Sluta med napp

malumbub

Trådstartare
Behöver alla era bästa tips och trix för att sluta med napp.
Barnet är bestämt, envist och påhittigt.
Vi föräldrar är trötta och känner oss lite tomma.
 
Napparna försvann en efter en och vi köpte inte nya, barnet accepterade att de var slut när de var slut. Kanske en ledsen kväll, han hade en snuttefilt som hängde med längre och det hjälpte säkert. Tror han var lite drygt 2 år när napparna tog slut.
 
Den stora killen var drygt tre år. Vi gick ut i skogen före jul och hängde nappen på en gren så räven skulle få den till sina barn 😁 Vi pratade om det länge och gjorde en rolig grej av det. Samma dag fick han själv göra en julklapp av den sista nappen som han skulle ge till tomten. Och det gjorde han.

Efteråt var det nån kväll han grät efter den men sen var det inget mer. Trots att lillebror använde.


Lillebror tappade bort sin napp på förskolan. Somnade den dagen där utan den, utan problem. pedagogerna tyckte vi kunde ju ta tillfället i akt och det gjorde vi. Han var strax innan tre år.
och så pratade vi aldrig mer om det 😅 vi sa att den försvann på förskolan och så hittade vi den aldrig igen.
 
Vi pratade om att man kunde handla för napparna i leksaksaffären. Vi nämnde de lite nu o då och sen en dag sa hon att imorgon ska jag handla för mina nappar i leksaksaffären. Det var strax innan hon fyllde tre år. Så vi samlade ihop napparna och så gick vi till leksaksaffären och hon fick välja vad hon skulle köpa. En docka blev det och hon var så stolt när hon betalade. Jag stannade kvar en liten stund o betalade på riktigt men det var aldrig något som hon märkte. Hon var lite ledsen första kvällen men väldigt nöjd med den fina dockan.
 
Storasyster här hemma gav alla sina nappar till jultomten så han kunde ta med dom till tomtebebisarna. Hon fick då en extra julklapp av tomten med ett ”prinsesset” (krona, skor, örhängen osv). Hon frågade om napparna några gånger men har inte varit ledsen eller haft svårt att somna alls.
Jag trodde det skulle bli skrik och panik då hon varit extremt beroende av sina nappar så jag hade faktiskt förberett med stoppochväx nagelbitar spray, men sen kom julen och vi samtalade hela december om hur napparna skulle ges till tomten.
 
På förskolan fick dom bara ha när dom sov så vi gjorde samma hemma. Sen när tandläkaren sa att det är bra att sluta innan 3 årsdagen så slutades det helt. Äldsta dottern gav dom till tomtens bäbisar och yngsta dottern gav dom till makens mosters kattungar 😂 Gick över förväntan med båda två! Båda hade snutte också så den ersatte väl en del.
 
På förskolan fick dom bara ha när dom sov så vi gjorde samma hemma. Sen när tandläkaren sa att det är bra att sluta innan 3 årsdagen så slutades det helt. Äldsta dottern gav dom till tomtens bäbisar och yngsta dottern gav dom till makens mosters kattungar 😂 Gick över förväntan med båda två! Båda hade snutte också så den ersatte väl en del.
När du säger det där med snutte kom jag på, vår yngsta har haft snutte jämt.
Inte kunnat gå nånstans utan den. Den följde med i bilen till förskolan men den fick aldrig följa med in där. I övrigt släpade han på snutte HELA tiden.
Och var absolut måste när han skulle sova.
När nappen försvann var snutten inte alls viktig längre.
Han typ glömde bort den och vi blev helt paff 😂😂
Nu använder han dom ändå lite fortfarande men var det 100% viktigt innan är de 10% viktigt nu.


Förlåt parantes
 
När du säger det där med snutte kom jag på, vår yngsta har haft snutte jämt.
Inte kunnat gå nånstans utan den. Den följde med i bilen till förskolan men den fick aldrig följa med in där. I övrigt släpade han på snutte HELA tiden.
Och var absolut måste när han skulle sova.
När nappen försvann var snutten inte alls viktig längre.
Han typ glömde bort den och vi blev helt paff 😂😂
Nu använder han dom ändå lite fortfarande men var det 100% viktigt innan är de 10% viktigt nu.


Förlåt parantes

Våra två använder fortfarande snutte 🙄 😂
 
Vår äldsta är den som varit mest beroende av sina nappar. Hennes nappar "glömde vi hos farmor" (som bodde 5 timmar bilresa bort), viöket vi "kom på" när vi kom hem därifrån (på kvällen då Gudrun blåste som mest...)
Hon satte sig i soffan och sörjde i 10 minuter, sen lade hon sig i sängen och somnade och frågade aldrig mer efter napparna. Det hände inte heller någon enda gång att hon lånade något av syskonens nappar...
 
Behöver alla era bästa tips och trix för att sluta med napp.
Barnet är bestämt, envist och påhittigt.
Vi föräldrar är trötta och känner oss lite tomma.
Vi påminde aldrig någonsin om nappen och hade aldrig nappar framme som syntes. Så fort en napp släpptes så trollade vi bort den och la den på ett ställe som var lite besvärligt att komma åt, dvs typ högst upp i köksskåpet så man måste gå och hämta. Dvs en rimlig fördröjning. Barnet var ganska glömskt (men helt omutbart, totalt ointresserat av att få X för att sluta med Y, ville sällan få leksaker, eller donera till kattungar osv) och glömde oftare och oftare, så det fungerade bra.

(innan man bestämt sig för att det är dags att sluta kan det ju ligga nappar överallt i huset, från sängen till leksakslådan, rensade bort allt, så man aldrig råkade se en napp. Då slutade vi köpa nappar också.)

Sedan lite grejor som känns logiska, när man gör X (leker ute, åker pulka, pratar, promenerar) kan man ju inte ha napp.

Det tog ett par månader eller så och var smärtfritt.
 
Senast ändrad:
Äldsta dottern skickade sina nappar till ”tomten” (finns en specifik adress för att skicka nappar). Hon fick svar, kanske 5 månader senare. :idea: Hon var med på det hela och postade paketet. Grät tre nätter i rad, helt otröstlig.

Minsta dottern slog in sina nappar i ett paket och hon fick säga vad jag skulle skriva på en lapp. Hon lämnade dem till Bamse och kramade honom, hon ville att Bamses bebisar skulle få hennes nappar.:D Hon hade svårt att somna första natten men inga ledsamheter.

Barnen var lika gamla när de slutade med napp och båda har snuttisar som de fick behålla.
 
Vi pratade mkt om att när man är större så behöver man bara napp när man sover, till sist sa hon själv att hon bara behövde napp när hon sov, mkt var också att dom gjorde så på förskolan.
Därefter började vi prata om att man kunde lämna napparna till Bamse, som vi skulle till några månader senare, och hon bestämde själv att hon skulle lämna dom där. Så vi har sått ett frö men själv låtit henne ta beslutet om att sluta. Hon slutade strax innan 3.
 
Vi pratade mkt om att när man är större så behöver man bara napp när man sover, till sist sa hon själv att hon bara behövde napp när hon sov, mkt var också att dom gjorde så på förskolan.
Spinner vidare på detta.
För mig är det obegripligt att föräldrar låter barnen ha napp i munnen när de springer runt och leker osv.
Med undantag för när de var riktigt små, så fick våra barn endast ha napp i sängen och i bilen. (Och de tillfällen vi lyckades få dem att sova i barnvagn)

Der finns säkert undantag, men generellt är det nog få barn som har behov av nåt att suga på samtidigt som de leker. Om man tänker efter...
 
Spinner vidare på detta.
För mig är det obegripligt att föräldrar låter barnen ha napp i munnen när de springer runt och leker osv.
Med undantag för när de var riktigt små, så fick våra barn endast ha napp i sängen och i bilen. (Och de tillfällen vi lyckades få dem att sova i barnvagn)

Der finns säkert undantag, men generellt är det nog få barn som har behov av nåt att suga på samtidigt som de leker. Om man tänker efter...
Eller folk som skall tvinga på ungen napp. En väns barn har aldrig haft napp men alla runtomkring tycker att man visst skall ha napp till ungen, trots att barnen själva aldrig varit intresserade av napp.. O_o
 
Gör inte som vi och lämna den till Pippi på dagen när natten ska spenderas mitt på en överbefolkad jättecamping, med runt 1 meter mellan husvagnarna och ingen väg ut förutom genom hela campingen. 🙄

Med det andra barnet gick samma upplägg jättebra, men då var vi åtminstone hemma på natten.
 
Spinner vidare på detta.
För mig är det obegripligt att föräldrar låter barnen ha napp i munnen när de springer runt och leker osv.
Med undantag för när de var riktigt små, så fick våra barn endast ha napp i sängen och i bilen. (Och de tillfällen vi lyckades få dem att sova i barnvagn)

Der finns säkert undantag, men generellt är det nog få barn som har behov av nåt att suga på samtidigt som de leker. Om man tänker efter...

Och jag blir så oerhört provocerad av att man inte kan se att det finns olika prioriteringar, ork och behov hos såväl olika föräldrar som olika barn.

Barns behov av napp (eller vagn för den delen) kan väl rent generellt ifrågasättas. Betyder det att det är obegripligt att dina barn fick ha det?
 
Eller folk som skall tvinga på ungen napp. En väns barn har aldrig haft napp men alla runtomkring tycker att man visst skall ha napp till ungen, trots att barnen själva aldrig varit intresserade av napp.. O_o

Visst är det dumt! tror en del använder napp som ljuddämpare, var en helt random frisör som tyckte jag skulle ha napp till min lilla som visat noll intresse för sånt med motiveringen det var ju så bra och att ha när man var ute så var dom tysta 🤷🤦🤦
 
Visst är det dumt! tror en del använder napp som ljuddämpare, var en helt random frisör som tyckte jag skulle ha napp till min lilla som visat noll intresse för sånt med motiveringen det var ju så bra och att ha när man var ute så var dom tysta 🤷🤦🤦
Ja precis och att bebisen inte skall gnälla om den är hos någon annan än föräldrarna. :cautious:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 652
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
730
Senast: Malin_L
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp