Slut på ideér?!! avlivning?

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

Jag har nog skrivit om denna katten innan tror jag men jag kan berätta om situationen igen.

Katten det handlar om fick vi när hon var ca 9 veckor från en bondgård och hon var då full av löss och undernärd. Vi hade sedan innan 3 katter som alla var honor och som kom väldigt bra överrens.
När katten som heter Dooley blev runt 1 år så skaffade min mamma en kastrerad hankatt på 2 år. Det var ungefär ett halvår efter det som Dooley och 2 av de andra katthonorna som började kissa på möbler och annat.
De andra 2 katterna var då ca 3 år och alla 3 var okastrerade.
Men när dom började kissa inne så bestämde jag att jag skulle kastrera dom och se hur det blev efter det.

Vi hade då 5 stycken katter. Det var en på 8 år, två på 3, en kastrerad hane på 2 och då dooley på 1 ½.
Vi hade innan hankatter kom in 2 kattlåder som alla delade på och det gick fint. Men när hankatten kom så skaffade vi en till, så vi hade till slut 3 stycken kattlåder.

Jaa... efter vi hade kastrerat de 3 katthonorna så slutade 2 av dom att kissa och de var dom som va 3 år. Men dooley har bara forsatt?!! :cool:

Vi har försökt att sätta en kattlåda vid hennes "kiss ställen" men hon bara kissar bredvid... ja vi har i stort sett försökt allt :(

Katten är en suuper mysig och kelig katt med en stor personlighet som vi alla älskar meen vi kan inte ha kvar en katt som kissar på kläder, i köket eller i duschen!
Vi har nu gett henne 1 år efter kastreringen att komma ikapp sina hormoner? men inget hjälper.

Vi har även försökt sälja henne då problemet kan vara att vi har så många katter men ingen nappar :cry:

Så.. nu har vi börjat fundera på avlivning men känns så himla trist att avliva en annars frisk, kastrerad 2 ½ årig katthona...

Hjälp?!! nån som vet vad man annars kan göra?
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Det man kan testa är
1. Feliway i eluttaget. Funkar ibland, men det måste ju vara värt att testa.
2. Ställ matskålar lite här och där. Funkade då och då på min huskatt som kissade överallt.

Jag är en av få (tror jag) som valde att inte ta bort min katt pga detta utan stod ut. Hon fick njursvikt vid 7,5 månaders ålder och togs bort pga det och jag vill verkligen inte ha en till sån katt. Så jag förstår era problem. Även om jag var glad de gånger hon valde badkaret eller handfatet. Lätt att skölja ur och inget att städa typ.
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Är alla 5 kastrerade?

Antal lådor och lådmaterial är viktigt. Har du med huv eller öppen låda? Vilket lådmaterial har du? och hur tvättar du upp olyckan?
Har du varit till veterinären för att utesluta uvi mm?
Har du maten/vattnet nära toalådan?(vissa katter reagerar starkt på om de är för nära)

Jag har just nu 5 katter nu och 4 st lådor. Dessa är stora och rymmer ca 15-20kg sand av klumpbildande sand.

Katter vill ha mycket sand att gräva i och vissa är kräsna och vill ha en låda för kiss och en för bajs. Vissa katter vill ha huv och andra inte. Vissa katter är petiga att lådan sa rensa ofta medan andra katter inte bryr sig om det är någon som gjort något i lådan före.

här är några bra länkar:
http://www.kattstatus.se/sida19.html (de anligaste orsaker då katten kissar/bajsar utanför lådan)
http://www.kattstatus.se/sida25.html (hur man tar bort olyckor)
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Kontakta en kattbeteenderådgivare, det finns professionella sådana. PM:a mig om du vill ha tips, sådant här reder man sällan ut själv.
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Jag satt i samma sitts som du för 10 år sedan , min sambo va helt bestämd på att honkatten skulle avlivas , jag stred emot.

Jag försökta allt , mitt sista försök var lyckat , hon lever än idag o är problemfri.

Jag tog kompostgaller och byggde ihop en bur , sidor botten o tak , satte in en kattlåda , mat o vatten resten gjorde jag en bädd till henne.

Iden va att hon , kissar inte där hon ligger , utan måste välja kattlådan , vilket hon gjorde. Hon fick vara inne i buren 3-4 nätter , sista natten med en kattlåda som inte va helt ren , för att hon skulle vänja sig vid det också. På dagtid var hon INTE i buren.Man måste ju naturligtvis kolla så att katten gör några behov i lådan också.

Vet inte ifall hon tyckte kattlådan var äcklig eller att hon inte förstod att hon skulle uträtta sina behov där.

Många tycker detta är en elak metod , men för min kisse blev det 4 inlåsta nätter mot minst 10 års liv och det är inte slut ännu. Hon är idag 14 år.

Det är ju viktigt att man kastrerar , vilket du har gjort o kollar ev kroppsliga problem så som urinvägsinfektion m.m
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Jaa.. nu har min mamma och syster som äger denna katt bestämt att dom ska avliva henne nästa vecka :cry:

Jag har försökt ge bort henne för att jag tror verkligen att orsaken till att hon kissar och bajsar utanför lådan är att hon tycker dom är för skitiga.
Jag har i princip försökt med allt förutom att sätta henne i en "bur" med kattlåda då det inte går med våra 4 andra katter.

Ja alla förutom vår äldsta katthona på 10 år kastrerade. Tycker verkligen INTE om att dom ska avliva henne då hon är en underbar, social och lekfull katt :( och förtjänar att få leva ..

Men som sagt jag kan inte göra något då jag bor hemma och inte kan ta med henne någonstans :(

Kan väl bara vara glad över att mina slutade efter kastreringen...

En sorgsen vecka.. :cry:
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

För jävligt, det är så sant som det är sagt att beteendeproblem dödar fler katter än fysiska sjukdomar (iaf i USA). En omplacering hade troligen hjälpt då alla katter inte passar i stora grupper.

F.ö. så bor det en duktig kattbeteenderådgivare just i Skåne som har löst många sådana problem och som din mamma hade kunnat ta kontakt med så hon ska inte inbilla sig att hon tagit sitt ägaransvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

men om lådorna är skitiga, undrar jag hur ofta ni tömmer dom och om ni skulle kunna testa tömma dom oftare? hur många lådor har ni?

Tycker inte det verkar som ni gjort allt för katten, men lika bra låta henne somna in om ni inte pallar
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Nej jag håller med, vi har inte gjort ALLT som går att göra!
Men vi har haft hela toan full med kattlådor det vid säga vi har haft 5 kattlådor och då med både utan och med tak. Vi bytar våra kattlådor 2 gånger i veckan och om det är för lite så?
Vi har nu 2 stora kattlådor då vi har märkt som sagt att det inte hjälper oavsett hur många kattlådor som vi har. Hon kissar/bajsar utanför endå och vi har sputat medel som ska hjälpa att hon inte ska kissa utanför men som sagt inget har hjälpt.

Och allt detta har jag gjort då min mamma inte "orkar" eller vad du ska säga och min syster bor i ängelholm..

Jag har försökt få henne omplacerad med löftet att skulle hon forsätta kissa hos dom trots allt så skulle vi betala avlivning ifall personen skulle vilja det. Men ingen vill ha en 2 årig vuxen honkatt.. tydligen?!

Jag vet detta är en dålig ursäkt men jag har inte kunnat lägga ner all min energi på katten då min hund är sjuk och hon har tagit ganska mycket tid och ork från mig.
Jag har försökt så mycket jag kunnat och vad jag har kommit på.
Jag visste dock inte att du kunde ringa till den kattbeteende? personen som bodde i skåne och fråga?
Hur hittar man deras nummer?
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Fast tanken är väl inte att ha flera kattlådor inne i samma rum, utan att ha dom uppdelade på olika rum?
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Plockar du bara ur kattlådorna två gånger i veckan? Då hade alla våra katter gjort sina behov överallt om jag hade plockat ur så sällan. Två gånger/dag är väl det normala att man plockar ur lådorna.
Ställ lådorna på flera ställen i huset, inte i ett enda rum utan kanske två på övervåningen och tre fördelade på nedervåningen. Sedan plockar du ur dem två gånger/dag. Sedan kan du utvärdera.
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Nej vi byter sand 2 gånger i veckan och rensar kattlådorna så snabbt vi ser det är kissar eller bajsat i dom och det är minst 3 gånger per dag.
Vi bor i en 2a och har bara kök, vardagsrum och 2 rum till och min mamma vill inte ha kattlådor där... :( hade det varit mitt hem så hade jag gjort det men
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Kan ni inte lämna katten till ett kattpensionat? Tror det kostar någon hundring eller så för att de ska ta hand om katten men då har den iaf chansen att få ett nytt hem. :)
 
Sv: Slut på ideér?!! avlivning?

Min kise kissade inne, började när han var tre år, kastrerad. Jag köpte ett medel som heter ecodoor ecopet och torkade alla ställen han kissat på (då hade detta pågått i ett o ett halvt år) efter det så har han kissat en gång - då var jag bortrest en vecka o den som skulle passa honom var inte hos honom så mycket som han borde varit! Kan köpas på internet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 460
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 667
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp