Sluta på ett bra jobb? Help!

Voeux

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd kring hur ni hade gjort i min situation. Jag har ett bra jobb, med bra lön och bra chef. Härliga kollegor och på 15 min gångavstånd hemifrån. Vi jobbar inte övertid, vi jobbar hemifrån när vi vill och har överlag flexibla arbetstider. På många sätt är det här en drömsituation då det fungerar så väldigt bra med mitt privatliv och hundägande. Jag trivs och har det bekvämt.

Men, jag är så oerhört uttråkad av mina arbetsuppgifter att jag helt har tappat motivationen sedan något år tillbaks. Jag har ingen arbetsglädje kvar utan skjuter upp arbetsuppgifter och tycker inte att någonting känns riktigt roligt längre. Jag har gjort precis samma sak på jobbet, månad efter månad i 3 år nu. Vi är ett litet bolag, jag rapporterar direkt till VD och det finns inga möjligheter att avancera på bolaget. Så jag har börjat hålla ögonen öppna efter nytt jobb, och skickat lite ansökningar.

Men jag velar. En del av mig tycker att jag är galen som vill byta jobb, jag har det ju hur bra som helst här. Tänk om jag hamnar på ett nytt jobb med en dålig chef? Jobbiga kollegor? Press och stress? Pendling till jobbet och fasta kontorstider. Varför skulle jag vilja byta ut den perfekta arbetssituation jag har nu? En annan del av mig tycker att jag är galen som funderar på att stanna. Om jag inte är stimulerad av arbetsuppgifterna så kommer jag ju aldrig hitta lusten igen. Jag kommer fortsätta släpa mig fram och tillbaks till kaffemaskinen och sucka på dagarna.

Jag har funderat på att prata med min chef om läget. Vara ärlig med att jag älskar arbetsplatsen men måste få möjligheten att göra någonting nytt snart, att jag inte finner motivation längre och inte känner att jag gör ett bra jobb. Jag tror dock chansen är extremt liten att jag kommer kunna göra något annat, åtminstone under närmsta 1-2 åren. Det finns helt enkelt inte så många tjänster här. Samtidigt, om jag inte tar upp det själv som kommer jag ju aldrig veta?

Hur hade ni gjort?
1. Stannat kvar p.g.a bra jobb och försökt hitta gnistan igen på något sätt, det är dumt att byta ut något som ändå på så många sätt är väldigt bra.
2. Letat nytt jobb och bytt p.g.a lär inte hitta gnistan igen, och ta en chansning i livet. Nästa jobb kanske till och med är ännu bättre.
3. Pratat med chefen och varit ärlig med hur det känns, och se vart en diskussion om nya arbetsuppgifter internt kan leda. Bra p.g.a kanske finns en liten chans men dåligt p.g.a nu vet chefen att jag inte trivs längre.
4. Något helt annat?
 
Helt klart först nr 3!

Sedan tror jag nr 2 för personer i din situation. För en del är det helt enkelt lika viktigt med stimulerande arbetsuppgifter som övrigt praktiskt kring jobbet (inte för mig vilket jag är glad över, en parameter mindre som ska klaffa). Min flitiga vän mådde dåligt av att inte känna sig utmanad på jobbet.
 
Jag hade sökt mig någon annanstans. Iom att det inte är någon akut stress så kan du ju unna dig att vara lite kräsen och leta efter jobb där du har kvar den frihet du har nu.

Sök nytt! Förhoppningsvis hittar du ett toppenbra. Om eventuella erbjudanden ändå verkar sämre, stanna kvar.

Jag har tänkt lite så också, att jag kan ta tid på mig att hitta någonting som känns väldigt bra.
 
Prata med din chef. Lägg inte fram det som om du vantrivs, utan bara som att du skulle tycka att det vore roligt med lite nya utmaningar.

Jag gjorde det med min förra chef, och hen tyckte att jag kunde få bli arbetsledare till några nyanställda som skulle börja under hösten. Sedan tog vi beslut om att de nyanställda skulle arbeta inom ett annat område som min kollega är expert på i stället, så då fick hen bli arbetsledare. Sedan slutade den chefen så min nuvarande har nog inte koll på att den diskussionen skett.

Skulle jag ta upp det igen så måste jag nog vara ärligare än att jag skulle tycka att det vore kul med nya utmaningar. Jag kanske inte behöver säga att jag är omotiverad och inte trivs längre, men jag skulle nog ändå behöva få fram att det är av vikt att jag får möjligheten att vidareutvecklas.
 
Absolut börja med att prata med chefen! Ta upp allt positivt och sen berätta hur du känner. Du måste utmanas. Går det att lösa? Kanske du kan ta tjänstledigt ett år och prova något annat? Det skadar inte att fråga, även om risken är att du får ett nej.

Jag funderar även på om man kan fråga om man kan få en utbildning? Även om bolaget inte kan erbjuda en ny tjänst så kanske de kan erbjuda en vidareutbildning. Problemet blir väl bara att så länge inga nya tjänster kommer bli tillgängliga på bolaget så blir det ju bara en utbildning för att sedan ändå gå vidare till annat jobb.. vilket de nog inte är så taggade på att betala för.
 
Jag hade börjat med att prata med chefen, men med en tydligt positiv vinkling. "Jag känner att jag kan det här och levererar på en hög och jämn nivå, så nu vill jag gärna titta på vad mer jag kan bidra med" eller så. Sen sökt jobb på sidan av, utan desperation.

Det finns många jobb där man kan sitta hemifrån vissa dagar och att begränsa sig till heltid är kanske inte garanterat överallt men visst finns de arbetsgivarna också. Etc. Letar du kräset (med bibehållen trevlighet :D) så hittar du dem.
 
Jag funderar även på om man kan fråga om man kan få en utbildning? Även om bolaget inte kan erbjuda en ny tjänst så kanske de kan erbjuda en vidareutbildning. Problemet blir väl bara att så länge inga nya tjänster kommer bli tillgängliga på bolaget så blir det ju bara en utbildning för att sedan ändå gå vidare till annat jobb.. vilket de nog inte är så taggade på att betala för.
Finns det några angränsande tjänster som ni skulle kunna börja erbjuda era kunder? Något som matchar vad ni gör idag och som är till nytta för samma målgrupp. I sådana fall kanske du kan utbilda dig inom det och sen ha ansvar för att utveckla sådana affärer.
 
Finns det några angränsande tjänster som ni skulle kunna börja erbjuda era kunder? Något som matchar vad ni gör idag och som är till nytta för samma målgrupp. I sådana fall kanske du kan utbilda dig inom det och sen ha ansvar för att utveckla sådana affärer.

Jag har funderat på det också, vi är ändå väldigt progressiva och hittar gärna nya affärsområden. Jag tror en del av hindret ligger hos våra ägare, de har höga omsättningskrav på oss och personligen skapar jag produkter som drar in X antal miljoner på ett år. Så att jag skulle sluta med det, om än enbart under ett år för att utveckla nya produkter som sen säljer lika bra, är dom nog inte så pigga på. Jag upplever överlag ett ganska kortsiktigt tänk hos dem, mer fokus på pengar in nu än på att utveckla nytt (som kostar lite i början) och ligga i framkant. Men.. man kan ju alltid försöka! Skulle jag inte få gehör på den idén så har jag i alla fall försökt.
 
Jättesvårt läge.
Jag befann mig precis där för sex år sedan. Alla faktorer var bra, precis som du beskriver, bortsett från att själva arbetsuppgifterna över längre tid gått från mycket komplexa och utvecklande till rutinartade på grund av dels ändrat marknadsläge och dels ändrat affärsfokus.

Jag funderade, pratade med familj och vänner, och sonderade andra jobbmöjligheter i branchen. Jag hade god branschkännedom och slutsatsen blev att det inte fanns några förutsättningar för en mer utvecklande tjänst hos någon annan arbetsgivare på den nivå/område jag ville arbeta, åtminstone inte i den del av landet där jag ville bo.

Jag bytte bransch.
Det var det svåraste beslut jag tagit hittills i livet, jag är uttalat förändringsobenägen och hade ångest under hela processen. Den gamla branschen är på flera sätt förknippad med en stark yrkesidentitet och även personlig identitet för mig, och det var på många sätt ett drömjobb som jag lämnade.

Gjorde alltså ett lappkast och klev in i ett helt annat yrkesområde, utifrån nyfikenhet, önskan att utvecklas och att lära mig nya saker. Min tidigare yrkeserfarenhet tillsammans med mina personliga egenskaper gjorde att jag kom relativt smidigt in i den nya tjänsten, och bidrog även till att jag öht kom ifråga för att anställas.

Idag kan jag se att det blev bra. Det finns en hel del utvecklingspotential i det nya jobbet, även om det är oerhört omgärdat av regler, standarder och andra styrningar. Samtidigt har jag ett ben, eller åtminstone en fot, kvar i den gamla branschen. Det ger mig möjlighet till omväxling, bekräftelse och välkomna extrainkomster. Förmodligen kommer jag att kunna jobba kvar till pension om jag vill, kanske även på deltid efter det, och den totala livssituationen blev bra eftersom jag inte behöver pendla långt till jobb och kan bo i en trakt där jag trivs.

Med allt detta sagt skulle jag förmodligen välja ditt alternativ 3 i första hand, en öppen dialog med chefen. Det kanske jag inte skulle göra i alla lägen, men som du beskriver det syns ju inga förändringar eller utvecklingsmöjligheter hur som helst just nu, som skulle kunna riskeras. Parallellt med det skulle jag fortsätta att diskret sondera utanför nuvarande organisation, och använda både mitt professionella och privata kontaktnät.
 
Jag skulle prata med chefen om nya arbetsuppgifter och/eller möjlighet att gå en utbildning för att bredda din kompetens. Annars söka nytt jobb i lugn och ro och vara kräsen med vad du väljer. Du sitter ju i en bra sits.

Jag har inte så jätteutvecklande jobb, men nära hem, bra arbetstider, i princip obefintlig övertid osv väger upp. Så jag försöker få till utbildning för att utvecklas så istället.
 
Jättesvårt läge.
Jag befann mig precis där för sex år sedan. Alla faktorer var bra, precis som du beskriver, bortsett från att själva arbetsuppgifterna över längre tid gått från mycket komplexa och utvecklande till rutinartade på grund av dels ändrat marknadsläge och dels ändrat affärsfokus.

Jag funderade, pratade med familj och vänner, och sonderade andra jobbmöjligheter i branchen. Jag hade god branschkännedom och slutsatsen blev att det inte fanns några förutsättningar för en mer utvecklande tjänst hos någon annan arbetsgivare på den nivå/område jag ville arbeta, åtminstone inte i den del av landet där jag ville bo.

Jag bytte bransch.
Det var det svåraste beslut jag tagit hittills i livet, jag är uttalat förändringsobenägen och hade ångest under hela processen. Den gamla branschen är på flera sätt förknippad med en stark yrkesidentitet och även personlig identitet för mig, och det var på många sätt ett drömjobb som jag lämnade.

Gjorde alltså ett lappkast och klev in i ett helt annat yrkesområde, utifrån nyfikenhet, önskan att utvecklas och att lära mig nya saker. Min tidigare yrkeserfarenhet tillsammans med mina personliga egenskaper gjorde att jag kom relativt smidigt in i den nya tjänsten, och bidrog även till att jag öht kom ifråga för att anställas.

Idag kan jag se att det blev bra. Det finns en hel del utvecklingspotential i det nya jobbet, även om det är oerhört omgärdat av regler, standarder och andra styrningar. Samtidigt har jag ett ben, eller åtminstone en fot, kvar i den gamla branschen. Det ger mig möjlighet till omväxling, bekräftelse och välkomna extrainkomster. Förmodligen kommer jag att kunna jobba kvar till pension om jag vill, kanske även på deltid efter det, och den totala livssituationen blev bra eftersom jag inte behöver pendla långt till jobb och kan bo i en trakt där jag trivs.

Med allt detta sagt skulle jag förmodligen välja ditt alternativ 3 i första hand, en öppen dialog med chefen. Det kanske jag inte skulle göra i alla lägen, men som du beskriver det syns ju inga förändringar eller utvecklingsmöjligheter hur som helst just nu, som skulle kunna riskeras. Parallellt med det skulle jag fortsätta att diskret sondera utanför nuvarande organisation, och använda både mitt professionella och privata kontaktnät.

Vad kul att det blev så bra för dig!

Jag har turen att min tjänst finns i många branscher, samt att min egen bransch är ganska stor. Så det bör rimligtvis finnas goda möjligheter med den utbildning och kompetens som jag har. Sedan är konkurrensen ganska tuff men det är ju inga problem när man har god tid på sig att leta.

Ska nog boka in ett möte med chefen inom kort och prata.
 
Jag skulle prata med chefen om nya arbetsuppgifter och/eller möjlighet att gå en utbildning för att bredda din kompetens. Annars söka nytt jobb i lugn och ro och vara kräsen med vad du väljer. Du sitter ju i en bra sits.

Jag har inte så jätteutvecklande jobb, men nära hem, bra arbetstider, i princip obefintlig övertid osv väger upp. Så jag försöker få till utbildning för att utvecklas så istället.

Jag önskar verkligen att jag kunde hanka på, faktiskt! Att jag inte var en så rastlös person. Jag har en stimulerande fritid och jobbet bör rimligtvis inte heller vara dötrist om man väljer att se det från den ljusa sidan. En annan person hade varit väldigt nöjd i min situation. Eller som du, jobbat vidare och utbildat sig som komplement. Men för mig rinner all energi ur totalt. Jag har försökt "peppa upp mig" i över ett år nu och försökt se det positiva i allt och försökt sätta guldkant på arbetsuppgifterna. Men nä, det bara stendör. Jag är nog en person som måste hat-älska mitt jobb. Elda upp mig och bli frustrerad för att sen bli lyrisk. Passion helt enkelt. Jag sa det till min sambo här om dagen, att om jag eldar upp mig och pratar frustrerat om mitt jobb så behöver det inte vara dåligt. Det betyder bara att jag bryr mig och har gått igång på något. Just nu är det bara.... bleeeh...
 
För mig låter det hur enkelt som helst: sök andra jobb. Allting i ditt liv, din ålder och annat som framgår här osv, talar för att du gör det typ nu.

Prata med chefen, tja, men varför?

Ja, du har nog rätt.

Prata med chefen är väl mest för att se möjligheterna. Den som frågar får inget veta, skulle ju vara trist om jag säger upp mig och får veta först då att jag borde ha pratat med hen så hade vi kunnat hitta någon bra lösning. Men, oddsen är väl inte på topp heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 307
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp