Bukefalos 28 år!

Sluta amma

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Feykír

Lilla tjejen börjar bli stor damen... 6 månader för att vara exakt. Då kommer problemen... att äta vanlig mat och jag skulle vilja höra hur ni skulle göra med detta lilla dilemma.

Först började vi med gröt - tvärnit och ihopknipen mun. Då lekte vi flygplan med skeden och när lilla hjärtat öppnade munnen av skratt stack jag in skeden. So far so good. Då lärde hon sig att skratta med stängd mun. Tillbaka på ruta 1. Bytte till gröt med frukt i. Bingo - det gick hem och nu äter vi gröt för fulla muggar :bump:

Men då är nu nästa steg - att äta grönsakspuréer. Hela hon grimatserar och vid varje tugga åker halva lika fort ut som den kommit in i munnen. För varje tugga ruskar hon på sig som att "huvva va hemskt" och hon tar händerna och gnor sig runt munnen så att purén smetar ut sig ut mot öronen och upp i pannan. Det tar en hel timme för oss att äta klart och då talar vi om ett par matskedar. Jodå, vi har provsmakat först i 1-2 tsk och sedan ökat men det är som att hon kan inte vänja sig vid vanlig mat. :confused:

Välling finns inte här så på kvällen får hon mjölkersättning och det funkar fint. På morgonen ammar jag fortfarande. Hon följer viktkurvan normalt, strax under. Längden är över normalt.

Fruktpuréer älskar hon och mosad banan bokstavligen slukar hon. Men hon kan ju inte leva på frukt heller. Jag har kört varannan sked frukt/mat men det tog henne inte lång tid att räkna ut vilken sked som var vilken... då bytte vi till slumpmässigt och det funkar ett tag tills hon totalt nitar.

Har ni några råd att ge? Mammaledigheten går mot sitt slut så då måste hon äta normal mat. (Island har bara 6 månader ledigt)
 
Sv: Sluta amma

Det kan vara knepigt att få dem att äta puréer ibland, Selma var en riktigkrångelmaja lääänge...
Det handlar litegrann om att försöka hitta någon sorts mat som hon åtminstone gillar lite mer ännågon annan. När jag till sist hittat en sån matsort till Selma så hade jag purén plus en rejäl klick fruktpuré på tallriken och längst fram på skeden var alltid frukten placerad. Mkt frukt och lite annat i början, sen ändrar man proportionerna successivt. (jag läste på nåt av föräldraforumen när Selma var liten om en mamma som också gjort på detta vis, hennes flicka åt torsk med jordgubbssylt... :crazy: )

Sen skulle jag nog ändå vilja säja att det inte är tvunget att hon äter riktig mat fullt ut bara för att du inte kan amma. Ge mjölkersättning mer än en gång om dagen (de kan faktiskt leva på enbart det!), ett grötmål och sen så mkt "riktig mat" som går att få i henne helt enkelt.

Lycka till!
 
Sv: Sluta amma

Jag har nog inga råd att ge.
För jag ammade fullt ut i 6 månader.
Sedan när barnet var 8 månader så började jag jobba heltid.
Jag ammade på morgonen kl7, han åt barngröt och drack mjölk,saft och vatten tills att jag kom hem och ammade strax efter 17.
Sedan så var det gröt igen och amning innan läggdags.

Barngröten är fullfoder och innehåller allt som barnet behöver, gör den det på Island också?

Det gör att man kan vänta med alla andra grejjor tills senare.

Hur gör andra mammor på Island?
 
Sv: Sluta amma

Det där med att "lura" med frukt längst ut - DET ska jag prova :bow: Torsk och jordgubbsylt - ha ha ha :p

ja, hon får gröt på morgonen och på kvällen och de senaste dagarna har jag gett mjölkersättning som mellanmål och på kvällen. För ett tag sen ammade jag på kvällen också men hon började att vakna så många gånger på natten att jag insåg att jag troligtvis inte hade nog med mjölk åt henne.

Barnmorskorna här tycker att man ska amma så länge som möjligt. Finns dem som ammar upp till 2 års ålder. Det tycker jag känns lite groteskt när barnet själv drar upp tröjan och säger "gakka mömmu" - men det där ska jag väl hålla tyst om. Var och en måste få göra som de tycker är bäst. De flesta här börjar med gröt vid 4 mån och puréer vid 5-6 månader och kör det i kombination med mjölkersättning/ammning.
 
Sv: Sluta amma

Ett alternativ till fruktpuré som funkade på elin, majspuré den är lite sötare än andra grönsaker så hon älskade det, sen blanda jag i en pytte pytte sked av något annat och ökade vart efter som... Men jag kände aldrig någon stress över att få henne att äta utan snarare bara lära sig känna igen andra smaker, hon slutade amma frivilligt vid fem månader, men hon fick tillägg från en månad så hon lärde sig att flaskan gick fortare att få mat ifrån... Hon gillade överhuvudtaget inte gröt alls förrens hon var närmare året...
 
Sv: Sluta amma

Jag borjade ocksa jobba nar min yngsta var 6 manader. Jag ammade morgon, lunch (pa lunchrasten drog jag som en dare fran jobbet till dagmamman, ammade samtidigt som jag at sjalv och sen tillbaks till jobbet) och kvall. Hon fick grot + fruktpuree till mellanmal och lunch. Eftersom burkmaten har ar vidrig sa lagade jag all annan mat sjalv. Jag borjade med potatis och sotpotatis. Om sotpotatis finns att fa tag pa dar du bor, prova det! Den smakar sotare an vanlig potatis och ar mer naringsrik. Koka och mosa med lite smor. Morotter, artor och majs ar ocksa enkelt att koka sjalv. Jag kopte en minimatberedare som gjorde puree av allt latt som en platt. Det man lagar sjalv smakar godare an burkmat.
Nar det sen blev dags for kott och lite "mastigare" ratter sa tog jag en dag varannan vecka da jag lagade hennes mat. Urbenad kyckling, flask eller notkott i bitar eller fiskfileer akte ned i en gryta tillsammans med gronsaker och antingen ris, potatis eller pasta. Vatten sa det tackte och sa ortkryddor (inget salt men peppar, vitlok och andra kryddor). Detta fick koka tills allt var genomkokt. Jag silade av det mesta av vattnet och korde allt i matberedaren. Till att borja med sa korde jag det sa det blev riktig puree men allt eftersom hon blev aldre sa gjorde jag maten mer "klumpig". Portionsbitar laggs pa en bakplat, in i frysen tills det stelnat (behover inte vara helt genomfryst) och sen ned i en fryspase och in i frysen igen.
Lite besvar var det men planerar man allt ordentligt i forvag sa tar det inte manga timmar. Sen ar det hur enkelt som helst att varma pa i kastrull eller mikro. Dagmamman fick en pase att ha i sin frys.
Tjejen ar nu 6 ar, otroligt matglad och provar utan att tveka allt som laggs pa tallriken till skillnad mot storasyster som ar otroligt petig (och som at svensk burkmat :smirk: )

Lycka till och tank pa att sa lange flickan mar bra sa ar det inte superviktigt att hon borjar med gronsaker just exakt nu. Fortsatt att erbjuda men tank pa att huvudsaken ar att hon ater nagonting alls, inte sa mycket VAD hon ater!
 
Sv: Sluta amma

stort tack för svar! Island är ju amerikaniserat värre så vi har nog samma situation du och jag.

Jag har varit hos bv idag och tösen växer på längden som hon ska men är fortfarande lite under normala vad gäller vikten.

Sötpotatis ska jag prova! :) Det finns här och det sa också läkaren till mig idag. Sen fick jag rådet att hälla grädde i gröten och öka till 3 mål gröt om dagen. Vid lunchen ska hon få gröt plus det jag kan få i henne vad gäller grönsakspuréer. Jag kokar också allt och häller upp på glasburkar alt. i iskubsflaket och kör i frysen. Jag tycker inte heller att barnmaten ser särskilt lovande ut här - troligtvis samma som du? Amerikanska Gerber. Fruktpuréerna är ok så dom köper jag...
 
Sv: Sluta amma

stort tack för svar! Island är ju amerikaniserat värre så vi har nog samma situation du och jag.

Jag har varit hos bv idag och tösen växer på längden som hon ska men är fortfarande lite under normala vad gäller vikten.

Sötpotatis ska jag prova! :) Det finns här och det sa också läkaren till mig idag. Sen fick jag rådet att hälla grädde i gröten och öka till 3 mål gröt om dagen. Vid lunchen ska hon få gröt plus det jag kan få i henne vad gäller grönsakspuréer. Jag kokar också allt och häller upp på glasburkar alt. i iskubsflaket och kör i frysen. Jag tycker inte heller att barnmaten ser särskilt lovande ut här - troligtvis samma som du? Amerikanska Gerber. Fruktpuréerna är ok så dom köper jag...
 
Sv: Sluta amma

Japp! Gerber *kraksmiley* Jag vantar bara pa nar de ska introducera sin nya smak, BigMac-puree :devil:
Jag skulle aldrig komma pa tanken att pula i mitt barn nagot jag inte skulle ata sjalv!
Det dar med gradde later bra, jag korde med smor och det ar liksom samma sak :p Yoghurt och cottage cheese (keso) ar det val ocksa dags att prova? Mosa keson med gaffel och ha i fruktpuree, mosad banan eller kiwi, gott och mattar bra! Mangopuree gillade min dotter enormt, tarna och kor i matberedaren!

Det ar inte latt att borja jobba igen nar de ar sadar sma men det gar!
 
Sv: Sluta amma

Jillybean skrev:
Japp! Gerber *kraksmiley* Jag vantar bara pa nar de ska introducera sin nya smak, BigMac-puree :devil:
Jag skulle aldrig komma pa tanken att pula i mitt barn nagot jag inte skulle ata sjalv!
Det dar med gradde later bra, jag korde med smor och det ar liksom samma sak :p Yoghurt och cottage cheese (keso) ar det val ocksa dags att prova? Mosa keson med gaffel och ha i fruktpuree, mosad banan eller kiwi, gott och mattar bra! Mangopuree gillade min dotter enormt, tarna och kor i matberedaren!

Det ar inte latt att borja jobba igen nar de ar sadar sma men det gar!

Ja, nä fy attan, Big Mac puré *bläk*
toppen! tusen tack för det tipset med keso - det ska jag prova. Jag har köpt sötpotatis idag så det ska hon få i morgon.
 
Sv: Sluta amma

Äter hon tillsammans med er andra eller sitter hon själv vid bordet? Mina barn har börjat provsmaka vid 4 månader och alltid valt själv vad de velat/inte velat äta. Men jag har börjat med havregrynsgröt med äppelmos, morot, ärtor etc, inte rena fruktpuréer. Under lång tid därefter har de dessutom matats från min tallrik, så att de ser att det är samma mat som jag samtidigt äter. Mat i "plockbitar" har lagts inom räckhåll men inte direkt framför dem och de har fått känna på och hantera maten hur de velat så länge de varit mer intresserade av maten än av kladdandet, vid varje måltid. Inget annat än den mat vi äter har funnits på bordet, och vi har faktiskt inte ätit frukt eller annat efter maten utan som mellanmål och då i begränsade mängder. Har lagt in amning och "tolererad" mat mer som mellanmål än som "efterrätt" och inte bekymrat mig om mängden äten mat eller resultatet av ätandet i sig utan sett det mer som en presentation av företeelsen måltid i sig. Mina tre barn äter det mesta och har "bra" bordsskick, 1,5-åringen dricker ur vanligt glas och äter med sked och händer utan att spilla eller kladda särskilt mycket. Sedan vet man ju aldrig hur mycket av det man kan ta åt sig äran av, det har liksom hänt av sig självt...

Förstår dock att du känner dig pressad, vid 6 mån äter de ju vanligtvis inte tillräckligt med "vanlig" mat för att klara sig...
 
Sv: Sluta amma

nej det är ett gissel det här. Nu har hon legat i influensa och då var det tvärnit med allt! Hon ville inte ens dricka. Det är inte roligt att ha slagsmål om allt. Vi prövar att leka för det känns inte skoj att bokstavligen tvinga i henne men vad göra? Hon förstår ju inte att hon inte måste dricka och äta för att bli frisk?

Så nu är vi tillbaka till ruta 1 igen... ett tag gick det nämligen rätt bra om jag satte fruktpuré längst ut på skeden. Nu får hon äta myggportioner ofta så att magen får vänja sig igen. Tur att jag inte har börjat jobba riktigt än.
 
Sv: Sluta amma

Det brukar kunna bli lite bakslag när de har varit sjuka, så ta det bara lugnt och gör inte maten till något bråk utan låt det vara trevligt. Fast det är klart, vi hade en period då vi fick "tvinga" in första skeden på elin, när hon väl hade smakat så åt hon glatt upp hela portionen...
 
Sv: Sluta amma

Nej, det går alltid sämre när de varit sjuka... Det blir lätt lite av en ond cirkel detta - ju mer uppmärksamhet på barnet desto sämre äter det desto mer uppmärksamhet på barnet desto sämre äter det osv. Det var därför jag undrade om ni äter tillsammans. Jag har sett på mina barn att när det riskerar att bli strider om maten (tallriken eller glaset skjuts bort ex vis) så har det fungerat bäst att ställa den precis utanför den zon där barnet känner sig pressat, och sedan har vi helt vänt uppmärksamheten mot annat. En stund har de då suttit och inte riktigt vetat vad de ska göra, det finns liksom inget att protestera emot men de är fortfarande nyfikna på det som ligger på tallriken. För det mesta har de tagit till sig tallriken någon minut senare och fortsatt stoppa i sig, eller också har de helt tappat intresset och då fått gå från bordet.

Så fort våra barn kunnat använda pincettgrepp har de varit intresserade av små, små smörgåsbitar, potatisbitar, äppelbitar, ärtor, morotsbitar, palsternacka etc, gärna färgglada, det blir som leksaker som går att äta, och då åker det ner massor av bara farten. Inte ovanligt att det först ratas 3 ggr och sedan åker ner ändå :eek: ! Sedan har vi kört med flerdubbla uppsättningar bestick, så att bebisen alltid fått ta skeden från mig och jag bara tagit en ny ur högen på bordet. Allt som har med intresse och nyfikenhet för maten har tillåtits. Under perioder där de varit för små för att låta tallriken stå kvar har alla dessa bitar serverats direkt på bordet + matning från min tallrik och senare självständig ätning från min tallrik. Vi har faktiskt aldrig "kört bil" eller "en sked för morfar" utan de har ätit det de har ätit och sedan har det varit bra med det. Dryck har serverats separat efteråt för att inte presentera en valsituation och avleda intresset från maten.

Nu när de är större vet de att det som gäller är att smaka på allt, är man mätt behöver man inte äta upp portionen men är man mätt orkar man ingen efterrätt heller (gäller ej vuxen "bjudmat" och tullas "ofta" på eftersom vi väldigt sällan har efterrätt, men då får man bara lite). Om de har ätit väldigt lite och det finns anledning att tro att det inte är så allvarligt menat har vi kört med 3 stora tuggor till sedan slipper du, och det går OK. Oftare är problemet att man serverar mat som är lite för vuxen och som de kämpar med trots att man säger att de inte behöver äta upp, faktiskt :D ...
 
Sv: Sluta amma

tack för tips! Idag gick det lite bättre och jag testade att lägga fram små brödbitar. Fast de flesta åkte ner på golvet och hon fattade inte att hon skulle stoppa det i munnen... men det kommer väl.

Hon åt också vanlig mat idag - 7 tsk och sen tröttnade hon. Ibland sitter hon med oss i bordet och ibland sitter hon själv. Det är lite jobbigare för då är allt annat roligare att titta på än skeden själv... Men det känns ändå som att vi gör några framsteg...
 
Sv: Sluta amma

En tanke till slog mig - är hon tillräckligt hungrig tror du? Du kan ju prova att vänta lite längre efter förra målet innan du presenterar maten? Sådana saker spelar ju också in i hur intresserade de är av att stoppa i munnen, och det blir ju också positiv förstärkning när hungern lindras. En del barn äter ju så lite vid amningen att de måste amma ofta, och då blir de ju inte vare sig speciellt mätta eller speciellt hungriga, och sådant spelar säkert in också. Det låter ju iallafall som om ni är på rätt väg. Rom byggdes inte på en dag, som de brukar säga ;)
 
Sv: Sluta amma

Helt klart funkar det bättre om vi alla sitter i bordet :D och har hon dessutom bröd med smör på som hon får stoppa i munnen själv mellan grötskedaran funkar det ännu bättre. I kväll åt hon upp all gröt och dessutom nästan en hel formfranska skiva :D Hon har inte fattat pincettgreppet än utan griper med hela handen och sjunger jag då "fem kladdiga små fingrar" skrattar hon så hon kiknar. Det lilla livet - hon kan bara hon vill...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har helammat min tjej i 4,5 månader, sedan fick hon börja med smakisar. Nu, vid 6 månader, äter hon ett huvudmål + 1 grötmål om...
Svar
15
· Visningar
1 978
Senast: ako
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp