Sluta om häst, rida med ben

Egentligen ska benen bara hänga avslappnat om du inte vill be hästen om något.
Jag utbildar alltid hästar till att göra det jag ber om fortsatt tills jag ber om något annat. Dvs de börjar själva ta ansvar för att fortsätta med sin uppgift utan att man aktivt styr/driver igenom.
En elev red min häst för ngt år sedan. Hon travade och skulle stanna och lyssna på mig. Hon drog bara i tyglarna för att få ner tempot och trodde då han skulle stanna. Han är tränad att han ska trava tills jag ber om halt, skritt, galopp etc. Och då säger jag inte "sluta trava" utan jag säger "börja skritta/galopp/etc". Han fick ingen sån signal utan fick då alltså piaffera iom att hon hindrade från att gå fram, men inte bad om annan gångart/halt. Benen hängde alltså här, var inaktiva.

Jag brukar jämföra det med att i lågstadiet är det helt frökens ansvar att barnen gör vad man nu planerar. De kan inte förväntas ta något större ansvar för sin utbildning. Men om vi tar tex högskola så måste eleverna själva ta en massa ansvar i skolan. Sen finns det alla grader där emellan, trappsteg i utbildning etc.

För att få hästarna att ta det ansvaret och lära sig korrekt måste man vara en tydlig och bra lärare. Då måste A alltid betyda A och inte ibland B eller C.
De flesta ryttare säger ibland "gå" för den hjälpen och nästa gång orkar man inte driva igenom eller man sitter och driver i fel lägen/konstant. Då betyder inte hjälpen alltid samma sak och hästen kommer börja antingen stänga av och skita i eller inte förstå.
Då kan man få hästar som folk säger behöver mkt ben etc.

Jag har aldrig mött en korrekt skolad häst som behöver mkt ben. Då svarar den helt enkelt inte korrekt på hjälpen. För den hjälpen behöver inte vara stor. Hur stor den måste vara bestämmer ryttaren.
Men rider en mängd olika ryttare en häst och alla gör olika, eller man är inkonsekvent så får man fram de hästar folk upplever kräva mkt ben etc. Det är ett ryttarproblem/utbildningsfel och inget hästen i sig bör behöva med korrekt skolning.

Håller med mkt om ovan. Dock har jag en häst nu som oftare behöver påminnelser att hålla igång. Speciellt på ridbanan. Han har haft probleam med korsgalopp och tyckt det stärkande arbeatet varit jobbigt utom vid uteritt.
Så han upplevs som en man baeehöver mer "ben" på
 
Jag har en sån häst som har behövts tränas för att skänkeln ska ligga emot. "Det är som jag har eld i ridstövlarna" sa tränaren som satt upp. Nu har vi kommit en bit på vägen och jag rider alltid med skänkeln intill men utan tryck. På så sätt kan jag rida med små hjälper och se till att han går fram för skänkeln och inte bara springer. Det handlar alltså snarare om att ha ett slutet men avspänt skänkelläge än att driva. De unghästar jag rider in är jag mycket noga med att inte underhållsdriva.
 
Jag har en sån häst som har behövts tränas för att skänkeln ska ligga emot. "Det är som jag har eld i ridstövlarna" sa tränaren som satt upp. Nu har vi kommit en bit på vägen och jag rider alltid med skänkeln intill men utan tryck. På så sätt kan jag rida med små hjälper och se till att han går fram för skänkeln och inte bara springer. Det handlar alltså snarare om att ha ett slutet men avspänt skänkelläge än att driva. De unghästar jag rider in är jag mycket noga med att inte underhållsdriva.
Ibland handlar detom att få rätt ord på saker för att begripa.
En tränare jag red för sa att min skänkeln ska ligga som våt frotté mot min häst. Dvs intill utan att klämma. Jag tycker det är en bra liknelse. Kontakt utan påverkan.
 
Ibland handlar detom att få rätt ord på saker för att begripa.
En tränare jag red för sa att min skänkeln ska ligga som våt frotté mot min häst. Dvs intill utan att klämma. Jag tycker det är en bra liknelse. Kontakt utan påverkan.
Ja, precis, bra liknelser och begrepp kan hjälpa en mycket!
Jag tycker begreppet "neutral sits som utgångsläge" hjälpte mig mycket. När jag kom till min förra tränare satt jag och korrigerade hela tiden och fastnade i olika hjälper, så till sist satt jag och gav massor med hjälper samtidigt. Jag fick träna massor på att inte inverka, att bara sitta, ibland blunda, ibland titta upp i taket. Sen fick jag testa att göra något och känna efter vad som hände. Det viktiga var att inte lägga någon värdering i det, utan bara konstatera sammanhanget - jag gör si då händer så. Hela tiden gick jag tillbaka till det neutrala utgångsläget. Detta tog ett bra tag, men jag är så glad att jag lät det ta den tiden där och då!
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 655
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 485
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp