Slut på Vaccinationsblad i hästpasset

Houdinie

Trådstartare
Vaccinationsbladen i min hästs pass är nu helt fulla, och för "övriga vaccinationer" har vi även spillt över in på bladen för laboratorietest. Hur ska vi göra vid nästa års vaccination? Finns det extrablad att beställa eller skriva ut?
 
Veterinärerna brukar ha sådana lösa vaccinhäften (som man hade förr), gå över i en sån?

Flera organisationer, t ex travsporten och galoppen godkänner inte det utan det ska stå i passet. Vet någon hur Svrf ser på saken?

Det är löjligt lite plats att skriva in i många pass. Särskilt om man skulle vacc var 6e mån som rek är.

Stoet född 2007 har också överfullt i sitt pass och från nästa gång får man börja ta någon annan sida.
 
@LenaH Passet ska alltid vara med vid transport av häst så såvida man inte rider till tävlingen, då ska man kunna uppvisa passet inom 3 tim.
ÖD kan kräva kontroll av vaccination närsomhelst och inte endast på de i vaccinationslistan dessutom måste man kunna visa alla vaccinationer till senaste grundvaccinationen och att alla datum stämmer med det man lagt in i TDB.
Däremot så fungerar ju vaccinationskort samt pass.
 
Senast ändrad:
Jamen det var ju inte det frågan gällde. :) Det är inte Svrfs bord utan jordbruksverket väl?
Jag lämnar passet i bilen och visar vacc-kort i sekretariatet vid förfrågan.
Sorry, skulle varit lite tydligare med att det var ett tillägg/förtydligande till ditt inlägg så att ingen drar iväg utan pass :p
 
Hur är det möjligt med lösa häften år 2022? Vaccinationerna ska ju sitta i passet. Kontroll av hästar är ju liksom hela idén med passen från första början. Ligger ni efter däruppe i norr? :confused: :jawdrop:
 
Hur är det möjligt med lösa häften år 2022? Vaccinationerna ska ju sitta i passet. Kontroll av hästar är ju liksom hela idén med passen från första början. Ligger ni efter däruppe i norr? :confused: :jawdrop:
I mitt fall har jag på en tidigare häst haft löst vaccinationshäfte (hon blev sex år innan hon fick kolik i år som hon inte överlevde). I hennes fall köpte jag henne som föl, och efter mycket kommunikation fram och tillbaka (och ganska många månader som gått) visade det sig att uppfödaren (stuteri) aldrig skickade in registreringspapperna till föreningen. Då hade jag redan börjat vaccinera henne, men jag hade alltså inte något pass. Vi fortsatte att lägga in vaccinationerna i häftet för att ha dem samlade, och några år senare byttes passet ut då jag ändrade registreringen (när allt krångel uppdagades så registrerade jag henne som utan stam för att få till en registrering, några år senare orkade jag ta mig tid att försöka hitta mamman och få tag på DNA från henne så att det gick att registrera med stam i rasföreningen).

Med nuvarande hästar (båda importerade) har jag väntat lite med tilläggsregistreringen så att jag skulle vara klar med A+B sprutorna i vaccinationen för att inte riskera att behöva krångla med vaccinationshäfte om passet var iväg under tiden som de var tvungna att få sina andra sprutor.
 
I mitt fall har jag på en tidigare häst haft löst vaccinationshäfte (hon blev sex år innan hon fick kolik i år som hon inte överlevde). I hennes fall köpte jag henne som föl, och efter mycket kommunikation fram och tillbaka (och ganska många månader som gått) visade det sig att uppfödaren (stuteri) aldrig skickade in registreringspapperna till föreningen. Då hade jag redan börjat vaccinera henne, men jag hade alltså inte något pass. Vi fortsatte att lägga in vaccinationerna i häftet för att ha dem samlade, och några år senare byttes passet ut då jag ändrade registreringen (när allt krångel uppdagades så registrerade jag henne som utan stam för att få till en registrering, några år senare orkade jag ta mig tid att försöka hitta mamman och få tag på DNA från henne så att det gick att registrera med stam i rasföreningen).

Med nuvarande hästar (båda importerade) har jag väntat lite med tilläggsregistreringen så att jag skulle vara klar med A+B sprutorna i vaccinationen för att inte riskera att behöva krångla med vaccinationshäfte om passet var iväg under tiden som de var tvungna att få sina andra sprutor.
Tilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. :sneaky: Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.
 
Tilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. :sneaky: Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.
Jag var dock aldrig ute och tävlade med min tidigare unghäst, så jag kan inte säga huruvida det är godkänt eller inte ;)
Det var bara ett exempel på i vilka fall det kan bli så att man får lösblad :)
 
Tilläggsregistrering är ju oxå ett svenskt jädra mysterium som kräver en helt annan diskussion.. :sneaky: Men lösblad på vaccinationer kan jag inte få ihop att det är godkänt oavsett liksom. Det är ju den enklaste handlingen i världen att förfalska. Dessutom ligger ju lilla Sverige - tack vare travet och den stora flunsan i slutet av 70-talet - hästlängder före övriga Europa gällande vaccinationer så det låter helt bizarro att lösnumren fortfarande är ok hos er.
Men hur löser man det utomlands om passet blir fullt då?
 
Hur är det möjligt med lösa häften år 2022? Vaccinationerna ska ju sitta i passet. Kontroll av hästar är ju liksom hela idén med passen från första början. Ligger ni efter däruppe i norr? :confused: :jawdrop:
Jamen självklart har man ju vaccinationerna i passet också? Om jag sen väljer att ha ett löst kort att visa på tävling också är ju min ensak.
Frågan tråden gällde är ju vad man gör när bladen i passet tar slut?
 
Min veterinär skriver in influesavaccinationen på de sidor som är för andra vaccinationer. Eftersom lappen för vaccinet klistras in i passet så ska det inte vara något problem.

Nu är dock min häst gammal och pensionär så huruvida det skulle tas emot vid tävling vet jag inte.

/Lizzie
 
Min veterinär skriver in influesavaccinationen på de sidor som är för andra vaccinationer. Eftersom lappen för vaccinet klistras in i passet så ska det inte vara något problem.

Nu är dock min häst gammal och pensionär så huruvida det skulle tas emot vid tävling vet jag inte.

/Lizzie

Om man vaccinerar mot t ex botulism blir de ju lika snabbt fyllda dock. Konstigt eg det inte bara finns rejält med sidor i passen för vaccin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 340
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
774
Senast: Tonto
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp