SLUs barfotastudie

skiesabove

Trådstartare
Nu börjar resultaten trilla in, och det är ju inte direkt förvånande :)

https://www.hippson.se/artikelarkiv...lla-losningar-blir-framtiden-tror-forskar.htm

"Man skulle vilja hitta alternativ till järnskor som klarar skoningens viktigaste funktioner, slitageskydd, halkskydd och skydd mot punktbelastning men samtidigt tillåter en normal funktion av hoven. Det tror jag är framtiden, säger Lars Roepstorff."

Lite lustigt tycker jag för boots och limboots har ju funnits i decennier 😂. Men jätteskönt att vi äntligen kan backa upp det med rejäl svensk forskning.

Tror ni att det kommer bli vanligare nu, eller åtminstone mindre stigmatiserat, när jättestjärnor som Peder Fredricson också kör barfota? Jag hoppas på att när "trendfolket" hakar på så kommer bootsutbudet explodera, det har redan vuxit enormt på bara 5 år men jag skulle inte ha något emot fler roliga färger på bootsen och lägre priser.
 
Jag tror absolut att det kommer bli vanligare :)

Och billigare boots vore himla trevligt. Det jag känner lite oro inför, som med alla trender, är att folk hoppar på utan eftertanke.
"Allt blir bättre om man rycker skorna" för riktigt så enkelt är det ju inte alltid..
 
Jag tror absolut att det kommer bli vanligare :)

Och billigare boots vore himla trevligt. Det jag känner lite oro inför, som med alla trender, är att folk hoppar på utan eftertanke.
"Allt blir bättre om man rycker skorna" för riktigt så enkelt är det ju inte alltid..
Ooof ja och folk som inte är redo på den ökade skötseln och att hålla hovarna friska. Skor av en häst med helt bortrötad stråle och blir förvånad när den blir blockhalt...

Det kommer krävas mer av hovslagarna också, många har inte så mycket erfarenhet av att verka och rådgiva för både barfota och prestation.

Det kommer behövas fler hovslagare också med verkningsintervall på 4 veckor...
 
Jag tycker det är bra att det kommer fram i rampljuset på allvar och att man faktiskt har framstående ryttare med i studien. Tidigare har ju det här med barfota varit något som "hästhippies" hållit på med och när man berättat för bekanta om att man strävar efter barfota så långt som möjligt så heter det "jaha, du är en SÅN hästmänniska", ungefär som att man skulle hamna i samma fack som vaccinmotståndare och andra "naturliberala" som lever i någon slags rosa bubbla. Det är kul att det har kommit in i finrummet på allvar nu. Däremot misstänker jag att det kommer lanseras en hel del "budgetkopior" av diverse barfotaboots som inte håller den kvalité som krävs, inte bara när det kommer till hållbarhet utan även konstruktion. Boots måste såklart vara balanserade, ha bra passform, rätt typ av material osv för att vara komfortabla för hästen och inte orsaka snedbelastningar och skav. Det är ju inte heller så "bara" att passa in ett par boots. Även om man mäter hoven och köper en storlek som matchar på pappret är det ju inte säkert att de sitter bra ändå, det är många faktorer som spelar in.
 
Nu börjar resultaten trilla in, och det är ju inte direkt förvånande :)

https://www.hippson.se/artikelarkiv...lla-losningar-blir-framtiden-tror-forskar.htm

"Man skulle vilja hitta alternativ till järnskor som klarar skoningens viktigaste funktioner, slitageskydd, halkskydd och skydd mot punktbelastning men samtidigt tillåter en normal funktion av hoven. Det tror jag är framtiden, säger Lars Roepstorff."

Lite lustigt tycker jag för boots och limboots har ju funnits i decennier 😂. Men jätteskönt att vi äntligen kan backa upp det med rejäl svensk forskning.

Tror ni att det kommer bli vanligare nu, eller åtminstone mindre stigmatiserat, när jättestjärnor som Peder Fredricson också kör barfota? Jag hoppas på att när "trendfolket" hakar på så kommer bootsutbudet explodera, det har redan vuxit enormt på bara 5 år men jag skulle inte ha något emot fler roliga färger på bootsen och lägre priser.
Jättebra med forskning på området! (Ska läsa länken.)

Jag tänker att svaret från LR inte handlar om att han inte känner till limskor, utan att det kan finnas fördelar/nackdelar/andra faktorer/otillräcklig kunskap/obeprövade andra alternativ som behöver tas i beaktande.

Boots/limskor måste ju inte vara det bästa för hästen bara för att den inte har en järnsko på hoven. Det kanske finns andra material eller sätt som är ännu bättre, beroende på vilka faktorer man tittar på.

Intressant ämne! 🙂
 
Jag hoppas kunna ha min nästa ridhäst barfota. Tyvärr sliter min nuvarande för mycket på hornet även om hon bara går i hage, så där behövs verkligen skorna.

Är lite sugen på att sko av min ponny, som verkligen avskyr hovslagaren, men förstod jag rätt ovan att hon då måste verkas var fjärde vecka?
 
Jag hoppas kunna ha min nästa ridhäst barfota. Tyvärr sliter min nuvarande för mycket på hornet även om hon bara går i hage, så där behövs verkligen skorna.

Är lite sugen på att sko av min ponny, som verkligen avskyr hovslagaren, men förstod jag rätt ovan att hon då måste verkas var fjärde vecka?

Det beror väl på hur hennes hovar växer och vilken kvalitet det är på dem och vilka underlag hon rör sig på? Eller har jag fel?
 
Det beror väl på hur hennes hovar växer och vilken kvalitet det är på dem och vilka underlag hon rör sig på? Eller har jag fel?

Hm... Hennes hovar växer ganska långsamt, förra sommaren klarade hon tex nio veckor utan minsta problem (då vi skulle få ihop intervallerna med ridhästen igen) och enda anledning till att hon skos är för att jag kör mycket på grus och asfalt, vilket gör att hovarna slits för mycket. Där tänker jag att boots är ett måste, men iom att hon är så liten och nätt kanske hon tycker att de blir för klumpiga.
 
Jag hoppas kunna ha min nästa ridhäst barfota. Tyvärr sliter min nuvarande för mycket på hornet även om hon bara går i hage, så där behövs verkligen skorna.

Är lite sugen på att sko av min ponny, som verkligen avskyr hovslagaren, men förstod jag rätt ovan att hon då måste verkas var fjärde vecka?
Min häst har varit barfota i 7 år och hon verkas var sjätte vecka och jag underhåller med raspen ungefär varannan vecka. Det kommer du också att lära dig, en bra hovvårdare hjälper dig.

Om man använder boots så är det bra att kunna hålla efter med raspen eftersom bootsen passar bättre då.
 
Hm... Hennes hovar växer ganska långsamt, förra sommaren klarade hon tex nio veckor utan minsta problem (då vi skulle få ihop intervallerna med ridhästen igen) och enda anledning till att hon skos är för att jag kör mycket på grus och asfalt, vilket gör att hovarna slits för mycket. Där tänker jag att boots är ett måste, men iom att hon är så liten och nätt kanske hon tycker att de blir för klumpiga.

Kolla en tjej på Facebook som heter Emma Massingale. Hon har ett helt gäng hästar (bl.a. shettisar) och jag tror att de allra flesta (om inte alla) har boots vid arbete. Så det tror jag finns även för små hovar.
 
@Habina jag har min ena shettis barfota med boots på vid körning/arbete. De är lätta och trevliga, finns ett par tillverkare som gör även för små hästar. Håller efter hovarna med en rasp mellan verkningar, hovslagaren kommer med 6-7v intervall.

Min stora häst är för övrigt en sån som måste ha skor. Han blir ömfotad bara av att gå i hagen.
 
Min häst har varit barfota i 7 år och hon verkas var sjätte vecka och jag underhåller med raspen ungefär varannan vecka. Det kommer du också att lära dig, en bra hovvårdare hjälper dig.

Om man använder boots så är det bra att kunna hålla efter med raspen eftersom bootsen passar bättre då.

Jag kommer såklart fortsätta använda min hovslagare. Men raspa hovar kan jag redan sen innan, så visst kan jag underhålla lite.
 
Kolla en tjej på Facebook som heter Emma Massingale. Hon har ett helt gäng hästar (bl.a. shettisar) och jag tror att de allra flesta (om inte alla) har boots vid arbete. Så det tror jag finns även för små hovar.

Jo, det finns för små hovar. Men det handlar snarare om vad fröken prinsessponny anser om bootsen. ;)
 
@Habina jag har min ena shettis barfota med boots på vid körning/arbete. De är lätta och trevliga, finns ett par tillverkare som gör även för små hästar. Håller efter hovarna med en rasp mellan verkningar, hovslagaren kommer med 6-7v intervall.

Min stora häst är för övrigt en sån som måste ha skor. Han blir ömfotad bara av att gå i hagen.

Ja, min ridhäst höll typ på att avlida när hon hade dragit av sig en sko. Där hade det verkligen hjälpt med en boot i rätt storlek att ha det dygn det tog innan hovslagaren kom ut. Men jag antar att man inte kan ha en enda boot, utan att det är olika på fram- och bak samt kanske även höger och vänster.
 
Jo, det finns för små hovar. Men det handlar snarare om vad fröken prinsessponny anser om bootsen. ;)

Ja, det vet man ju inte. Jag har bara erfarenhet av boots på en häst och han var motsatsen till princessponny. Men han reagerade inte alls första gången han fick på sig bootsen. Vi trodde att han iaf skulle lägga märke till att nåt var annorlunda på hovarna. Men nej. han fick bara bättre steg jämfört med barfota.
 
Jag kommer såklart fortsätta använda min hovslagare. Men raspa hovar kan jag redan sen innan, så visst kan jag underhålla lite.
Vad bra då fixar det sig säkert. Då gäller det bara att hitta boots som passar både dig och hästen. Vad som passar beror på hur hovarna ser ut, de jag använder har ingen skillnad på höger och vänster men jag har olika modeller fram och bak.
 
Ja, min ridhäst höll typ på att avlida när hon hade dragit av sig en sko. Där hade det verkligen hjälpt med en boot i rätt storlek att ha det dygn det tog innan hovslagaren kom ut. Men jag antar att man inte kan ha en enda boot, utan att det är olika på fram- och bak samt kanske även höger och vänster.
Det är samma, om man inte behöver en annan storlek fram/bak :)
 
Jättebra med forskning på området! (Ska läsa länken.)

Jag tänker att svaret från LR inte handlar om att han inte känner till limskor, utan att det kan finnas fördelar/nackdelar/andra faktorer/otillräcklig kunskap/obeprövade andra alternativ som behöver tas i beaktande.

Boots/limskor måste ju inte vara det bästa för hästen bara för att den inte har en järnsko på hoven. Det kanske finns andra material eller sätt som är ännu bättre, beroende på vilka faktorer man tittar på.

Intressant ämne! 🙂
Ja, det jag menar är alltså att det finns redan massvis med olika alternativ. Många varianter och konsistenser av boots, limskor, och plastgipswraps (och det tävlas på hög nivå i wraps i USA och Italien och säkert fler ställen). Men det verkar ju som att han inte känner till det efter hur det är formulerat.
 
Jag hoppas kunna ha min nästa ridhäst barfota. Tyvärr sliter min nuvarande för mycket på hornet även om hon bara går i hage, så där behövs verkligen skorna.

Är lite sugen på att sko av min ponny, som verkligen avskyr hovslagaren, men förstod jag rätt ovan att hon då måste verkas var fjärde vecka?
Ja, låter man dom gå längre intervaller så hinner hoven växa så mycket att det påverkar hovformen.

Man kanske kan jämföra med att klippa en häck eller nåt. Vill du ha en riktigt fin häck så måste du klippa ofta för att den ska bli tät och hålla formen. Låter du den sticka iväg blir den glesare och svårare att få till formen på.

Med järnskor så låser skon hoven och jämnar ut stimulit och den kan gå mycket längre intervaller innan det skevar iväg. När du låter hoven ha sina naturliga funktioner anpassar den hela tiden tillväxt och form efter hur mycket stimuli den får. Är ena sidan lite lång, blir trycket högre på den sidan, kronranden får mer stimuli, och väggen sticker iväg ännu mer.

En välbalanserad hov som har tillgång till slipande material i hagen (grus) behöver inte verkas särskilt ofta, men hovar som gått skodda kommer gå igenom många förändringar under första året. Så var fjärde vecka ger bäst resultat i en övergång. Det är inte en bra idé att gå från skott till barfota och verka var 8e vecka om du inte har väldigt fina skodda hovar och hagunderlag som hjälper till med slitaget.

Har man en hov som växer dåligt/har dålig hornkvalitet och börjar slitas ner för snabbt efter avskoning får man skydda den, det finns många modeller av boots som funkar i hagen och för att bara minska slitaget behöver man inte ha dom på dygnet runt. Hovtillväxten kommer att ta fart inom några månader (ibland händer det på bara några veckor) om dom är friska och får tillräcklig med protein och mineraler.
 
Hm... Hennes hovar växer ganska långsamt, förra sommaren klarade hon tex nio veckor utan minsta problem (då vi skulle få ihop intervallerna med ridhästen igen) och enda anledning till att hon skos är för att jag kör mycket på grus och asfalt, vilket gör att hovarna slits för mycket. Där tänker jag att boots är ett måste, men iom att hon är så liten och nätt kanske hon tycker att de blir för klumpiga.

Dom finns till och med med glitter, spana in Cute Little Boot från Cavallo 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp