Sluta rida

Det här kanske låter väldigt oväntat. Men jag har bestämt att jag ska sluta rida. Vet att det kanske verkar som det kommer från ingenstans för var ju inte så länge sen jag hade mål att vara med i elitlaget med O och såna saker. Men har tänkt på dethär ett tag och igår så bestämde jag mig helt. Och ja jag kommer inte rida mer. Och det är många andledningar till det men en är med att C blev halt och hade kotledsinflammation och hovledsinflammation. Vet att det KAN vara många olika saker som dom får det av men en vanlig sak är att man har ridit dom på ett dåligt sätt. Så alltså att jag har gjort så hon blivit halt för att jag rider så dåligt. Och jag vill inte vara värsta djurplågaren så vill inte ta risken att det blir så igen. Sen en annan sak är att innan jag ens FÅR rida igen så måste jag väga x kg mer än jag gjorde förra gången jag red. Och då vill inte jag att nån av ponnysarna ska tycka att jag är tung. För även som O rider ju mamma men hon rider ut och rider dressyr. Så i hoppningen kommer han kanske tycka att jag är tung då. Så det är en andledning till. Och en annan sak att nu saknar jag dom inte ALLS och jag vill inte ens åka till stallet längre. Så även som nu när jag tänker på dom så är det bara tomt i mig som att jag inte bryr mig alls. Och inte saknar dom minsta lilla. Så då borde jag inte ha dom för verkar ju ändå inte bry mig om dom längre. Och jag kan ju inte ens ta hand om dom själv så dom tror säkert att jag typ har glömt dom. Så ja jag har ingen andledning att ha dom kvar egentligen för det är ändå inte bra för NÅN. Plus att dom kostar massa pengar hela tiden och tar massa tid av mest mamma. Och jag får inte och vill inte ens ta hand om dom själv. Så jag tycker att vi borde sälja dom nu så dom kan få komma till några som tar hand om dom som dom är värda. Men mina föräldrar säger att dom inte tänker göra det. Och ja såklart att det är ganska mycket runtomkring när man ska sälja en häst och fattar att det blir mycket för dom då. Men desto snabbare dom blir sålda desto snabbare slipper ju mamma ta hand om dom och dom slipper betala massa pengar för ponnysar som jag inte förtjänar. Så dom borde ändå vilja sälja dom nu tycker jag men nej.
 

Jag vet typ hur det känns. Min häst var ju halt på FYRA BEN. Och jag hade tränat och tävlat med henne ändå, och inte märkt någonting. Jag måste ha varit den sämsta hästägaren i hela världen.

Men. Det är jag inte. Hältan orsakades initialt av yttre våld (av nåt slag) och så fort jag fick veta så gjordes allt för att hon skulle må bättre.

Jag hoppas att du kommer kunna läsa den text du skrivit, om några månader, och inse att det är ditt monster som spökar. Monstret är jätteargt, eftersom både du och andra försöker dra fram det i ljuset och besegra det. Så det gör sig stort. Jättestort. För att skrämmas och för att visa att det fortfarande har makt över dig. Att det har makt att vränga hur du upplever världen.
 
Stackare, du har det inte lätt nu. :( Vill bara säga att det kan vara någon slags försvarsmekanism att du inte saknar ponnysnarna, eftersom att du har det så tungt nu och att de påminner dig om vad du egentligen skulle vilja göra. Det var ju inte speciellt längesedan som du startade en av de finaste trådarna här på buke, där du hade dåligt samvete för att du inte gillade dina ponnysar exakt lika mycket. Det gör bara en person som bryr sig väldigt mycket om sina djur. :heart Men det är ju klart att du tampas mycket med dåligt samvete och en känsla av att inte duga. Sedan kan man förstås få nya intressen och vilja sluta rida, men jag får inte känslan av att det är vad du vill egentligen.

Sen, det här om vikt. Baserat på vad du skrivit om längd, så tror jag inte att skulle bli för tung för din ponny om du vägde vad de de önskar att du ska göra. För vården kommer liksom sikta på att du ska bli överviktig, bara normalviktig.
 
Du har kloka föräldrar som vägrar ta sådan beslut just nu. Det där monstret som just nu parasiterar på dig är den som säger det här, att du inte bryr dig och att de borde säljas. Det gör den för att straffa dig. Dina föräldrar förstår det och låter inte monstret vinna. De tar den fajten för dig tills du är frisk nog att ta den själv.
 
Viktiga beslut ska man ta vid rätt tillfällen och inte rusa iväg med på direkten när det inte är nödvändigt. Det är ingen som kommer övertala dig eller tycka att du ska fortsätta med ponnyerna eller några hästar, om det är så att du verkligen inte vill det. Men dina skäl för varför du vill sluta just nu låter inte särskilt övertygande för mig. Så även jag tror att det är situationen du är i just nu som får dig att känna såhär, och att dina föräldrar tänker likadant.

Även om du inte kan få svar exakt hur länge du ska vara där du är nu, så är det ju knappast åratal vi pratar om. Och den tiden som det faktiskt blir så är jag helt säker på att dina ponnyer blir omskötta så att de mår bra - det här är ju bara som en längre sommarvila, det är det många hästar och ponnyer får utan att deras ägare ses som djurplågare. Och jag är också säker på att att dina föräldrar inte går i konkurs eller far illa ekonomiskt av att behålla ponnyerna den här tiden. Det är deras pengar och de är vuxna och klarar att avgöra själva vad de vill och kan lägga dem på.

Jag tycker du ska försöka släppa den här tanken just nu och nöja dig med att ok, just nu känns det som att du vill sluta rida, men att det definitiva beslutet är något du kan lugna dig med och skjuta upp tills du är hemma igen och kommit tillbaka lite mer till ditt vanliga liv. Känns det på samma sätt då, så går det precis lika bra att hitta nya ägare till ponnyerna då.
 
Jag vet typ hur det känns. Min häst var ju halt på FYRA BEN. Och jag hade tränat och tävlat med henne ändå, och inte märkt någonting. Jag måste ha varit den sämsta hästägaren i hela världen.

Men. Det är jag inte. Hältan orsakades initialt av yttre våld (av nåt slag) och så fort jag fick veta så gjordes allt för att hon skulle må bättre.

Jag hoppas att du kommer kunna läsa den text du skrivit, om några månader, och inse att det är ditt monster som spökar. Monstret är jätteargt, eftersom både du och andra försöker dra fram det i ljuset och besegra det. Så det gör sig stort. Jättestort. För att skrämmas och för att visa att det fortfarande har makt över dig. Att det har makt att vränga hur du upplever världen.
Stackars dig och din häst! :( Hur vet du vad som gjorde att din häst blev halt från början? För som med C så veterinären sa att det kan vara massa saker och det går inte att säga. Men läser man om det så står det ALLTID om att man kanske behöver ändra hur man rider och underlag och såna saker så det inte blir igen. Alltså är det ju som att man rår för det då för man har ridit dåligt för hästen. Alltså som för C inte att det var så med din häst!
 
Kanske låter lite elakt men men.
Det är inte du som bestämmer om din mamma tycker det är för jobbig att ta hand om hästarna eller inte. Din mamma kanske inte vill sälja för att hon har fäst sig vid hästarna.
 
Stackare, du har det inte lätt nu. :( Vill bara säga att det kan vara någon slags försvarsmekanism att du inte saknar ponnysnarna, eftersom att du har det så tungt nu och att de påminner dig om vad du egentligen skulle vilja göra. Det var ju inte speciellt längesedan som du startade en av de finaste trådarna här på buke, där du hade dåligt samvete för att du inte gillade dina ponnysar exakt lika mycket. Det gör bara en person som bryr sig väldigt mycket om sina djur. :heart Men det är ju klart att du tampas mycket med dåligt samvete och en känsla av att inte duga. Sedan kan man förstås få nya intressen och vilja sluta rida, men jag får inte känslan av att det är vad du vill egentligen.

Sen, det här om vikt. Baserat på vad du skrivit om längd, så tror jag inte att skulle bli för tung för din ponny om du vägde vad de de önskar att du ska göra. För vården kommer liksom sikta på att du ska bli överviktig, bara normalviktig.
Det med vikten så jag vet att jag inte skulle bli FÖR tung för O iallafall. För han rider ju mamma utan problem. Men att han kanske skulle tycka att det var jobbigare och jag kändes tung mot för vad han är van med i hoppningen liksom. Och om man väger mer så både tar hästen kortare steg och det blir mer vikt i fram när man hoppar. Kommer inte ihåg nu HUR mycket men det är huuur mycket som helst när dom landar efter ett lite större hinder. Så då blir det ju mycket mycket mer tungt än som när mamma rider på marken. Och såna grejer kan dom också få kotledsinflammation och hovledsinflammation av.
 
Jag tror inte det är ett beslut som ska tas nu. Särskilt inte mot bakgrund av att många andra saker händer, och beslutet kan färgas av fel underlag.

Det är ingen brådska med att sälja om det är vad du vill senare. Dina föräldrar verkar ju inte ha några problem med att låta saker vara som det är ett tag till.

Vänta med beslut till läget är mer stabilt.
 
Du har kloka föräldrar som vägrar ta sådan beslut just nu. Det där monstret som just nu parasiterar på dig är den som säger det här, att du inte bryr dig och att de borde säljas. Det gör den för att straffa dig. Dina föräldrar förstår det och låter inte monstret vinna. De tar den fajten för dig tills du är frisk nog att ta den själv.
När ska det räknas vad JAG vill då ifall det är monstret som bestämmer att jag vill sluta rida? Liksom när får det räknas som att dom tankarna jag har i mitt huvud är MINA tankar och inte monstret?
 
Det med vikten så jag vet att jag inte skulle bli FÖR tung för O iallafall. För han rider ju mamma utan problem. Men att han kanske skulle tycka att det var jobbigare och jag kändes tung mot för vad han är van med i hoppningen liksom. Och om man väger mer så både tar hästen kortare steg och det blir mer vikt i fram när man hoppar. Kommer inte ihåg nu HUR mycket men det är huuur mycket som helst när dom landar efter ett lite större hinder. Så då blir det ju mycket mycket mer tungt än som när mamma rider på marken. Och såna grejer kan dom också få kotledsinflammation och hovledsinflammation av.
Kan även få kotledsinformation efter ha busat i hagen och landat fel. Ska du sluta ha dina ponnyns i hagen bara för att det kan hända?

Tror du All in blev halt för att Peder rider för dåligt eller för tung?
 
Viktiga beslut ska man ta vid rätt tillfällen och inte rusa iväg med på direkten när det inte är nödvändigt. Det är ingen som kommer övertala dig eller tycka att du ska fortsätta med ponnyerna eller några hästar, om det är så att du verkligen inte vill det. Men dina skäl för varför du vill sluta just nu låter inte särskilt övertygande för mig. Så även jag tror att det är situationen du är i just nu som får dig att känna såhär, och att dina föräldrar tänker likadant.

Även om du inte kan få svar exakt hur länge du ska vara där du är nu, så är det ju knappast åratal vi pratar om. Och den tiden som det faktiskt blir så är jag helt säker på att dina ponnyer blir omskötta så att de mår bra - det här är ju bara som en längre sommarvila, det är det många hästar och ponnyer får utan att deras ägare ses som djurplågare. Och jag är också säker på att att dina föräldrar inte går i konkurs eller far illa ekonomiskt av att behålla ponnyerna den här tiden. Det är deras pengar och de är vuxna och klarar att avgöra själva vad de vill och kan lägga dem på.

Jag tycker du ska försöka släppa den här tanken just nu och nöja dig med att ok, just nu känns det som att du vill sluta rida, men att det definitiva beslutet är något du kan lugna dig med och skjuta upp tills du är hemma igen och kommit tillbaka lite mer till ditt vanliga liv. Känns det på samma sätt då, så går det precis lika bra att hitta nya ägare till ponnyerna då.
Fast det kommer ju bli jätte länge för först ska jag gå upp massa i vikt och kroppen ska bli frisk och SEN ska vi börja typ få bort alla dåliga tankar och sånt. Så kommer ju ta jätte lång tid. Och då kommer O bli mindre värd för då var det ju jätte länge sen han tävlade eller ja hoppade alls. Så han kommer tappa mer och mer bara. Kanske inte spelar så stor roll med C för hon måste ju ändå sättas igång men större skillnad för O.
 
Det med vikten så jag vet att jag inte skulle bli FÖR tung för O iallafall. För han rider ju mamma utan problem. Men att han kanske skulle tycka att det var jobbigare och jag kändes tung mot för vad han är van med i hoppningen liksom. Och om man väger mer så både tar hästen kortare steg och det blir mer vikt i fram när man hoppar. Kommer inte ihåg nu HUR mycket men det är huuur mycket som helst när dom landar efter ett lite större hinder. Så då blir det ju mycket mycket mer tungt än som när mamma rider på marken. Och såna grejer kan dom också få kotledsinflammation och hovledsinflammation av.
Det kanske kan vara värt att påminna om att det finns flertalet långa män (som om inte annat väger mer pga. längden och kroppsmassan) som rider hästar som är förhållandevis små. Ta Peder och hans ganska lilla Allan exempelvis.
 
Kanske låter lite elakt men men.
Det är inte du som bestämmer om din mamma tycker det är för jobbig att ta hand om hästarna eller inte. Din mamma kanske inte vill sälja för att hon har fäst sig vid hästarna.
Det låter inte elakt alls. Och såklart att mamma tycker om dom och så! Men om HON vill ha häst till BARA sig så skulle hon nog inte vilja ha två c-ponnysar som den ena kan hon inte rida alls och den andra rider hon ut och dressyr. Utan skulle väl vara roligare och bättre för henne isåfall om hon köpte en storhäst som är mer för henne liksom och sån häst HON vill ha? För ja hon provred också O men det var jag som valde han.
 
Det låter inte elakt alls. Och såklart att mamma tycker om dom och så! Men om HON vill ha häst till BARA sig så skulle hon nog inte vilja ha två c-ponnysar som den ena kan hon inte rida alls och den andra rider hon ut och dressyr. Utan skulle väl vara roligare och bättre för henne isåfall om hon köpte en storhäst som är mer för henne liksom och sån häst HON vill ha? För ja hon provred också O men det var jag som valde han.
Varför inte? Finns många vuxna som rider ponny. Var själv påväg att köpa liten D ponny till mig själv som förra häst.

Min första häst hade jag i 15 år men hon var inte ridbar 10 av dom efter en skada.
 
Det låter inte elakt alls. Och såklart att mamma tycker om dom och så! Men om HON vill ha häst till BARA sig så skulle hon nog inte vilja ha två c-ponnysar som den ena kan hon inte rida alls och den andra rider hon ut och dressyr. Utan skulle väl vara roligare och bättre för henne isåfall om hon köpte en storhäst som är mer för henne liksom och sån häst HON vill ha? För ja hon provred också O men det var jag som valde han.
Nu vet jag ju inte vad din mammas ridpreferenser är, om hon är intresserad av hoppning egentligen? Men jag som också är vuxen skulle lätt föredra en c-ponny att rida dressyr med eller ut i skogen, jämfört en en stor häst, faktiskt. :)
 
Det med vikten så jag vet att jag inte skulle bli FÖR tung för O iallafall. För han rider ju mamma utan problem. Men att han kanske skulle tycka att det var jobbigare och jag kändes tung mot för vad han är van med i hoppningen liksom. Och om man väger mer så både tar hästen kortare steg och det blir mer vikt i fram när man hoppar. Kommer inte ihåg nu HUR mycket men det är huuur mycket som helst när dom landar efter ett lite större hinder. Så då blir det ju mycket mycket mer tungt än som när mamma rider på marken. Och såna grejer kan dom också få kotledsinflammation och hovledsinflammation av.
Du måst sluta tänka på dig själv som för tung och liknande saker. De tankarna gör dig sjuk. Jag har ingen aning om hur stor du är men om du har en längd som passar till dina ponnysar så kommer du inte skada dem om du uppnår en normalvikt. Du kommer inte ens vara i närheten av att kunna skada dem med din vikt då.
Om man är rädd för att man ridit sönder hästen så tränar man för at bli en bättre ryttare man analyserar inte ihjäl sig vad gäller sin vikt eller kastar in handduken och slutar rida.
Det här vikttjatet du kör runt i din hjärna är helt och hållet sjukdomen som talar inget annat.
 
Det med vikten så jag vet att jag inte skulle bli FÖR tung för O iallafall. För han rider ju mamma utan problem. Men att han kanske skulle tycka att det var jobbigare och jag kändes tung mot för vad han är van med i hoppningen liksom. Och om man väger mer så både tar hästen kortare steg och det blir mer vikt i fram när man hoppar. Kommer inte ihåg nu HUR mycket men det är huuur mycket som helst när dom landar efter ett lite större hinder. Så då blir det ju mycket mycket mer tungt än som när mamma rider på marken. Och såna grejer kan dom också få kotledsinflammation och hovledsinflammation av.
Mycket av det du oroar dig för med dina ponnyer baseras på okunskap och felinformation.

Din ponny kommer inte reagera med att det är jobbigare om du går upp till normalvikt. Varken i form av att tycka det är jobbigt eller få kortare steg.
Hade du slängt upp en man på 190 som väger 85 kg hade det däremot förmodligen blivit för mkt. Och det hade blivit tungt och stegen kortats. Men du kommer inte bli för tung. Det ska till mer än så för att ponnyn ska korta steget etc.

Jag jobbar som tränare sedan många år. Och har varit mycket verksam inom hästrehab. Min sambo jobbar inom rehab han med.
Det är otroligt vanligt att folk inte märker hälta eller luddiga smärtreaktioner. Det gäller även Grand Prix-ryttare. Så att du inte märkt att ponnyn var halt är du verkligen inte ensam om. Och som tränare tycker jag att det till stor del av ansvaret ligger på oss tränare att hjälpa till att hålla koll på sånt hos elevers hästar. Det är ju vi som ska lära eleverna och som vet mer.
Väldigt många har någon gång behövt ledbehandla hästar.
Och det kan bero på många olika saker så som:
felskodd/fel vinklar, dåligt gjorda tänder, sadel som inte passar utöver då ridningen, underlag, återhämtning etc.
Så slå inte på dig själv ang hältan. Oavsett skäl så händer det MÅNGA.
Och man kan alltid bli bättre.
 
Varför inte? Finns många vuxna som rider ponny. Var själv påväg att köpa liten D ponny till mig själv som förra häst.

Min första häst hade jag i 15 år men hon var inte ridbar 10 av dom efter en skada.
Såklart att vuxna kan rida ponny men mamma är lång så hon skulle nog välja en större häst isåfall. Eller minst en stor d-ponny iallafall. Och tror inte hon skulle välja hopponnyer heller då.
 
Stackars dig och din häst! :( Hur vet du vad som gjorde att din häst blev halt från början? För som med C så veterinären sa att det kan vara massa saker och det går inte att säga. Men läser man om det så står det ALLTID om att man kanske behöver ändra hur man rider och underlag och såna saker så det inte blir igen. Alltså är det ju som att man rår för det då för man har ridit dåligt för hästen. Alltså som för C inte att det var så med din häst!

Hon skadade sig som 5 åring (jag köpte henne när hon var 8) och då fick hon en skada på nedre gaffelbandsfästet och på brosket i kotan på det benet (alltså, det här är arbetsteorin). Under årens lopp så försvann mer och mer av brosket tills det helt enkelt inte fanns tillräckligt mycket kvar för att hon skulle kunna vara smärtfri. Iom att det gick så långsamt så började hon sakta, väldigt sakta, överbelasta övriga ben och tillslut kom då ledinflammationer typ överallt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
743
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 694
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp