Sluta med hästar?

onion

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!

Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt.

Jag har levt och andats häst i 25 år, allt jag gjort har gått ut på att få rida och umgås med hästar. Det senaste två åren har jag dock känt att jag inte tycker det är roligt längre, det tar oftast emot att åka till stallet och jag tycker arbetet kring hästen börjat bli jobbigt och tidskrävande – Jag har börjat tröttna helt enkelt och fantiserar dagligen om saker jag skulle kunna göra om jag inte hade häst. Jag borde helt enkelt sluta med hästar, så långt har jag kommit.

Till saken hör den att jag är en sådan människa som har djur med hjärtat och inte hjärnan. Hästen jag har nu har jag haft i 8 år, vi har gått igenom extremt mycket tillsammans och mitt hjärta går sönder bara jag tänker på att behöva skiljas från honom. Senaste året har han varit skadad till och från och vi står nu inför ett återbesök hos veterinären som är avgörande om hans framtid. Visar det sig att han inte har någon framtid som ridhäst avlivas han (för hans eget bästa).

Som ni läser kan ”problemet” lösa sig självt inom en ganska snar framtid, men vad gör jag om hästen är frisk? Då är jag ju tillbaka på ruta ett? Till saken hör att hästen inte är min på pappret, dealen är att jag lämnar tillbaka honom till ägaren när jag inte vill ha honom mer, och då kommer han avlivas oavsett om han är frisk eller ej. Att låna ut på foder eller sälja är alltså inte ett alternativ och jag älskar honom så högt att jag inte skulle kunna lämna tillbaka honom till ägaren på grund av att jag tröttnat eftersom jag vet att han då kommer avlivas. Trots att jag känner att jag inte har ork eller motivation att ge honom det han behöver.

Är det någon som varit i min sits? Hur hade ni gjort? Är det rätt att lämna tillbaka honom för att jag tröttnat?

Och om jag nu skulle bli hästlös, hur är det att sluta med hästar efter så många år? Känns som att det är en del av min identitet som skulle försvinna, trots att jag känner att jag VILL sluta.
 
Äh, man slutar aldrig med hästar. En tar kortare eller längre uppehåll, ibland resten av livet. Oavsett vad som händer med din pålle vila upp dig och andas djupt några gånger och sov mycket. Du löser det oavsett vad du beslutar. Lycka till med den sjuka hästen.
 
Jag har haft egen häst i snart 20 år och håller på att avveckla min hästkarriär.
Den ena hästen är ute på foder och jag ska försöka övertala dem att köpa henne. Den andra är 24 år och får gå kvar som pensionär så länge han lever. Har honom helinackorderad för att slippa jobbet. Åker ut ett par gånger i veckan och gosar och borstar lite.

Jag håller just nu på att överlägga med mig själv om att sälja av all utrustning (sadel, sele, vagn och allt däremellan). Det är skitsvårt! Jag vet ju med mig att jag inte kommer använda det mer, men samtidigt är det ett stort steg att ta.

Jag tänker så här: Min hästkarriär är inte slut bara för mitt hästägande tar slut. Om jag vill kan jag återuppta det, som ägare, medryttare, fodervärd eller på ridskola. Det är inte ett definitivt beslut.

Känner man att suget är borta är det bättre att avveckla för stunden.
 
Jag är rätt osugen på ridningen numera. Det jag tycker är kul är avel och unghästar - resten kan kvitta. Jag har just sålt min tilltänkta ridhäst (egenuppfödd) och bestämt att gammelhästen är min sista ridhäst, han blir 22 i år.
 
Hej alla kloka bukefalister!

Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt.

Jag har levt och andats häst i 25 år, allt jag gjort har gått ut på att få rida och umgås med hästar. Det senaste två åren har jag dock känt att jag inte tycker det är roligt längre, det tar oftast emot att åka till stallet och jag tycker arbetet kring hästen börjat bli jobbigt och tidskrävande – Jag har börjat tröttna helt enkelt och fantiserar dagligen om saker jag skulle kunna göra om jag inte hade häst. Jag borde helt enkelt sluta med hästar, så långt har jag kommit.

Till saken hör den att jag är en sådan människa som har djur med hjärtat och inte hjärnan. Hästen jag har nu har jag haft i 8 år, vi har gått igenom extremt mycket tillsammans och mitt hjärta går sönder bara jag tänker på att behöva skiljas från honom. Senaste året har han varit skadad till och från och vi står nu inför ett återbesök hos veterinären som är avgörande om hans framtid. Visar det sig att han inte har någon framtid som ridhäst avlivas han (för hans eget bästa).

Som ni läser kan ”problemet” lösa sig självt inom en ganska snar framtid, men vad gör jag om hästen är frisk? Då är jag ju tillbaka på ruta ett? Till saken hör att hästen inte är min på pappret, dealen är att jag lämnar tillbaka honom till ägaren när jag inte vill ha honom mer, och då kommer han avlivas oavsett om han är frisk eller ej. Att låna ut på foder eller sälja är alltså inte ett alternativ och jag älskar honom så högt att jag inte skulle kunna lämna tillbaka honom till ägaren på grund av att jag tröttnat eftersom jag vet att han då kommer avlivas. Trots att jag känner att jag inte har ork eller motivation att ge honom det han behöver.

Är det någon som varit i min sits? Hur hade ni gjort? Är det rätt att lämna tillbaka honom för att jag tröttnat?

Och om jag nu skulle bli hästlös, hur är det att sluta med hästar efter så många år? Känns som att det är en del av min identitet som skulle försvinna, trots att jag känner att jag VILL sluta.


Haft häst mer hela mitt liv. Är några få år utan häst. Är nu hästlös och det är ovant men samtidigt skönt att slippa oron över de problem mina två fina vänner hade.
Skönt att slippa all passning med in och ut släpp och fodringar som blir med eget stall.
Det är så tomt och ja jag saknar de mycket!
Kommer med störta sanolikhet att inte köpa någon mer häst i mitt liv. Med tankte på att jag nu mer bor själv och saknar hjälp om jag skulle bli sjuk.
Det är svårt och min identitet och mitt liv som varit är borta på något sätt.
 
Jag tror... att man kan hålla på med hästar av så många olika anledningar och drivkrafter. Den dagen min egen häst inte finns längre tror jag att jag inte kommer att fortsätta alls, det känns åtminstone inte så nu, helt enkelt eftersom så stor del av mitt hästintresse beror på att han är just HAN. Han har sina begränsningar och egenheter, men vi passar varandra väldigt bra och det är just hans personlighet och natur som tilltalar mig.
Om din drivkraft liknar min, så blir besluten kanske enklare.
 
Jag slutade efter att pappa dog, egentligen lite före då jag tog bort vårt avelssto ett par månader innan han dog.
Sen försvann lusten till att hålla på
Den har inte kommit tillbaka än.
Det blir 11 år sen i år
 
Haft hästar vid min sida på olika sätt sedan jag var 6 bast (är 36 nu) och den första "pausen" tog jag efter att ha sålt min allra första egna häst Etan 2009. Hade ett break på dryga två år sedan köpte jag en häst igen. Tyvärr hade jag bara henne i nio månader sen blev hon skadad och gick bort och jag köpte en ny fin dressyrhäst i princip direkt. Hade den sista hästen (dressyrhästen) i fyra år, hon blev skadad och fick somna in och sedan dess har jag inte varit i ett stall.

Saknar det till och från och önskar att jag kunde få komma ut och snusa mule och bara vara i stallet med hästarna en dag, dock har man ju tappat kontakten med alla som har häst efter dessa år som gått :(.

Om man känner som du gör så försök att ta en paus, för ditt eget bästa. Det är inte kul att åka till stallet när det tar emot. Det ska vara kul att åka till stallet och umgås med sin häst.
 
Varför blir hästen avlivad av ägaren oavsett den är frisk eller ej?
Kan du köpa loss den och själv ha ute den på foder om den blir friskförklarad?
 
Jag tror... att man kan hålla på med hästar av så många olika anledningar och drivkrafter. Den dagen min egen häst inte finns längre tror jag att jag inte kommer att fortsätta alls, det känns åtminstone inte så nu, helt enkelt eftersom så stor del av mitt hästintresse beror på att han är just HAN. Han har sina begränsningar och egenheter, men vi passar varandra väldigt bra och det är just hans personlighet och natur som tilltalar mig.
Om din drivkraft liknar min, så blir besluten kanske enklare.

Det är nog precis så det är, att det är han som är min drivkraft. Utan honom blir inte hästlivet detsamma och det kanske kommer kännas mer naturligt.
 
Varför blir hästen avlivad av ägaren oavsett den är frisk eller ej?
Kan du köpa loss den och själv ha ute den på foder om den blir friskförklarad?

För att det är en typ av häst som inte vem som helst ska hantera. Säger inte så för att på något sätt framhäva mig själv då jag också haft mycket problem (vilket säkert fört oss ännu närmre varandra) med honom. Hade inte jag tagit honom hade han varit död för länge sedan. För ägarna är det väl ett sätt att förvissa sig om att han inte hamnar i fel händer om jag inte av någon anledning skulle kunna ha honom kvar.

Sen är det klart att det alltid går att hitta någon som kan ha honom, men jag tror det blir svårt. Ingen vettig människa som har kunskapen som krävs skulle nog vilja ner så mycket tid och ork på en häst som egentligen inte har något värde.
 
För att det är en typ av häst som inte vem som helst ska hantera. Säger inte så för att på något sätt framhäva mig själv då jag också haft mycket problem (vilket säkert fört oss ännu närmre varandra) med honom. Hade inte jag tagit honom hade han varit död för länge sedan. För ägarna är det väl ett sätt att förvissa sig om att han inte hamnar i fel händer om jag inte av någon anledning skulle kunna ha honom kvar.

Sen är det klart att det alltid går att hitta någon som kan ha honom, men jag tror det blir svårt. Ingen vettig människa som har kunskapen som krävs skulle nog vilja ner så mycket tid och ork på en häst som egentligen inte har något värde.

Kanske det går att hitta ngn pålitlig via kontakter? Annars är det kanske det bästa för hästen att få somna in då om du inte vill eller kan ha honom längre?
 
Att man slutar hindrar ju dig inte från att börja igen sen om du vill det. Och om det inte är din häst ska du inte belasta dig med ägarens beslut. Om du inte vill ha häst, varför lägga ner den tid, energi och dom pengarna? Det är ju vansinnigt egentligen, vad det intresset kostar. 😊

Sen är det ju lätt att säga, men såklart är det svårt att lämna tillbaka hästen om du vet att den då avlivas. Men klandra inte dig själv för någon annans beslut.
 
Jag kände som du och valde att sälja. Jag kan inte förneka att jag saknar det ibland. Men det jag saknar är de stunderna som var allra bäst, och när jag ser andra rida eller Instagrambilder på fina hästar. När jag då börjar fundera djupare är jag inte alls beredd att offra tiden, pengarna eller mina nya intressen.

Det kan hända att jag ändrar mig i framtiden och då får det vara så också!
 
Det hela löste sig själv, hästen var inte bara dålig på besöket, utan sämre än någonsin och han fick somna in samma eftermiddag. Han hade ingen framtid som ridhäst och mina år som hästägare är därmed över.

Just nu känns det mest tom, har flera gånger i mitt undermedvetna tittat på klockan för att planera dagen efter stallvistelse och fodringar, men sen kommer jag på att jag inte behöver det. Jag saknar honom så innerligt men samtidigt känns det som en lättnad, nu slipper han ha ont och jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte har motivationen till att ge honom det han förtjänar. Livet utan häst reder nog upp sig i takt med att sorgen och saknaden lägger sig.
 
Det hela löste sig själv, hästen var inte bara dålig på besöket, utan sämre än någonsin och han fick somna in samma eftermiddag. Han hade ingen framtid som ridhäst och mina år som hästägare är därmed över.

Just nu känns det mest tom, har flera gånger i mitt undermedvetna tittat på klockan för att planera dagen efter stallvistelse och fodringar, men sen kommer jag på att jag inte behöver det. Jag saknar honom så innerligt men samtidigt känns det som en lättnad, nu slipper han ha ont och jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte har motivationen till att ge honom det han förtjänar. Livet utan häst reder nog upp sig i takt med att sorgen och saknaden lägger sig.

:heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 025
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp