostar ca 700kr (oviktigt dock) och testvinnare hos Ica kuriren och Aftonbladet.

Någon som vet om den är bra?

Älskar att laga mat och lagar all mat här hemma med nöje men har inte alltid tiden för 6 timmars grytor i vardagen och jag älskar mustiga långkokta grytor nu på hösten :)
 
Köpte en crock-pot i januari och är också helt frälst. Använder den mycket mera än jag någonsin trodde jag skulle.

Timern använder jag för att tillagningen av maten ska avsluta när jag önskar. Då träder ett varmhållningsläge in och rekommendationen är att maten kan varmhållas i fyra timmar. Jag är borta minimi 9h per dag och få rätter vill jag ha att gå så länge så då är det jättebra med timern. Likaså är jag fri att göra annat på hemvägen och måste inte hem för att stänga av grytan utan det sköter timern om. Varmhållningsläget håller värmen på sån nivå att bakterier inte börjar växa och maten smakar färsk och nygjord även efter en par timmar på varmhållning.

Är det vardag och jag gör mat som vi ska äta potatis till så lägger jag med potatisen också på morgonen så allt är klart när jag kommer hem. Mycket behändigt! Grönsaker och potatis blir varken sönderkokta eller mosade, det är för låg tillagningsvärme för det. De blir riktigt bra i konsistensen.

Butter chicken är så här på rak arm en av favoriterna. Lite som kladdkaka; minimalt med jobb, enkla ingredienser och maximalt med smak :)
 
Jag funderar på en Crock Pot, 4,7 L digital slow cooker?

Kostar ca 700kr (oviktigt dock) och testvinnare hos Ica kuriren och Aftonbladet.

Någon som vet om den är bra?

Älskar att laga mat och lagar all mat här hemma med nöje men har inte alltid tiden för 6 timmars grytor i vardagen och jag älskar mustiga långkokta grytor nu på hösten :)
Är det denna du har kikat på? Den klickade jag just hem :) https://bagarenochkocken.se/koksmas...d39f55ef07af3d7d71168b068f519]=0&cart=updated
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 003
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp