Sluta om häst, rida med ben

Tillys

Trådstartare
Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken.

Hör ofta många ryttare som pratar om att sluta om hästen, rida den med mycket ben i form och så vidare. Vad menas med detta egentligen? Man ska väl inte behöva sitta och driva hela tiden?

Exempel på formuleringar jag hört:
”Han är svår att rida ihop och kräver rutinerad ryttare som kan sluta om han ordentligt och kräver mycket ben”.
 
Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken.

Hör ofta många ryttare som pratar om att sluta om hästen, rida den med mycket ben i form och så vidare. Vad menas med detta egentligen? Man ska väl inte behöva sitta och driva hela tiden?

Exempel på formuleringar jag hört:
”Han är svår att rida ihop och kräver rutinerad ryttare som kan sluta om han ordentligt och kräver mycket ben”.

Egentligen ska benen bara hänga avslappnat om du inte vill be hästen om något.
Jag utbildar alltid hästar till att göra det jag ber om fortsatt tills jag ber om något annat. Dvs de börjar själva ta ansvar för att fortsätta med sin uppgift utan att man aktivt styr/driver igenom.
En elev red min häst för ngt år sedan. Hon travade och skulle stanna och lyssna på mig. Hon drog bara i tyglarna för att få ner tempot och trodde då han skulle stanna. Han är tränad att han ska trava tills jag ber om halt, skritt, galopp etc. Och då säger jag inte "sluta trava" utan jag säger "börja skritta/galopp/etc". Han fick ingen sån signal utan fick då alltså piaffera iom att hon hindrade från att gå fram, men inte bad om annan gångart/halt. Benen hängde alltså här, var inaktiva.

Jag brukar jämföra det med att i lågstadiet är det helt frökens ansvar att barnen gör vad man nu planerar. De kan inte förväntas ta något större ansvar för sin utbildning. Men om vi tar tex högskola så måste eleverna själva ta en massa ansvar i skolan. Sen finns det alla grader där emellan, trappsteg i utbildning etc.

För att få hästarna att ta det ansvaret och lära sig korrekt måste man vara en tydlig och bra lärare. Då måste A alltid betyda A och inte ibland B eller C.
De flesta ryttare säger ibland "gå" för den hjälpen och nästa gång orkar man inte driva igenom eller man sitter och driver i fel lägen/konstant. Då betyder inte hjälpen alltid samma sak och hästen kommer börja antingen stänga av och skita i eller inte förstå.
Då kan man få hästar som folk säger behöver mkt ben etc.

Jag har aldrig mött en korrekt skolad häst som behöver mkt ben. Då svarar den helt enkelt inte korrekt på hjälpen. För den hjälpen behöver inte vara stor. Hur stor den måste vara bestämmer ryttaren.
Men rider en mängd olika ryttare en häst och alla gör olika, eller man är inkonsekvent så får man fram de hästar folk upplever kräva mkt ben etc. Det är ett ryttarproblem/utbildningsfel och inget hästen i sig bör behöva med korrekt skolning.
 
Att sluta om tolkar jag som att ha en stilla och nära skänkel. Inte så att man klämmer utan mer att bara så att man kan ge snabba signaler och inte behöva flaxa med benen för att driva. Benen ska ju fortfarande bara vara där men ligga nära hästen och inte hänga rätt ut.
( Hade en rundare häst och med ena dressyrsadeln var det som att sitta på en tunna, och jag fick kämpa för att ha en nära kontakt med skänkeln och inte ha en dm mellan häst och vad så fort jag slappnade av. När jag slöt om ordentligt (eller hade korta hoppläder) så var det mycket snabbare hjälper och inget onödigt flaxande med benen :)).
 
Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken.

Hör ofta många ryttare som pratar om att sluta om hästen, rida den med mycket ben i form och så vidare. Vad menas med detta egentligen? Man ska väl inte behöva sitta och driva hela tiden?

Exempel på formuleringar jag hört:
”Han är svår att rida ihop och kräver rutinerad ryttare som kan sluta om han ordentligt och kräver mycket ben”.

Du ska inte klämma. Signaler fungerar om de används korrekt - sitter du och klämmer kommer hästen sluta lyssna av samma orsak som du slutar lyssna på ett konstant ljud.

Signal. Reaktion. Belöning / tystnad.

Jag gissar att folk förklarar fel där de säger så som du beskriver. Eller så rider de fel, och ja då blir hästen med okänslig och kräver starkare hjälper. Helt meningslöst. den kan känna en fluga på kroppen. Den känner din fina skänkelhjälp. Den har bara inte lärt sig hur den ska reagera för att folk klämmer/drar för mycket och så skyller man sin bristande kunskap på hästen.

@tuaphua skriver pedagogiskt som vanligt. :love:
 
Det handlar om att ha ett slutet skänkelläge, att underskänkeln ska ligga still, nära hästen men inte klämma eller flaxa. För att göra det behöver ryttaren ha en god egenbalans, bålstabilitet och inte minst en öppen höft så det inte knips i överskänkel och knä.
 
@Buck @tuaphua

Hmm.. jag har försökt tänka långa och avslappnade ben men min skänkel är nog väldigt flaxig. Vet att jag måste få tårna mer framåt också. Jag har utgått från att hästen ska svara på en signal och då ska jag genast sluta med den, i sin tur ska hästen vänta på nästa signal innan den gör något nytt.

Rider både på ridskola och medryttarhäst. Har gått bättre sedan jag blev snabbare med både eftergift och hjälper. Den andra medryttaren är dock jätteduktig men om jag sitter upp efter henne fungerar hjälperna knappt utan det blir styrketräning. Tänker eftersom hon kan rida hästen så otroligt bra så är det något jag gör dåligt. Eller så är jag bara inte där än :D hon pratar ofta om ben och sluta om.

På lektionstid är det svårt att fråga utöver det vi gör på lektionen då :) ridläraren har ju fullt upp med 10 elever. Har börjat rida medryttarhästen på lektion för att ha lite mer vägledning.
 
@Tillys då är det nog i höften du ska öppna upp. Det är lite som en hävstång, ju längre ut på benen, desto större blir fladdret. För mig är det väldigt tydligt så i alla fall.
 
@Buck @tuaphua

Hmm.. jag har försökt tänka långa och avslappnade ben men min skänkel är nog väldigt flaxig. Vet att jag måste få tårna mer framåt också. Jag har utgått från att hästen ska svara på en signal och då ska jag genast sluta med den, i sin tur ska hästen vänta på nästa signal innan den gör något nytt.

Rider både på ridskola och medryttarhäst. Har gått bättre sedan jag blev snabbare med både eftergift och hjälper. Den andra medryttaren är dock jätteduktig men om jag sitter upp efter henne fungerar hjälperna knappt utan det blir styrketräning. Tänker eftersom hon kan rida hästen så otroligt bra så är det något jag gör dåligt. Eller så är jag bara inte där än :D hon pratar ofta om ben och sluta om.

På lektionstid är det svårt att fråga utöver det vi gör på lektionen då :) ridläraren har ju fullt upp med 10 elever. Har börjat rida medryttarhästen på lektion för att ha lite mer vägledning.
Det finns gott om ryttare som rider med mycket styrka. Det är lite gammal ridning och definitivt det som lärdes ut tidigare. Är nog fortfarande sån ridning som lärs ut här och var.
 
Det finns gott om ryttare som rider med mycket styrka. Det är lite gammal ridning och definitivt det som lärdes ut tidigare. Är nog fortfarande sån ridning som lärs ut här och var.
Ja jag red senast för en tränare för 1,5 år sedan där hon tyckte att jag skulle hålla om ordentligt. Jag gav det ett försök, men hon ville att jag skulle hålla om allt jag orkade så det resulterade i att jag orkade rida i typ 2 min, efter ett tag i 4 min... Men nej, så jobbigt ska det inte vara att rida, tycker inte jag iaf.
 
Ja jag red senast för en tränare för 1,5 år sedan där hon tyckte att jag skulle hålla om ordentligt. Jag gav det ett försök, men hon ville att jag skulle hålla om allt jag orkade så det resulterade i att jag orkade rida i typ 2 min, efter ett tag i 4 min... Men nej, så jobbigt ska det inte vara att rida, tycker inte jag iaf.
Jag hade aldrig pallat. En sån tränare hade jag inte stannat kvar hos.
 
Det finns gott om ryttare som rider med mycket styrka. Det är lite gammal ridning och definitivt det som lärdes ut tidigare. Är nog fortfarande sån ridning som lärs ut här och var.

Hon kanske rider mycket på styrka, hon orkar oftast inte rida så länge men rider väldigt aktivt typ.. :) kanske är det för att vi har olika teknik som gör att han blir jätte hård i munnen och motsträvig om jag rider efter henne. Jag tränar mycket på att minska hjälperna, att hästen ska bära huvudet själv och vänta på hjälperna. Han känner nog också att hon vet vad hon gör. Det ser ju jättebra ut när hon rider och vet att hon tävlat höga klasser med bra resultat.
 
Hon kanske rider mycket på styrka, hon orkar oftast inte rida så länge men rider väldigt aktivt typ.. :)
Det är liksom en annan teknik.
Och det kan bli krångligt att sitta upp passet efter, men om man är ihärdig så brukar hästen lära sig vad som gäller med vilken ryttare :)
 
Det är liksom en annan teknik.
Och det kan bli krångligt att sitta upp passet efter, men om man är ihärdig så brukar hästen lära sig vad som gäller med vilken ryttare :)

Hmm.. han vill springa iväg så fort man kortar tygeln efter hon ridit också, kan det också vara en konsekvens av att hon rider mer med styrka?
 
Hmm.. han vill springa iväg så fort man kortar tygeln efter hon ridit också, kan det också vara en konsekvens av att hon rider mer med styrka?
Nej det tror jag inte. Det handlar ju mer om att hästarna kan få svårt att förstå små och lätta hjälper om de är vana vid kraftiga och utdragna hjälper.
 
Hon kanske rider mycket på styrka, hon orkar oftast inte rida så länge men rider väldigt aktivt typ.. :) kanske är det för att vi har olika teknik som gör att han blir jätte hård i munnen och motsträvig om jag rider efter henne. Jag tränar mycket på att minska hjälperna, att hästen ska bära huvudet själv och vänta på hjälperna. Han känner nog också att hon vet vad hon gör. Det ser ju jättebra ut när hon rider och vet att hon tävlat höga klasser med bra resultat.


Det är ju svårt att gissa sig fram till era respektive ridtekniker såhär på distans.

Men generellt - ju mindre desto bättre. Du ska inte behöva sitta och blåhålla eller sparka på. Det blir ingen trevlig ridning för vare sig dig eller hästen.

Om jag "drabbas" av en okänslig häst så kan jag ta i en eller två gånger för att ta igenom en hjälp, det är normalt vad som behövs, sedan är det smått. Förutsatt att du sitter still och kan vara tydlig så att du inte motverkar hjälpen genom att komma ur balans. Då är det inte hästens fel om den missförstår.

Har du testat Centrerad Ridning? Kolla om det finns någon tränare nära dig. Väldigt mycket fokus på inverkan och sits.
 
Ja jag red senast för en tränare för 1,5 år sedan där hon tyckte att jag skulle hålla om ordentligt. Jag gav det ett försök, men hon ville att jag skulle hålla om allt jag orkade så det resulterade i att jag orkade rida i typ 2 min, efter ett tag i 4 min... Men nej, så jobbigt ska det inte vara att rida, tycker inte jag iaf.

För mig så kan det där betyda fler saker. Antingen att det rent är en sån person som tror det måste till mkt styrka. Jag vet tex en gammal stallkompis som tävlat iaf msv b som ansåg att man skulle göra halt genom att sluta driva. Hen låg på och drev och drev i varje steg. Och att göra halt gjordes då genom att upphöra drivningen.
Sen finns ju de som tror att hästen samlar sig genom att man driver. Att en häst som inte är skolad att förstå samling helt plötsligt för den hjälp som förr betytt "spring snabbare" nu ska betyda tvärtom mot det förr efterfrågade påskjutet: vinkla om bäckenet och bär/samla dig.

Sen finns det i min värld situationer där det kan vara bra att hålla om sas. Vissa hästar tål inte skänkeln, inte sällan är det lite känsliga och heta hästar. De bjuder inte korrekt utan de flyr och i vissa fall svarar de upp. Såna hästar kan man med fördel sluta tightare om och ev driva för att de ska börja tåla skänkeln.
Men det är en kort och begränsad tid det ska behövas.
 
@Tillys då är det nog i höften du ska öppna upp. Det är lite som en hävstång, ju längre ut på benen, desto större blir fladdret. För mig är det väldigt tydligt så i alla fall.

Jag testade att stretcha detta område idag och jisses vad stel jag var, så behöver nog stretcha så jag når runt hästen utan att musklerna stretar emot. Kunde inte ens sitta ordentligt på golvet med benen isär. Kanske är en del i problemet med fötterna/benen :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 657
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp