Sluta med napp

Lyssnade på ett poddavsnitt av "100 frågor om barn", minns inte vilket tyvärr. Men det var en lyssnare som skrivit in och berättat, i egenskap av tandskötare, att så som nappar är utformade idag så är de inte skadliga för de permanenta tänderna. Utan det är tummen som är problemet snarare. Personen menade på att det inte är någon mening att stressa med att ta bort napp.
Jag vet att det är en dålig källa ;) Men ville ändå nämna det. Kanske finns det någon som vet mer eller hört om liknande.

Dottern vägrade napp förutom några veckor, men som tur är tar hon inte tumme heller. Alltid nåt ;)
 
Här hemma är vi vuxna sååååå trötta på den där jävla nappen!! Och barnet är såååååå envist och påhittig och väldigt fäst vid sina nappar :banghead:

Hon har bara napp när hon sover på förskolan, så på vardagarna går det ganska bra att bara ha nappen när man ska sova hemma också.... och sen blir det helg. Eller ett längre lov. Och hon blir helt besatt av att ha nappen hela tiden. Vi vet inte ens vart vi ska lägga dom för hon kommer ju åt överallt - hon släpar stolar runt hela huset och klättrar i skåp och gud vet allt för att få tag på dom!
Några har vi fått slänga för att hon bitit sönder dom, och det har hon accepterat utan problem faktiskt. Så det känns ju typ som att vi får vänta tills alla gått sönder :angel:
 
Vår ”store” (blir 3 i april) har varit totalt nappfixerad och har varit jättesvår att få till att lugna ner sej med det. Vi har inte tagit bort nappen helt men vi har slängt alla nappar utom 1 hemma och han har 2 i sin låda på förskolan. Han får enbart ha dom vid vila och sömn så det är samma regler överallt. Tror det underlättar massor för barnet att det är samma i alla fall.
Vihar lagt dom på en synlig hylla och sagt att nappen får man bara ha när man ska sova.
Han köper det, men testar att få dem ibland. Hans lillebror på 15mån åkte på samma regel eftersom han ska skolas in nu i februari, han är dock inte fixerad alls utan köper det rakt av.

Vi tänkte ta bort nappen när dom är trygga med miljön på förskolan, men innan dess får det va.
 
Med äldsta barnet gjorde vi värsta proceduren och lämnade dem till katterna på Skansen. Då fick hon en snutte i present av dem. Det tog lite längre tid att somna i någon vecka och det var lite gråt och gnäll.

Andra barnet slängde sin i råa köttfärsen när vi gjorde hamburgare och då lade vi undan den och sa att den behövde kokas innan han kunde ha den igen. Sen tänkte vi att vad tusan, och så struntade vi i att koka den och upprepade bara att den hamnade i råa köttfärsen när han frågade efter den :angel: han köpte verkligen den förklaringen och det gick supersmidigt att sluta. Tror det blev väldigt konkret och tydligt för honom varför det inte gick att ha den mer. Båda stora var precis fyllda två när de slutade, dels för tänderna men också för att talet inte skulle bli påverkat (vet inte om det finns något vetenskapligt stöd men jag kan tänka mig det om de har napp mycket i alla fall).

Tredje barnet har ingen napp så honom behöver vi inte avvänja från det :)
 
Jag som barnfri förstår inte riktigt hetsen med att få dem att sluta med napp? Men jag är av förklarliga skäl inte speciellt påläst. Den enda orsaken jag har sett är att det skulle påverka tänderna?

Men jag som antagligen tog bort nappen för tidigt sög på tummen tills jag var typ 14-15. Och jag har inget fel på mina tänder alls, och då borde ju en tumme påverka betydligt mer än en napp tänker jag.

Om barnet har stort sugbehov när denne ska sova, varför inte låta den vara kvar om det är en trygghet?

Finns det några studier på hur napp påverkar tänderna? Eller är det av någon annan orsak som jag inte är bekant med?
Nu har jag ingen källa till detta påstående så du får ta det lite som en hörsägen men barn som använder napp mycket dagtid kan ha sämre talutveckling pga att det är svårare att prata med napp i munnen och barnen tränar då inte tungan I samma utsträckning och kanske heller inte får samma respons på t sitt tal då omgivningen inte i samma utsträckning förstår vad barnet säger och istället för att ta ut nappen väljer man att svara barnent med ett änkelt ja eller nej mot att faktiskt föra en dialog med barnet.

Jag som förskollärare kan absolut inte förstå det här med napp under lek. På vår förskolan är generella regeln att barnen har napp när de sover eller vilar/myser, när man vaknat/myst färdig hänger man upp nappen på sin hylla. Det konstiga är att barnen klarar sig fint hela dagen utan att ens fråga efter napp men så fort föräldrarna kommer så går FÖRÄLDRARNA och hämtar barnets napp och stoppar in i barnet mun innan de går ut från förskolegården. Detta är för mig ytterst märkligt.

Men tillbaks till tråden. Min son är 3 och vi ska också sluta med med napp. Han har aldrig haft napp annat än när han ska sova och detta vart väldigt intensivt när jag slutade nattamma för att han sög hela nätterna. Vi provade att nappen skulle lämnas till tomten men det fanns inte som ett alternativ i hans värld (vart nästan rädd att tomten/tomtenissarna skulle ta den)
Han har bara 2 nappar och har säkert haft samma nappar snart 1 år då jag tänkte att nappar försvinner/går sönder - men han är så otroligt rädd om dessa och är noga med att lägga dem där han vet vart dom. Just nu tror jag att jag får acceptera att dom är hans trygghet. Så provar jag bara hålla samtalet levande om att det faktiskt är dags att sluta.
 
så fort föräldrarna kommer så går FÖRÄLDRARNA och hämtar barnets napp och stoppar in i barnet mun innan de går ut från förskolegården. Detta är för mig ytterst märkligt.

Det där märker jag att jag själv gör på natten. Han kan ha sovit 4-5 timmar utan natt men på morgontimmarna blir han lite orolig. Då händer det att JAG stoppar in en napp åt honom, bara så där, i stället för att vänta på att han frågar efter dem. Vi nappar bara nattetid och många gånger sover han 70-80% av tiden på natten utan napp
 
Vi lyckades!! :D Nu är vi helt fria från den förbannade nappen!

Barnet fick ett typ våteksem i mungipan och då tog vi chansen att säga att då kan man inte ha napp nå mer. Det var ett rent helvete första 3 dygnen, men nu har hon inte ens frågat efter nappen på 1,5 vecka! Nu när jag skriver detta kom jag på att jag måste slänga napparna som finns kvar (gömda på ett högt ställe), blir väl katastrof om hon hittar dom :eek:
 
Vårt första barn försökte vi med napp men det var bara att ge upp - hon ville inte ha något.

Barn nr 2 valde tumme själv redan som spädbarn.

Hon sög på tummen väldigt mycket och ända fram till sin 4-årsdag. Vi hade förberett innan att när man var 4 måste man sluta. Det är 6 år sen så minnet är lite vagt men som jag minns det gick det helt smärtfritt. Den slank säkert in på natten ett tag till men det var som att vårt påminnande på dagen påverkade natten med.

Jag stressade inte upp mig så mycket angående tänderna eftersom jag har väldigt sneda tänder och det ändå var stor risk för tandställning eftersom det är ärftligt.

Nu verkar hon dock inte fått sneda tänder varken av mig eller tumsugningen...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 571
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
691
Senast: Malin_L
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 416
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 378
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp