Sluta snusa tråden

wermlänning

Trådstartare
En tråd för er som har slutat snusa, ska sluta snusa, håller på att sluta eller vill sluta 😅

Tips, pepp, hur ni tacklade viktuppgång eller vad som helst!😊

Själv har jag varit utan snus (och nikotin i övrigt) i 45 dagar, och detta är bland det vidrigaste och förmodligen även bland det bästa jag gjort 😅

Jag har under ganska många år haft "problem" med arytmi, där hjärtat slagit snabbt eller oregelbundet. Skriver med fnuttar eftersom det enligt läkaren är totalt ofarligt. Däremot jäkligt obehagligt när det känns som att allt inte står rätt till med hjärtat.

Detta kunde komma spontant, vid ansträngning, vid stress osv..

Nu 45 dagar in utan snus och nikotin så har jag faktiskt inte känt av ett endaste dubbelslag. Kanske inte det minsta relaterat, men jag vill iaf tro att det har med snuset att göra 😅
 
Snyggt jobbat!

Jag borde sluta, mest pga kostnaden och uppdraget tandkött. Snusar till och med när jag sover O_o

Försökt tidigare, slutade med att jag satt och grät på jobbet 😂 är inte så sugen på en ytterligare viktuppgång heller.
 
Snyggt jobbat!

Jag borde sluta, mest pga kostnaden och uppdraget tandkött. Snusar till och med när jag sover O_o

Försökt tidigare, slutade med att jag satt och grät på jobbet 😂 är inte så sugen på en ytterligare viktuppgång heller.
Köööör bara, kör!
Jag började när jag var 12 och slutade när jag var 38. Så man kan väl lugnt säga att jag och snus haft en rätt intim relation 😅

Jag satt och grät i köket hos tjejen jag dejtade på tredje dagen, och tänkte väldigt konstiga negativa tankar. På typ tredje dagen 😅😅😅
 
Jag slutade snusa 1:a maj 2021 sen höll jag stenhårt på det.

Innan dess hade jag försökt sluta femtielva gånger. Det svåra var inte att sluta snusa, det svåra var att inte börja igen.
Hade jag en stressig dag på jobbet så blev jag grymt sugen på snus och snuset lugnade.
Kollegor bjöd och då var jag fast igen.

Snusade inte så mycket (kanske en dosa i veckan) och när jag väl slutade brukade jag spara några prillor i locket som jag återanvände istället för att ta en ny. Ingen nice känsla men det va det där med att ha något underläppen och jag tror de återanvända prillorna fick mig lite att bli ”urk, blä äckligt”.

När jag väl slutade så blev det en hel del tuggigummi istället, och fick abstinens huvudvärk deluxe, men härdade ut den och gick på huvudvärkstabletter.

Jag blev motiverad då jag precis blev ihop med min kille vid det laget och han hade snusat innan och slutat. Så om han som var en storsnusare kunde sluta, då borde jag kunna.

Idag känner jag inte ens något sug om en kollega eller någon annan öppnar en dosa framför mig.

Sparar en hel del pengar (fast de lägger jag på annat istället 😅).
Ska erkänna att det var tufft i början, men jag gav mig fan på att jag skulle lyckas sluta och hålla mig till det den här gången.
Det blev lättare ju fler dagar, veckor, månader som gick.
 
Jag slutade snusa 1:a maj 2021 sen höll jag stenhårt på det.

Innan dess hade jag försökt sluta femtielva gånger. Det svåra var inte att sluta snusa, det svåra var att inte börja igen.
Hade jag en stressig dag på jobbet så blev jag grymt sugen på snus och snuset lugnade.
Kollegor bjöd och då var jag fast igen.

Snusade inte så mycket (kanske en dosa i veckan) och när jag väl slutade brukade jag spara några prillor i locket som jag återanvände istället för att ta en ny. Ingen nice känsla men det va det där med att ha något underläppen och jag tror de återanvända prillorna fick mig lite att bli ”urk, blä äckligt”.

När jag väl slutade så blev det en hel del tuggigummi istället, och fick abstinens huvudvärk deluxe, men härdade ut den och gick på huvudvärkstabletter.

Jag blev motiverad då jag precis blev ihop med min kille vid det laget och han hade snusat innan och slutat. Så om han som var en storsnusare kunde sluta, då borde jag kunna.

Idag känner jag inte ens något sug om en kollega eller någon annan öppnar en dosa framför mig.

Sparar en hel del pengar (fast de lägger jag på annat istället 😅).
Ska erkänna att det var tufft i början, men jag gav mig fan på att jag skulle lyckas sluta och hålla mig till det den här gången.
Det blev lättare ju fler dagar, veckor, månader som gick.
Håller med om att det svåra är att inte börja igen! Och skrattade till när jag läste om att återanvända prillor, OM jag har gjort samma?! 🙈

Jag passar dock inte in i tråden då jag börjat igen..hållt upp i år flera gånger men börjar alltid till slut igen. Nu senast slutade jag när jag blev gravid, lättaste gången ever! Men när dottern var några månader hade jag inte motivationen kvar, så here I am..igen!
 
Jag borde också sluta, men vill inte. :angel:
Försökte för nått halvår sen. Gick ett tag, men föll tillbaka på jobbet. Många kollegor snusar och tiggde och fick en. Kört sen.

Nej, men jag är alldeles för omotiverad just nu.
 
Jag borde också sluta, men vill inte. :angel:
Försökte för nått halvår sen. Gick ett tag, men föll tillbaka på jobbet. Många kollegor snusar och tiggde och fick en. Kört sen.

Nej, men jag är alldeles för omotiverad just nu.
Nej det där är ju verkligen en förutsättning. Vill man inte så kan jag omöjligt se att man klarar av det :D Då har man ett pannben utan dess like i så fall :D
 
Nej det där är ju verkligen en förutsättning. Vill man inte så kan jag omöjligt se att man klarar av det :D Då har man ett pannben utan dess like i så fall :D

Exakt, och det har jag inte.
Dra ner går inte heller. Jag har en prilla i munnen hela tiden förutom när jag sover. Gör av med en dosa/dag. Orimligt... men någon gång kommer jag bli motiverad!

Försöker trösta mig själv med att jag inte har några andra laster. Kaffe då möjligtvis.
Pratade med en kompis för ett tag sen (som också snusar). Vad vill du ha helst till frukost?
-Hotellfrukost alternativt bara en kaffe och en snus.

Svaret var givet för oss båda. Kaffe och snus!
 
Exakt, och det har jag inte.
Dra ner går inte heller. Jag har en prilla i munnen hela tiden förutom när jag sover. Gör av med en dosa/dag. Orimligt... men någon gång kommer jag bli motiverad!
Japp, var exakt samma här. Men när väl den där "fan, jag kanske borde sluta ändå.."-tanken kommer så gäller det att förvalta den, bestämma sig och köra! Det var nog framgångsfaktorn för min del iaf
 
Håller med om att det svåra är att inte börja igen! Och skrattade till när jag läste om att återanvända prillor, OM jag har gjort samma?! 🙈

Jag passar dock inte in i tråden då jag börjat igen..hållt upp i år flera gånger men börjar alltid till slut igen. Nu senast slutade jag när jag blev gravid, lättaste gången ever! Men när dottern var några månader hade jag inte motivationen kvar, så here I am..igen!
Misstänker att vi är några som gjort liknande.
Jag minns när jag var mitt uppe i all dom där femtielva försöken att sluta, så funderade jag på nikotin plåster.
Vet att köpte snus som inte hade tobak i sig utan bara nikotinet, var lite inne på att köpa ”snus” som varken hade nikotin eller tobak, men kom aldrig så långt. 😅

För mig var det grejen att ha något under läppen, så därför jag började kolla på olika alternativ.

Enda negativa med att jag slutade snusa var att jag blev så himla sötsugen och köpte en hel del godis. Gick bra i början när jag höll mig strikt till tuggugummi, men när jag sedan slutade med dom kom det smygandes igen (äter inga mängder ändå men). 😅
 
Misstänker att vi är några som gjort liknande.
Jag minns när jag var mitt uppe i all dom där femtielva försöken att sluta, så funderade jag på nikotin plåster.
Vet att köpte snus som inte hade tobak i sig utan bara nikotinet, var lite inne på att köpa ”snus” som varken hade nikotin eller tobak, men kom aldrig så långt. 😅

För mig var det grejen att ha något under läppen, så därför jag började kolla på olika alternativ.

Enda negativa med att jag slutade snusa var att jag blev så himla sötsugen och köpte en hel del godis. Gick bra i början när jag höll mig strikt till tuggugummi, men när jag sedan slutade med dom kom det smygandes igen (äter inga mängder ändå men). 😅

Vanan att ha ngt under läppen är värst för mig. Nikotinet kommer man ju över relativt fort ändå. Nu är det vanan :) Körde Onico och KickUP ett tag. Nikotinfritt snus. Men de kostar ju samma eller mer än en dosa riktigt snus så det kändes liksom lite dumt. Nu, hur skumt det än låter, kör jag hushållspapper under läppen. Det funkar klockrent. vanans makt är läskigt stor!
 
Jag vill också sluta. Har slutat några gånger men har trillat dit igen varenda gång, fast på cigg då. Tills nikotinbehovet blir så stort att cigg inte räcker och jag börjar snusa för att dämpa det.

Använt Voxra innan med okej effekt och har väntat sen förra året på att Champix ska sluta vara restnoterat. Bägge funkar väl bäst mot just rökning som verkligen blir svinäckligt men upplevde hjälp av Voxran för att stå emot snussuget också så hoppas på att Champix har liknande effekt åtminstone. Sluta utan hjälp har jag tyvärr aldrig lyckats med.
 
Jag vill också sluta. Har slutat några gånger men har trillat dit igen varenda gång, fast på cigg då. Tills nikotinbehovet blir så stort att cigg inte räcker och jag börjar snusa för att dämpa det.

Använt Voxra innan med okej effekt och har väntat sen förra året på att Champix ska sluta vara restnoterat. Bägge funkar väl bäst mot just rökning som verkligen blir svinäckligt men upplevde hjälp av Voxran för att stå emot snussuget också så hoppas på att Champix har liknande effekt åtminstone. Sluta utan hjälp har jag tyvärr aldrig lyckats med.
Bra tips ändå på läkemedel ju! Finns det hjälp att få är man ju dum om man inte tar den ;)
 
När jag har slutat, pga graviditet, har jag dels använt nikotinfri snus, men de var äckliga så det funkade ju sådär 😅 sen har jag haft tuggummi eller Läkerol som jag pillat upp under läppen, bara för att ha något där. Det är det enda som lindrat suget lite.

Sen att jag är en hopplöst inbiten snusare som började igen så fort barnen ammat klart och aldrig någonsin tänker sluta igen, det behöver vi inte prata om :angel:
 
Snyggt jobbat!

Jag borde sluta, mest pga kostnaden och uppdraget tandkött. Snusar till och med när jag sover O_o

Försökt tidigare, slutade med att jag satt och grät på jobbet 😂 är inte så sugen på en ytterligare viktuppgång heller.
Har också försökt tidigare och blev nästan psykotisk 😅. Grät och irrade omkring, kände mig liksom helt disasosscierad (hur stavar man ens det).
 
Misstänker att vi är några som gjort liknande.
Jag minns när jag var mitt uppe i all dom där femtielva försöken att sluta, så funderade jag på nikotin plåster.
Vet att köpte snus som inte hade tobak i sig utan bara nikotinet, var lite inne på att köpa ”snus” som varken hade nikotin eller tobak, men kom aldrig så långt. 😅

För mig var det grejen att ha något under läppen, så därför jag började kolla på olika alternativ.

Enda negativa med att jag slutade snusa var att jag blev så himla sötsugen och köpte en hel del godis. Gick bra i början när jag höll mig strikt till tuggugummi, men när jag sedan slutade med dom kom det smygandes igen (äter inga mängder ändå men). 😅
Exakt, mycket det där att ha något under läppen. Testade onico men tyckte det inte var så god smak. Rätt kräsen med vanligt snus också, måste vara min sort. Fast inte när man blivit bjuden under snusfria perioder förstås, då duger vad som helst. Inte lös dock. 😅

Tuggummi körde jag också, funkar också att ha under läppen emellanåt.

Och risken är ju stor att det blir Godis och annat som substitut också..:angel:
 
Exakt, mycket det där att ha något under läppen. Testade onico men tyckte det inte var så god smak. Rätt kräsen med vanligt snus också, måste vara min sort. Fast inte när man blivit bjuden under snusfria perioder förstås, då duger vad som helst. Inte lös dock. 😅

Tuggummi körde jag också, funkar också att ha under läppen emellanåt.

Och risken är ju stor att det blir Godis och annat som substitut också..:angel:
Ja det var ju det där sistnämnda. Ska erkänna att jag själv blivit bättre på det.

Första steget var att faktiskt sluta. Tillät då mig själv att tugga tuggummi, sen efter några månader med tuggummi kunde jag sluta med det också.

Jag tror inte det finns ett sätt att sluta som passar alla, man får nog hitta det som passar en själv. Vilket nog är lättare aagt än gjort. 😅
 
Ja det var ju det där sistnämnda. Ska erkänna att jag själv blivit bättre på det.

Första steget var att faktiskt sluta. Tillät då mig själv att tugga tuggummi, sen efter några månader med tuggummi kunde jag sluta med det också.

Jag tror inte det finns ett sätt att sluta som passar alla, man får nog hitta det som passar en själv. Vilket nog är lättare aagt än gjort. 😅
Absolut, alla har sina sätt!
 
Idag vid lunchtid tog jag min sista snus. Nu ska jag sluta! Det som motiverar är minskad kostnad, slippa fundera över ”har jag tillräckligt med snus hemma” varenda dag, fräschare mun.

Gått rätt okej i em och kväll.
På dåligt humör dock. Stackars familjen… likadant varenda gång jag ska sluta.
Annars har det gått nån timme då o då som jag inte ens tänkt på snuset. Har inget pannben öht så vill åka och köpa en dosa såfort jag kommer på att jag inte tänkt på snuset.
 
Idag vid lunchtid tog jag min sista snus. Nu ska jag sluta! Det som motiverar är minskad kostnad, slippa fundera över ”har jag tillräckligt med snus hemma” varenda dag, fräschare mun.
Gött, det fixar du garanterat! Kom bara ihåg att inget av obehaget är farligt och att du bestämmer över din kropp - snuset bestämmer inte ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag slutade snusa för tre dagar sedan. Cold turkey, pang bom, slut. Från en dosa stark portionssnus på två-tre dagar (så pass...
2
Svar
20
· Visningar
5 904
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag måste sluta snusa. Eller måste o måste men jag skulle må bättre utan iallafall. Nån mer på kära Buke som borde/vill/ska/håller på...
2
Svar
21
· Visningar
2 109
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp