SLU-student dömd för djurplågeri

(Upsala Nya Tidning) En veterinärstudent vid SLU i Uppsala är dömd för djurplågeri. När saken läckt ut har det lett till upprörda känslor inom utbildningen. Studenten riskerar att nekas veterinärlegitimation. Det var för ett år sedan som studenten dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. - Vad jag vet har...

Läs mer...
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Sedan gäller det ju att ha ett eget huvud, att man helt enkelt inte gör något som man inte tycker är vettigt, oavsett vem som säger det.
Jag är heller inte emot skor, så länge hästen verkligen behöver skor. Men det är väl när de verkligen behöver det som är frågan som kan diskuteras.

Så här står det i allmänna skyldigheter för all djurhälsopersonal och dit hör även veterinärstudenter tillika veterinärer.

Djurhälsopersonal ska fullgöra sina arbetsuppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det betyder att du ska använda behandlingsmetoder som har stöd i vetenskapen och är skyldig att vara uppdaterad om den vetenskapliga utvecklingen inom ditt yrkesområde.

Det handlar inte om vad man som enskild person tycker är vettigt eftersom det framgår i domen att denna student tyckte det va utifrån hennes synsett en vettig behandlingsplan , helt ovetande om att hon bröt mot svensk djurskyddslag.

Ditt eget resonemang håller tyvärr lika hög straffskala som den dömda personen eftersom du själv trots att du ifrågasätter och utgår i från vad du tycker är vettigt begår ett lagbrott vid personligt utförande.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Så här står det i allmänna skyldigheter för all djurhälsopersonal och dit hör även veterinärstudenter tillika veterinärer.

Djurhälsopersonal ska fullgöra sina arbetsuppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Det betyder att du ska använda behandlingsmetoder som har stöd i vetenskapen och är skyldig att vara uppdaterad om den vetenskapliga utvecklingen inom ditt yrkesområde.

Det handlar inte om vad man som enskild person tycker är vettigt eftersom det framgår i domen att denna student tyckte det va utifrån hennes synsett en vettig behandlingsplan , helt ovetande om att hon bröt mot svensk djurskyddslag.

Ditt eget resonemang håller tyvärr lika hög straffskala som den dömda personen eftersom du själv trots att du ifrågasätter och utgår i från vad du tycker är vettigt begår ett lagbrott vid personligt utförande.

Nu förstår jag inte riktigt.
Det jag menade med det jag skrev var att de delar jag inte höll med om tog jag helt enkelt inte till mig på kursen.
Sedan håller jag mig till vetenskapen också. Två utbildade hovslagare har varit med när jag började verka själv och kikar även då och då för att se att allt står bra till.
Mixat med deras kunskap och min så hjälper de mig att inte begå några felsteg.
Jag kan inte säga att jag ser något lagbrott i detta.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Jag reagerar mer på att hon finner det acceptabelt att hennes egen häst har ont o t o m tänker ge sig ut på en utlandsresa med den.
Ni vet väl att Strasser är helt emot NSAID!

hon verkar inte vara insatt i djurskyddet alls o ska inte ha med djur att göra heller.
Plocka bort henne.


Nej - det visste jag inte... Varför då? :crazy:
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Nu förstår jag inte riktigt.
Det jag menade med det jag skrev var att de delar jag inte höll med om tog jag helt enkelt inte till mig på kursen.

Jag kan inte säga att jag ser något lagbrott i detta.


Beror helt på om du höll med om ngt eller tog totalt avstånd från kursinnehållet.

Ingen på varesig Strassers kurser eller AANCHP:s kurser (för dagen så fint namnändrat för tredje ggn, nu till Svenska hovskolan) överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet som stödjer svensk djurskyddslag stiftning.

Svenska veterinärförbundet har t.o.m. tidigare klargjort sitt ställningstagande till alternativa verkningsmetoder.

http://www.svf.se/sv/Forbundet/Styr...tand-fran-Strasserseminarium-for-veterinarer/

Här den fullständiga dokumentationen inkl AANCHP

http://www.svf.se/Documents/Förbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Hur tänker du nu? Vem skulle kunna ta över platsen om utbildningen pågått några år? Sen, oavsett vad man tycker så är en veterinärexamen och en veterinärlegitimation två skilda saker. Legitimationen ansöker man om hos jordbruksverket och det krävs en, av jordbruksverket godkänd, utbildning i veterinärmedicin för att få ut den. Veterinärexamen är som vilken högskoleexamen som helst och följer samma regler.

Det finns många svenska studenter som läser utomlands som gärna skulle vilja byta skola så det får plugga i Sverige, en sådan student skulle säkert med glädje kunna hoppa in. Det finns dessutom bitar i utbildningen där man kommer i kontakt med djur, är det så lämpligt för en person som bevisat sig ha noll omdöme när det kommer till djur tidigare? Jag undrar det... :crazy:
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Beror helt på om du höll med om ngt eller tog totalt avstånd från kursinnehållet.

Ingen på varesig Strassers kurser eller AANCHP:s kurser (för dagen så fint namnändrat för tredje ggn, nu till Svenska hovskolan) överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet som stödjer svensk djurskyddslag stiftning.

Svenska veterinärförbundet har t.o.m. tidigare klargjort sitt ställningstagande till alternativa verkningsmetoder.

http://www.svf.se/sv/Forbundet/Styr...tand-fran-Strasserseminarium-for-veterinarer/

Här den fullständiga dokumentationen inkl AANCHP

http://www.svf.se/Documents/Förbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotahästar_från_dsm.pdf


Första länken var om strasser, vilket jag själv sagt att jag tar helt avstånd ifrån.

Andra länken var ju däremot mer intressant. Däremot ser jag det som så, av det jag förstod, att det som är olagligt är att utsätta sin häst för onödigt lidande. Som tex då att tvinga en häst gå en längre tid på ett underlag den inte klarar av, osv. Varför skulle JAG göra det?
Bara för att Ove Lind gör på ett visst sätt, varför skulle då JAG göra likadant?

Något som jag finner lite underligt är att om någon hade sett en häst verkad av hovslagare ömma när den gick på grusväg, hade ingen reagerat. Hade den däremot varit barfotaverkad så hade det varit en helt annan sak.

När man märker att något inte funkar söker man nya sätt för att lösa problemen. Trots flera olika hovslagare så ömmade min fångponny efter varenda verkning. När han blev verkad enligt barfotametoden ömmade han inte överhuvudtaget. All min tvekan togs bort där och då. I hans fall.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Det finns många svenska studenter som läser utomlands som gärna skulle vilja byta skola så det får plugga i Sverige, en sådan student skulle säkert med glädje kunna hoppa in. Det finns dessutom bitar i utbildningen där man kommer i kontakt med djur, är det så lämpligt för en person som bevisat sig ha noll omdöme när det kommer till djur tidigare? Jag undrar det... :crazy:

Kontakt med djur kan man iofs inte hindra personen att ha, vet.stud. eller ej. Man kommer antagligen i kontakt med djur utanför utbildningen i större utsträckning. Med resonemanget "noll omdöme när det gäller djur" borde vi anlagstesta alla blivande vet. stud. samt införa legitimation på djurägande då jag tror risken att djur far illa är bra mycket större hos en privatperson än under ett undervisningsmoment på veterinärutbildningen. En vet.stud fattar inga beslut om behandling eller gör någon som helst åtgärd utan veterinärs godkännande.

Jag skulle själv ha tyckt det meningslöst att gå kvar utbildningen om jag vetat att jag inte kunnat få min legitimation. I detta fallet så antar jag att det är upp till studenten då man rent juridiskt troligen inte kan stänga av henne om man inte hittar ett kryphål i lagen (jag kan nästan lova att ett flertal personer på V-fak gnuggar sig blodiga för att hitta ett sådant just nu). Detta fall blir ju lite av ett extremfall då utbildningen är i stort meningslös utan leg. men jag kan se en poäng i att en dom generellt inte skall vara skäl att neka någon en högskoleutbildning. Så länge veterinärutbildningen skall jämställas med andra högskole/universitetsutbildningar så gäller samma regler. Vill man ändra på det får man utforma speciella regler för just den utbildningen.

Problemet är ju, som sagt att veterinärexamen och veterinärlegitimation är två skilda saker.

Utlandsstudenter har ju redan en utbildningsplats i det land de studerar så det är ju inte så att man blåser Sverige på en veterinär bara för att hon går kvar. Det handlar mer om den enskilda utlandsstudentens bekvämlighet att plugga hemma.

Jag kan som sagt tycka att det måste kännas meningslöst att gå kvar under föruttsättningen att man inte får leg.
 
Senast ändrad:
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Vad coari försöker berätta för dig är att alla ingrepp på en sjuk häst som utförs av icke behörig personal enligt icke beprövade metoder är olagliga. Så att låta verka en fånghäst av en hovvekare är anmälningsbart, så detta gäller övriga sjukdomar också.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Vad coari försöker berätta för dig är att alla ingrepp på en sjuk häst som utförs av icke behörig personal enligt icke beprövade metoder är olagliga. Så att låta verka en fånghäst av en hovvekare är anmälningsbart, så detta gäller övriga sjukdomar också.

Fast det snuffo_12 pratade om var väl initialt att verka en frisk häst? Och det är vad jag vet inte olagligt?
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Nej - det visste jag inte... Varför då? :crazy:

Jag vill minnas att det var något med att smärtan skulle göra så att hästen rör sig så mycket/lite som är för stunden lämpligt.
Jag har också för mig att smärtan skulle påskynda läkningen på något vis.
Dessutom ska det ju vara så naturligt som möjligt, och NSAID är ju inte naturligt...

Tror att just den här punkten i Strassers "lära" är en av de viktigaste när man utvärderat metoden ur djurskyddssynpunkt.
Det är ju en sak att göra hästen illa för att den ska bli frisk(typ sy, operera) men då måste den ju såklart hållas smärtlindrad medan den läker...
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Beror helt på om du höll med om ngt eller tog totalt avstånd från kursinnehållet.

Ingen på varesig Strassers kurser eller AANCHP:s kurser (för dagen så fint namnändrat för tredje ggn, nu till Svenska hovskolan) överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet som stödjer svensk djurskyddslag stiftning.

När man märker att något inte funkar söker man nya sätt för att lösa problemen. Trots flera olika hovslagare så ömmade min fångponny efter varenda verkning. När han blev verkad enligt barfotametoden ömmade han inte överhuvudtaget. All min tvekan togs bort där och då. I hans fall.

En fånghäst kan knappast kallas för frisk.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

När man märker att något inte funkar söker man nya sätt för att lösa problemen. Trots flera olika hovslagare så ömmade min fångponny efter varenda verkning. När han blev verkad enligt barfotametoden ömmade han inte överhuvudtaget. All min tvekan togs bort där och då. I hans fall.


Det man önskar när man tar del av vissa erfarenheter/kunskaper i hästvård är att man i alla fall har en så basic kunskapsnivå att man inte medvetet gladerligen delger sina brottsliga handlingar som strider mot djurskyddslagen och förtydligar bristerna i kunskap om djurens välbefinnande.

Boj nämde det, jag vill påpeka att all djurhälsopersonal enligt nya djurskyddslagen har anmälningsplikt !!
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

En fånghäst kan knappast kallas för frisk.

Min fånghäst var så ''frisk'' en fånghäst kan bli. Han hade inte symptomen vid tillfällena, men som andra fånghästar så hade han lätt för att bli ömfotad, och då efter verkning av hovslagare. Alltså var han frisk.
En veterinär som var ute i stallet haffade jag och bad kika på hovarna, och enligt henne var de helt ok.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Aha... jag blir bara lite förvirrad - NSAIDs är ju antiinflammatoriskt i första hand, inte enbart smärtstillande. Tack för svar oavsett.

Googlade en snabbis och ramlade över den här artikeln, om någon är intresserad - en homeopat kritiserar användandet av NSAID vid fång. Vet inte hur seriös sajten är dock.
http://www.naturalmatters.net/article-view.asp?article=2109

Jag trodde i min enfald att man alltid gav antiinflammatoriskt och smärtstillande - vid behov och smärta. De fångponnys jag haft kontakt med, som haft svår fång, har alla fått medicin i någon period. Liksom man har satt skor på hästar som ömmar...
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Aha... jag blir bara lite förvirrad - NSAIDs är ju antiinflammatoriskt i första hand, inte enbart smärtstillande. Tack för svar oavsett.

Googlade en snabbis och ramlade över den här artikeln, om någon är intresserad - en homeopat kritiserar användandet av NSAID vid fång. Vet inte hur seriös sajten är dock.
http://www.naturalmatters.net/article-view.asp?article=2109

Jag trodde i min enfald att man alltid gav antiinflammatoriskt och smärtstillande - vid behov och smärta. De fångponnys jag haft kontakt med, som haft svår fång, har alla fått medicin i någon period. Liksom man har satt skor på hästar som ömmar...

Jag fick höra av vet. på UDS att NSAID vid fång är enbart smärtlindring och har ingen större effekt på sjukdomsförloppet. Men jag har inte letat fram någon studie på detta då just fångbehandling inte är min "bransch".
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Första länken var om strasser, vilket jag själv sagt att jag tar helt avstånd ifrån.

Andra länken var ju däremot mer intressant. Däremot ser jag det som så, av det jag förstod, att det som är olagligt är att utsätta sin häst för onödigt lidande. Som tex då att tvinga en häst gå en längre tid på ett underlag den inte klarar av, osv. Varför skulle JAG göra det?
Bara för att Ove Lind gör på ett visst sätt, varför skulle då JAG göra likadant?

Något som jag finner lite underligt är att om någon hade sett en häst verkad av hovslagare ömma när den gick på grusväg, hade ingen reagerat. Hade den däremot varit barfotaverkad så hade det varit en helt annan sak.

När man märker att något inte funkar söker man nya sätt för att lösa problemen. Trots flera olika hovslagare så ömmade min fångponny efter varenda verkning. När han blev verkad enligt barfotametoden ömmade han inte överhuvudtaget. All min tvekan togs bort där och då. I hans fall.
Varför skor man inte istället för att hitta andra barfotametoder:confused:

Här har vi helt klart talibanvarning.

Kanske var det så att hästen till slut blev frisk- tillfällighet bara. Troligen.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Varför skor man inte istället för att hitta andra barfotametoder:confused:

Här har vi helt klart talibanvarning.

Kanske var det så att hästen till slut blev frisk- tillfällighet bara. Troligen.

Äsch, då kan du vara en skotaliban ;)

Det finns två övervägande anledningar till att han inte skoddes.
1. Det var efter verkning han ömmade. Därimellan gick han felfritt.
2. Min hovis tyckte det var onödigt att sko en häst som inte reds eller kördes.

Tro det värsta, men jag ser inte meningen med det.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

OK. den reds inte o var konvalescent efter fång.

däremot anser jag inte att hästar ska ömma efter verkning/ skoning.

en del tycker att det är normalt:crazy:
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Min fånghäst var så ''frisk'' en fånghäst kan bli. Han hade inte symptomen vid tillfällena, men som andra fånghästar så hade han lätt för att bli ömfotad, och då efter verkning av hovslagare. Alltså var han frisk.
En veterinär som var ute i stallet haffade jag och bad kika på hovarna, och enligt henne var de helt ok.

Hur frisk en fånghäst än må bli eller vara så är det tyvärr alltid en individ med en sjukdomsbild som enligt lagen kräver ett utförande av en godkänd hovslagare. Enligt Jordbruksverket.

Anledningen till denna lagändring anser jag personligen som beklämmande,, orsaken till dess uppkomst och nödvändiga åtgärd kan vi enbart tacka Strasser och och den andra talibansekten med bokstadskombination.

Man blir faktiskt ganska uppgiven när dessa anhängare i stället för att söka sammarbete i stället ställer till det så att det leder till massa merarbete.
 
Sv: SLU-student dömd för djurplågeri

Måhända att det är så, givetvis kommer personen i kontakt med djur i vardagslivet. Men jag känner ju lite att det vore lite som att tex låta en person dömd för exempelvis utnyttjande av barn att gå en förskolelärarutbildning (där de kommer i kontakt med barn). Eller varför inte ta en läkarstudent dömd för för något "olämpligt" som kommer i kontakt med barn. Om inte annat så tycker jag man borde sätta ner foten för att visa att man inte tycker det är okej. Såklart förstår jag att man måste följa de regler och lagar som finns kring det.

Och vad gäller det här med svenska studenter utomlands så är det ingen ko på is nej. Men det är VANLIGT att man som utlandsstudent vill byta så att de kan läsa i Sverige, och är personen dessutom lämpligare så tycker jag inte det är fel.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 636
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp