Sluta nattamma

zassoo

Trådstartare
Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det är ju smidigt att bara kunna stoppa in bröstet och så somnar vi båda om.

Men nu börjar jag tröttna på snuttandet. I natt var det uppvak vid 23:00, 01:30, 03:30, 05:00 och sen ringde klockan 06:30. Jag vet att många har det värre och jag har förhalat avslutet eftersom det ändå funkat smidigt att söva om henne. Men jag är trött. Och vill gärna att vi ska kunna lugna henne på natten utan att jag måste hala fram bröstet. Jag vet att sluta nattamma inte behöver betyda att hon kommer sova hela natten än på ett tag.

Jag har slutat amma på dagen sedan några veckor tillbaka och det gick utan bekymmer. Ammar på kvällen och sen fram till morgonen. På dagen äter hon vanlig mat med god aptit.

Hur gjorde du när du slutade nattamma? Hur gammalt var barnet? Gick det bra eller blev det bakslag? Ge mig era bästa tips!
 
Barn nr 2 var 20 månader ca när jag slutade. Sa att det var slut på det nu och hade t-shirt. Hon var ledsen precis då, en timme eller något, men sen var det aldrig några bekymmer. Massa kramar och gos såklart.
Barn nr 1 slutade självmant vid ca 9 månader.
 
Senast ändrad:
Nu ammade jag inte, men hon fick till att börja med urpumpad mjölk i flaska och sedan övergick vi till ersättning och senare även välling. Hon vaknade många gånger per natt och sövdes om genom att få flaska.

Vi bytte ut flaskan mot en flaska med bara vatten i, med handtag som hon kan hålla själv. Och har även ett par gånger bytt till mindre napp på flaskan (nu tror jag det sitter en i storlek två-månader till 1,5 åringen :p).Har hjälpt jättemycket att hon ändå har någonting att snutta på.
 
Sonen var 13-14 månader när jag började jobba helg - och då var borta lördag-söndag. Så då fick pappan helt enkelt ta honom.
Redan första natten sov han hela natten, från att ha snuttat som din dotter.
Så när jag kom hem sov jag i ett annat rum några nätter, sen med bh på och med sonen i pappans säng och sen kunde jag sova bredvid sonen som vanligt. Så blev väldigt odramatiskt för oss.
 
I julas bytte jag ut kvällsamning mot ersättning, dottern var då 18mån. Hon ammade kväll och för att sövas om ett par tre gånger på natten. Då minskade min produktion mycket och till slut fick jag nästan sår på brösten. Så vid påsk så slutade jag helt. Då gav jag kvällsflaska och sen napp. Hon tog inte nappen innan dess, hon hade ju mig :cautious:. Det blev lite protester men gick ändå över förväntan.
Hon vill fortfarande dock gärna klappa på brösten och stoppar handen innanför tröjan så fort hon är trött/ledsen, trots att jag tar bort handen.
 
Barn 1:

Nattammade tills han var ca 15 månader. Fram till dess var det inga som helst bekymmer. Vi samsov och han vaknade en gång per natt ammade och somnade om på 30 sekunder. Knappt att jag vaknade av det. Men där kring 15 månader ändrades det och det blev som att amningen på natten blev en "aktivitet" istället som han vaknade till av, stökade runt, väckte mig mycket mer osv. Så jag tröttnade.

Vi försökte först att fortfarande vid insomning på kvällen men att jag eller pappan försökte söva om utan amning på natten. Det gick inte alls och ingen sov.

Då testade vi amma att sluta amma på kvällen också. Ändrade kvällsrutinerna helst och gick även på kvällspromenad och han fick somna i vagnen. De första dagarna var lite stökiga om/när han vaknade på natten. Efter ett tag när han kommit ifrån att somna av amning så gick det bra att natta på kvällen i sängen också. Och det tog inte lång tid till att amningen var bortglömd när han vaknade på natten.

Barn 2: Nattammade till drygt ett år. Då fick hon för sig att börja bitas (eller ja det var en lek för henne inte att hon ville göra mig illa. Drog i bröstvårtan med tänderna osv. ont gjorde det iaf!). Då var det ju en liten annan situation med två barn. Vi delade upp oss så jag sov hos storebror och hon sov med pappan i kanske två veckor. Första nätterna var lite stökiga med uppvak och svårt att somna om men efter kanske tre nätter så gick det hur bra som helst. Och det gick finfint att sova med mig efter ca 2 veckor utan att amma också.


Så lite olika "metod" och situationer. Jag tycker att det är väldigt beroende på barnet om det är en bra idé att direkt låta pappan ta över och göra sig själv otillgänglig eller inte. Med storebror hade det inte varit en bra idé alls, med lillasyster var vi övertygade om att det inte skulle vara några bekymmer och det blev det inte heller. Sen hade det säkert gått att göra så med sonen också om vi varit tvungna av någon anledning, nu utgår jag mer att möjligheten fanns att välja.
 
Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det är ju smidigt att bara kunna stoppa in bröstet och så somnar vi båda om.

Men nu börjar jag tröttna på snuttandet. I natt var det uppvak vid 23:00, 01:30, 03:30, 05:00 och sen ringde klockan 06:30. Jag vet att många har det värre och jag har förhalat avslutet eftersom det ändå funkat smidigt att söva om henne. Men jag är trött. Och vill gärna att vi ska kunna lugna henne på natten utan att jag måste hala fram bröstet. Jag vet att sluta nattamma inte behöver betyda att hon kommer sova hela natten än på ett tag.

Jag har slutat amma på dagen sedan några veckor tillbaka och det gick utan bekymmer. Ammar på kvällen och sen fram till morgonen. På dagen äter hon vanlig mat med god aptit.

Hur gjorde du när du slutade nattamma? Hur gammalt var barnet? Gick det bra eller blev det bakslag? Ge mig era bästa tips!
Mina var runt året båda två (11 resp 13 mån tror jag). Hade då börjat jobba så dagamningen var utfasad av sig självt.

Pappan tog ca 3 nätter själv, erbjöd flaska med vatten. Gick vansinnigt smidigt och nästintill utan gråt. Sen återgick jag att också sova med barnen, dock med täckta bröst.
 
Angående sömnbrist så fick både jag och barnet bättre sömn när jag såg till att flytta över henom till egen säng bredvid min efter varje omsomning.

Uppvaken minskade då ner till 1, ibland 2 per natt och det kunde jag leva med. Fortsatte amma för det gick så snabbt att söva om med det.
Sista året sovs det oftast hela nätter. Ammade bara vid läggning som gick hyfsat smidigt, jämfört med saga osv. Blev dock sämre sömn efter amningsavslutet, vilket höll i sig länge efteråt.
 
Barn nr 2 var 20 månader ca när jag slutade. Sa att det var slut på det nu och hade t-shirt. Hon var ledsen precis då, en timme eller något, men sen var det aldrig några bekymmer. Massa kramar och gos såklart.
Barn nr 1 slutade självmant vid ca 9 månader.

T-shirt hjälper inte här, men jag tänkte prova med sport-bh! Då kan jag inte glömma av och amma henne ändå :D
 
Sonen var 13-14 månader när jag började jobba helg - och då var borta lördag-söndag. Så då fick pappan helt enkelt ta honom.
Redan första natten sov han hela natten, från att ha snuttat som din dotter.
Så när jag kom hem sov jag i ett annat rum några nätter, sen med bh på och med sonen i pappans säng och sen kunde jag sova bredvid sonen som vanligt. Så blev väldigt odramatiskt för oss.
Gud vad smidigt!
 
Barn 1 var 18 månader.
Barn 2 var precis 2 år (Slutade på tvåårsdagen, taskigt nog.)

Båda gångerna tog det tre nätter innan det var helt klart. De var mammiga båda två, så jag tog avvänjnings-nätterna och lämnade inte över dem till pappan eftersom det skulle bli ett "dubbeltrauma" att bli av med både bröstet och mamma. Så jag bar runt, sjöng, tröstade, erbjöd annan dricka ur pipmugg och till slut hade vi tagit oss igenom det hela.

Ingen av dem gick att vänja av tidigare än så, trots flera försök från min sida. Barn nr 2 är en mer bestämd modell än storasyster så där tog det ända till tvåårsdagen innan en avvänjning kunde genomföras under humana former. Båda barnen började sova myyyycket bättre (men fortfarande inte hela nätter...) efter avvänjningen.
 
I julas bytte jag ut kvällsamning mot ersättning, dottern var då 18mån. Hon ammade kväll och för att sövas om ett par tre gånger på natten. Då minskade min produktion mycket och till slut fick jag nästan sår på brösten. Så vid påsk så slutade jag helt. Då gav jag kvällsflaska och sen napp. Hon tog inte nappen innan dess, hon hade ju mig :cautious:. Det blev lite protester men gick ändå över förväntan.
Hon vill fortfarande dock gärna klappa på brösten och stoppar handen innanför tröjan så fort hon är trött/ledsen, trots att jag tar bort handen.
Ja det är samma här med att stoppa in handen innanför tröjan, framför allt när hon börjar bli trött på kvällen. Och napp har hon vägrat sen start så vi har gett upp :p Försöker ha en snuttefilt med när vi ammar på kvällen i hopp om att hon ska känna att den är en trygghet.
 
Barn 1:

Nattammade tills han var ca 15 månader. Fram till dess var det inga som helst bekymmer. Vi samsov och han vaknade en gång per natt ammade och somnade om på 30 sekunder. Knappt att jag vaknade av det. Men där kring 15 månader ändrades det och det blev som att amningen på natten blev en "aktivitet" istället som han vaknade till av, stökade runt, väckte mig mycket mer osv. Så jag tröttnade.

Vi försökte först att fortfarande vid insomning på kvällen men att jag eller pappan försökte söva om utan amning på natten. Det gick inte alls och ingen sov.

Då testade vi amma att sluta amma på kvällen också. Ändrade kvällsrutinerna helst och gick även på kvällspromenad och han fick somna i vagnen. De första dagarna var lite stökiga om/när han vaknade på natten. Efter ett tag när han kommit ifrån att somna av amning så gick det bra att natta på kvällen i sängen också. Och det tog inte lång tid till att amningen var bortglömd när han vaknade på natten.

Barn 2: Nattammade till drygt ett år. Då fick hon för sig att börja bitas (eller ja det var en lek för henne inte att hon ville göra mig illa. Drog i bröstvårtan med tänderna osv. ont gjorde det iaf!). Då var det ju en liten annan situation med två barn. Vi delade upp oss så jag sov hos storebror och hon sov med pappan i kanske två veckor. Första nätterna var lite stökiga med uppvak och svårt att somna om men efter kanske tre nätter så gick det hur bra som helst. Och det gick finfint att sova med mig efter ca 2 veckor utan att amma också.


Så lite olika "metod" och situationer. Jag tycker att det är väldigt beroende på barnet om det är en bra idé att direkt låta pappan ta över och göra sig själv otillgänglig eller inte. Med storebror hade det inte varit en bra idé alls, med lillasyster var vi övertygade om att det inte skulle vara några bekymmer och det blev det inte heller. Sen hade det säkert gått att göra så med sonen också om vi varit tvungna av någon anledning, nu utgår jag mer att möjligheten fanns att välja.
Åh, ja är det en gång per natt bara skulle jag inte tycka att det var något problem! Men 5-6 gånger blir lite väl. Förstår att du valde att sluta då när det ändrade sig.

Vad var skillnaden mellan storebror och lillasyster gällande att låta pappa ta över nätterna?
 
Angående sömnbrist så fick både jag och barnet bättre sömn när jag såg till att flytta över henom till egen säng bredvid min efter varje omsomning.

Uppvaken minskade då ner till 1, ibland 2 per natt och det kunde jag leva med. Fortsatte amma för det gick så snabbt att söva om med det.
Sista året sovs det oftast hela nätter. Ammade bara vid läggning som gick hyfsat smidigt, jämfört med saga osv. Blev dock sämre sömn efter amningsavslutet, vilket höll i sig länge efteråt.

Jag har funderat på det, men hon sover max 30 minuter i spjälsängen dagtid så jag är orolig att det ska bli samma på natten... hon har varit väldigt svår att lägga över i spjälsängen om kvällarna också vilket ledde till att vi gav upp det.
 
Barn 1 var 18 månader.
Barn 2 var precis 2 år (Slutade på tvåårsdagen, taskigt nog.)

Båda gångerna tog det tre nätter innan det var helt klart. De var mammiga båda två, så jag tog avvänjnings-nätterna och lämnade inte över dem till pappan eftersom det skulle bli ett "dubbeltrauma" att bli av med både bröstet och mamma. Så jag bar runt, sjöng, tröstade, erbjöd annan dricka ur pipmugg och till slut hade vi tagit oss igenom det hela.

Ingen av dem gick att vänja av tidigare än så, trots flera försök från min sida. Barn nr 2 är en mer bestämd modell än storasyster så där tog det ända till tvåårsdagen innan en avvänjning kunde genomföras under humana former. Båda barnen började sova myyyycket bättre (men fortfarande inte hela nätter...) efter avvänjningen.
Här är det också extremt mammigt. Pappa går bra på dagarna oftast men på kvällarna blir hon ofta heeelt hysterisk och vill bara till mig (han tar henne naturligtvis ändå för hon måste ju vänja sig). Så jag har lite samma tanke, att det kanske är bättre att jag kör avvänjningen.
 
Slutade amma helt vid 18 månader, jag följde Sarah Ockwell-Smiths metod att gradvis fasa ut amningen med substitut istället (snutte, musik, doft), det gick bra. Googla Sarah Ockwell Smith gentle night weaning så hittar du det.
 
Hade samma som du, ledsnade på att vakna varje/varannan timma för att amma. Även om jag somnade om direkt blev sömnen ju ändå usel.

Sonen var 11-12 månader när jag bestämde mig för att sluta nattamma. vi gjorde så att jag sov i gästrummet några nätter, och pappan tog de nätterna. Sonen var lite ledsen första natten, men redan natt två gick det utan problem. Tror jag flyttade upp igen natt 4 och det var inga problem alls.
 
När min dotter var 8 månader slutade jag amma både dagtid och nattetid. Om det inte varit för att hon fått tänder så tidigt och tyckte om att bita mig i bröstvårtan (det gör förbannat ont!) så hade jag nog fortsatt lite till.

Jag slutade ganska så tvärt, gav välling istället, det tog lite tid innan hon accepterade det men det gick ändå ganska så smidigt. När vi gick över till välling vaknade hon bara en gång /natt och ville ha mat. Så så skönt.

Mitt tips är att låta barnets pappa ta hand om nätterna tills det att hon vänjer sig av med att snutta.
 
Vi slutade nattamma med Jay Gordons metod när barnet var 10 månader. Det var en väldigt mjuk metod som passade oss bra. Jag gissar att hela processen tog ett par veckor. Vi fortsatte dagarna ett tag till efter det.
 
Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det är ju smidigt att bara kunna stoppa in bröstet och så somnar vi båda om.

Men nu börjar jag tröttna på snuttandet. I natt var det uppvak vid 23:00, 01:30, 03:30, 05:00 och sen ringde klockan 06:30. Jag vet att många har det värre och jag har förhalat avslutet eftersom det ändå funkat smidigt att söva om henne. Men jag är trött. Och vill gärna att vi ska kunna lugna henne på natten utan att jag måste hala fram bröstet. Jag vet att sluta nattamma inte behöver betyda att hon kommer sova hela natten än på ett tag.

Jag har slutat amma på dagen sedan några veckor tillbaka och det gick utan bekymmer. Ammar på kvällen och sen fram till morgonen. På dagen äter hon vanlig mat med god aptit.

Hur gjorde du när du slutade nattamma? Hur gammalt var barnet? Gick det bra eller blev det bakslag? Ge mig era bästa tips!
Liam är ju jämngammal men åt ersättning innan, nu välling vid läggning samt 1 gång/natt.

Jag ammade dock storasyster och slutade nattetid när hon var ca 10 månader av samma anledning som du nu - Jag var trött på att bli väckt varannan timme för att hon skulle snutta sig till sömns igen (hon var INTE hungrig vid dessa uppvak men somnade inte om utan att snutta och tog inte napp förrän hon fyllde 1) , då hade vi vant in henne på välling under 2-3 veckor innan. Hon fick helt enkelt en vällingflaska vid läggning på kvällen och sen fick jag ta ”fajten” (som visade sig inte vara en fajt alls..). Första natten vaknade hon tre gånger, jag tog upp henne och vaggade henne i famnen samtidigt som jag sjöng lågt och dovt tills hon somnade om (det var såhär vi även nattade henne på kvällen, så jag körde liksom samma sätt natten igenom.) Första natten tog det ca 45-60 minuter för henne att somna om, andra natten tog det 30-40 minuter och tredje natten tog det Max 10 min.Om hon inte kom till ro eller inte somnade om inom 60min så gjorde jag en ny flaska med välling som hon fick. Tog ca en vecka och sen vaknade hon 1-2 gånger och åt - somnade om i sängen så då behövde jag inte ens ta upp henne. 👍🏻
Hon fortsatte äta 1 gång/natt fram tills hon var ca 3 år gammal men senaste året bad hon om välling på natten om hon var hungrig, somnade annars om utan.
Bör tilläggas är att Leah aldrig varit ett sådant barn som kommit till ro själv utan har alltid behövt, och behöver fortfarande 4 år gammal, närhet och gos för att somna så vaknar hon till på natten kommer hon numera alltid in till oss för hon kan inte somna om själv som lillebror gör. ☺️ Alla barn är olika.

Med henne rev jag helt enkelt av plåstret och var beredd på kaos, men jag oroade mig helt enkelt i onödan. 🙈😄
Vet många andra där mamman sover i annat rum alternativt någon annanstans under ett par nätter/en vecka och låter pappan lösa det för att inte finnas till hands och råka erbjuda bröstet men jag tog det helt enkelt då jag var den som var med henne mest och för att vara helt ärlig, är jag den med mest tålamod så det kändes bäst för allas skull!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 073
Senast: Zewz
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 325
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 212
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp