SLU-student dömd för djurplågeri

(Upsala Nya Tidning) En veterinärstudent vid SLU i Uppsala är dömd för djurplågeri. När saken läckt ut har det lett till upprörda känslor inom utbildningen. Studenten riskerar att nekas veterinärlegitimation. Det var för ett år sedan som studenten dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. - Vad jag vet har...

Läs mer...
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

INGA barfotatalibaner som veterinärer TACK!!!!! Det kan få förödande konsekvenser om en sådanhär dåre kommer ut på fältet..
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Jag kan iofs tycka att det är ganska taskigt att låta studenten fortsätta sina studier för att senare "kanske" neka en legitimation... Det känns ju helt bakvänt...

Personen är ju uppenbarligen inte lämpad att bli veterinär, då borde man väl nekas att fortsätta utbildningen?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Fast jag vet flera fall där en person pluggat för att bli något och sen fått/haft en dom som omöjliggör anställning i yrket men ändå får plugga klart. Tex en kadett (student som ska bli officer) dömdes för hets mot folkgrupp eller liknande, han fick plugga klart trots att man sa att han aldrig skulle kunna anställas. Känns rätt onödigt egentligen, och jag tycker heller inte att denna person verkar lämplig som veterinär.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Fast jag tänker att man kan jobba som annat än veterinär om man har en veterinärexamen (vad blir det? Master degree in animal medicine?) men inte är leg. vet.
Livsmedelskontrollant, eller något annat som inte har alltför mycket med djur att göra ;)


Men vad säger man om detta... ja... i de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskar? Där man minst anar det?... Ja, tyvärr.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Fast jag tänker att man kan jobba som annat än veterinär om man har en veterinärexamen (vad blir det? Master degree in animal medicine?) men inte är leg. vet.
Livsmedelskontrollant, eller något annat som inte har alltför mycket med djur att göra ;)


Men vad säger man om detta... ja... i de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskar? Där man minst anar det?... Ja, tyvärr.

Master of Science in Veterinary Medicine har jag för mig att det står på mitt examensbevis. Men det är snart tio år sen jag tittade på det så jag vet inte. Men du har helt rätt. En examen får man oavsett men för att få praktisera eller ha veterinära arbetsuppgifter krävs legitimation. Man måste ha examensbeviset i sin hand innan man kan ansöka om legitimation.
Utan leg kan man forska eller jobba i projekt/ på positioner som kräver en bred biologisk/medicinsk utbildning men inte nödvändigtvis veterinärutbildning. Kompetensen har man förhoppningsvis om man har examen även om man inte har leg.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Aha, det tänkte jag inte på..

Nu tror jag iofs inte att den här tjejen är en ful fisk, skulle snarare tippa på att hon blivit otroligt missledd av den Strasserverkare som hon tydligen hade stort förtroende för. Men som veterinärstudent anser jag att man åtminstone ska kunna avgöra om ett djur har ont eller ej, och förstå att pluggar man till veterinär så lär man väl lita mest på dem. Om man inte har förtroende för veterinärvetenskapen så lär man ju inte spendera dyra pengar på att bli just veterinär?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

INGA barfotatalibaner som veterinärer TACK!!!!! Det kan få förödande konsekvenser om en sådanhär dåre kommer ut på fältet..

Fast vem vet, hon kanske lärde sig något av det och håller sig borta från sånna metoder nu?
Folk kan ju ändra sig :)
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Aha, det tänkte jag inte på..

Nu tror jag iofs inte att den här tjejen är en ful fisk, skulle snarare tippa på att hon blivit otroligt missledd av den Strasserverkare som hon tydligen hade stort förtroende för. Men som veterinärstudent anser jag att man åtminstone ska kunna avgöra om ett djur har ont eller ej, och förstå att pluggar man till veterinär så lär man väl lita mest på dem. Om man inte har förtroende för veterinärvetenskapen så lär man ju inte spendera dyra pengar på att bli just veterinär?
Så missledd att hon inte kan bedöma när hästen utsätts för ett sådant lidande att veterinärstudenten blir dömd för djurplågeri (vilket bara görs om man med uppsåt eller av grov oaktsamhet utsätter ett djur för lidande). Jag håller med dig om att en sådan person knappast är lämplig att utöva veterinäryrket på ett kliniskt plan i alla fall.

Iom att hon då är dömd för djurplågeri så ska hon ju då (eller har) prövas för djurförbud och det är inte otroligt att hon får djurförbud också. Eftersom djurförbud innebär ett förbud att ta hand om och/eller äga djur (eller ett visst djurslag) så blir det ju minst sagt knepigt att utöva veterinäryrket kliniskt även om personen i fråga skulle få ut en legitimation.
 
Senast ändrad:
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Fast vem vet, hon kanske lärde sig något av det och håller sig borta från sånna metoder nu?
Folk kan ju ändra sig :)

Hon har ju hela tiden aktivt ignorerat påtalanden, råd och hjälp så det är ju knappast troligt.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Tja jag vet en veterinärstudent som har smugglat in djur i Sverige. Och dessutom blivit upptäckt och anmäld till jordbruksverket för detta. Men personen har fått fortsätta sina studier.

Enligt min åsikt är djursmuggling en sån allvarlig sak att en person som genomför sånt är direkt olämplig som veterinär.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Håller med! Vad var orsaken till att studenten tyckte att det var ett vettigt tilltag?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Bara början! en förfärande andel av nya vet-studenter utgörs av veganer och djurrättsaktivister. Det blir att släppa djuren av alla slag vilda till ett "naturligt" liv framöver.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

INGA barfotatalibaner som veterinärer TACK!!!!! Det kan få förödande konsekvenser om en sådanhär dåre kommer ut på fältet..


Kan bara hålla med.

Att en vet.student blint litar på en "hovverkare" utan att faktiskt titta på hästen är skrämmande. Är man inte mer intresserad av djurs välmående än så?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Nå, vegan och djurrättsaktivist kan man väl vara utan att det drar iväg i hysteri.

Däremot har det ju dykt upp en hel massa alternativt nu, ridstilar/träningsmetoder/friskvård respektive sjukvård utanför veterinärmedicinen - en del är vettigt, en del är helt vansinnigt. Ibland tror jag folk går på vad som helst bara det paketeras tjusigt...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 316
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 223
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp