Sluta nian i Coronatider, hur firar man?

Bapelsin

Trådstartare
Nu närmar sig skolavslutningen och min tonåring slutar nian. Hen har haft en väldigt trasslig skolgång fram till åttan när det vände och hen gick från hemmasittare med specialinsatser till aktiv elev i den fysiska skolan. Hen har verkligen kämpat jättemycket och kommer gå ut nian med riktigt fina betyg. Den här terminen har hen höjt sina betyg i sju ämnen. Vi är så otroligt glada och stolta över henom och det känns så tråkigt att inte kunna fira henom :(

Vi får (av förklarliga skäl) inte var med på avslutningen i skolan.
Hur gör ni andra som har barn som borde haft en sån där speciell skolavslutning som man har när man slutar nian eller tar studenten?
Firande via Skype? Firande hemma med alla utspridda i trädgården? Skjuter på firandet?
 
Har man ett speciellt firande när man slutar nian?

Jag fick en fin ring av mamma och lite extra uppmärksamhet kring skolavslutningen. Men ingen fest liknande stundenten eller ens att släkten samlades. Lite extra gratulationer men inget arrangerat eller fest-likt.

Finns det någon fin belöning han skulle bli glad för? Nåt intresse han har som du kan köpa något till?

Det är klart ni kan fira honom! Iaf den närmsta familjen. Man kan fira ordentligt bara några stycken.
 
Studentfirandena har ju eskalerat i omfattning, har de kraven kommit på niorna nu också? Jag kan inte minnas att vi var på plats när våra barn gick ut nian, definitivt var inga föräldrar i närheten när jag gjorde det. Vill niorna ens att föräldrarna är där (om de hade fått)?
Däremot så har vi firat genom att äta något extra gott till middag. När jag själv gick ut nian gick vi på restaurant med närmaste familjen. Och det kan man ju fortfarande göra.
Vill man ge en present, t ex i form av en upplevelse så går det ju också. Upplevelsen kan ju äga rum senare.
 
Studentfirandena har ju eskalerat i omfattning, har de kraven kommit på niorna nu också? Jag kan inte minnas att vi var på plats när våra barn gick ut nian, definitivt var inga föräldrar i närheten när jag gjorde det. Vill niorna ens att föräldrarna är där (om de hade fått)?
Däremot så har vi firat genom att äta något extra gott till middag. När jag själv gick ut nian gick vi på restaurant med närmaste familjen. Och det kan man ju fortfarande göra.
Vill man ge en present, t ex i form av en upplevelse så går det ju också. Upplevelsen kan ju äga rum senare.

Föräldrar var på plats på skolavslutningarna i samtliga årskurser när jag gick i grundskolan. Men det var just ceremonin i skolan. Hade inget firande hemma med folk på besök osv.

Som svart till TS, ni kan väl fira ordentligt närmaste familjen tillsammans? Om det är släkt och vänner som skulle ha velat vara på plats kanske ni kan fixa ett filmklipp med hälsningar från dem? Det blir ju också något att spara :)
 
Min Lillebror tar studenten i år han har dock undabett sig stor fest så istället kommer min mor duka upp i trädgården med stort partytält för de närmaste. Känns lagom i år och samtidigt han ville innan Corona inte ha något stort firande.
 
Min äldsta slutade 9an för 2 år sedan och när jag, iklädd skitiga stallkläder, körde för att hämta henne efter skolavslutningen (för att hon skulle slippa vänta några timmar tills skolbussen gick) insåg jag till min fasa att på den skolan hade de som tradition att föräldrar och ev tillgängliga kompisar mötte upp på skolgården och hängde blommor och sånt på eleverna. Lite liknande när jag själv gick ut gymnasiet för drygt 30 år sedan. Min dotter tyckte dock att det var lite överdrivet, så hon var nöjd med att jag satt kvar i bilen och väntade in henne...
Min "tvåa" slutade förra sommaren, hon ville få åka häst o vagn hem. Det är en lite tradition vi haft redan från låg- och mellanstadieåren, att jag hämtat hem dem med ponnyer o vagn. Och efter en koll på kartan insåg jag att det bara var marginellt längre hem från högstadiet i stan än från låg- o mellanstadiet på landet, så det fixade vi. Här är från en paus på vägen hem...
20190614_140849 (2).jpg


I år har jag ingen som lämnar högstadie eller gymnasium, nästa år är det en av vardera och då ska jag köra par hem med högstadieungen, är planen. Gymnasiet ligger i grannkommunen, så det får vi styra upp på annat vis.
 
Hen har verkligen kämpat jättemycket och kommer gå ut nian med riktigt fina betyg. Den här terminen har hen höjt sina betyg i sju ämnen. Vi är så otroligt glada och stolta över henom och det känns så tråkigt att inte kunna fira henom :(

Men vilken prestation :love: förstår att ni vill fira! Jag skulle nog ha lagt fram det som " du har gjort en otrolig prestation och vi är alla så glada och stolta över dig - hur skulle du vilja att vi firar detta, det ska vi göra? barnen i dag är ju medvetna om situationen kring Corona och jag tror att resonera med barnen i fråga ger dem en känsla av kontroll även i den situation som vi befinner oss i. Dessutom får hen en möjlighet att önska sig en perfekt stund.
 
För egen del när jag slutade nian för 100- 75 år sedan så var detta i en by långt från all ära och redlighet. Traditionellt har alltid niorna firats rejält här då avslutningen i nian även inneburit en flytt för samtliga elever, när närmaste gymnasium funnits 18 mil bort. Så mer traditionellt "studentfirande" applicerades redan på grundskolan då alla nära hade chans att medverka. Det var plakatmottagande, flak eller åkande i diverse fordon från kyrkan till skolans aula där niorna avtackades och önskades lycka till på vägen typ.

Jag minns min student i stora staden 40 - mil bort som betydligt mer avslagen än avslutningen i nian :) Men det beror nog helt på de lokala traditionerna - jag tänker följ upp hur barnet ser framför sig och önskar sig denna dag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp