Sluta som medryttare?

AliceochSlime

Trådstartare
Hej,
Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på bete och jag hade därför inte möjlighet att med egna ögon se hur rutinerna i stallet fungerade, utan fick istället lita på ägarna. Jag skulle rida ”min” häst och fixa allt som hörde till henne. Toppen tänkte jag.

Hästarna kom tillbaka från betet för någon månad sen och sen dess har jag successivt märkt att stallsysslorna fungerar helt annorlunda än vad som utlovats. Jag har tidigare haft flera medryttarhästar och är helt med på att göra det som hör till den hästen. Problemet nu är att jag förväntas att göra alla andras uppgifter. Varje gång jag kommer till stallet är alla höpåsar tomma och jag förväntas fylla dem. I stallet står fem hästar och två av dessa ägs av ”min” hästägare. Ägaren till de övriga hästarna förväntar sig att jag gör hö till hennes hästar också. Det rör sig alltså om hö till fem hästar för flera dagar vilket blir ca 150 kilo per gång. Den enda gång jag valde att endast göra hö till ”min” hästägares hästar blev det ramaskri i stallet och jag haglades av skitsnack från den andra hästägaren. Dessutom förväntas jag mocka alla hagar varje gång jag är i stallet. Det rör sig aldrig om bajs från bara en dag utan de andra hästägarna har helt enkelt lämnat jobbet åt mig.

Jag tycker att detta känns allt annat än rätt och känner mig rent utav utnyttjad. Jag betalar en ansenlig summa för att få rida men det känns trots det som att jag arbetar åt ägarna. ”Min” hästägare är med på att det är orättvist att jag ska göra jobbet åt den andra hästägaren i stallet, men är för konflikträdd (och rädd för den andra ägaren) för att ta upp detta med henne. Jag har försökt prata med den andra hästägaren men detta har bara resulterat i uttalanden som ”ska man ha häst får man vara beredd på jobbet runt omkring”. Och ja, absolut, men jag har valt att inte skaffa egen häst eftersom jag inte har tiden som krävs. Jag har skaffat en medryttarhäst för att få möjlighet att rida och självklart göra jobbet som hör till denna, men inga andra hästar.

Jag känner nu att jag har fått nog men har fått lite samvetskval. ”Min” hästägare är verkligen genomsnäll och har dessutom blivit sjuk och är därför beroende av min hjälp. Detta får mig att tveka. Samtidigt som det är ägarens hästar och därför ägarens ansvar vill jag inte sätta henne i skiten. Jag känner dock att min energi börjar ta slut, jag jobbar heltid samt har barn och har helt enkelt inte tid att ta hand om mer än en häst. Ägaren letade efter ett långvarigt samarbete och jag har bara varit där i några månader, vilket känns sådär. Hur tycker ni att jag ska göra? Hur säger jag bäst upp medryttarskapet? Vill inte att ägaren ska känna att jag svikit. Vi saknar kontrakt men jag har tänkt att ge nån månad så att ägaren har möjlighet att hitta en ny medryttare.

/Alice
 
Gör bara det ni kom överrens om från början och stå på dig. Den andra hästägaren kan snacka skit och bråka bäst den vill, personen har noll rätt att kräva något av dig öht!

För att avsluta så hänvisa bara till hur det är och att det inte är vad ni kommit överrens om, för det är verkligen helt vansinnigt hur du utnyttjas. Du sviker inte ägaren (utan den har faktiskt svikit dig) och du har noll skyldighet att slava ytterligare en månad! Hur snällt är det av ägaren att låta dig utsättas för detta? Inte alls.
 
Jösses så duktigt utnyttjad du är! :rage:. Som ovan skrivit; gör inte ett skit åt den andra hästägaren! Rider du de hästarna med? Inte va? Då ska du ju heller inte göra ett dyft. Jag har vart med om att jag har varit dumsnäll men jag bet ifrån när det hette att det var snällt av mig att fixa hästens box fast en helt annan skulle rida hästen ifråga. I helskotta heller.
Ja det är tråkigt att "din" hästägare blitt sjuk men eftersom det inte är som utlovat och denne inte står upp för dig har du ingen skyldighet att stanna kvar.
 
Hej,
Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på bete och jag hade därför inte möjlighet att med egna ögon se hur rutinerna i stallet fungerade, utan fick istället lita på ägarna. Jag skulle rida ”min” häst och fixa allt som hörde till henne. Toppen tänkte jag.

Hästarna kom tillbaka från betet för någon månad sen och sen dess har jag successivt märkt att stallsysslorna fungerar helt annorlunda än vad som utlovats. Jag har tidigare haft flera medryttarhästar och är helt med på att göra det som hör till den hästen. Problemet nu är att jag förväntas att göra alla andras uppgifter. Varje gång jag kommer till stallet är alla höpåsar tomma och jag förväntas fylla dem. I stallet står fem hästar och två av dessa ägs av ”min” hästägare. Ägaren till de övriga hästarna förväntar sig att jag gör hö till hennes hästar också. Det rör sig alltså om hö till fem hästar för flera dagar vilket blir ca 150 kilo per gång. Den enda gång jag valde att endast göra hö till ”min” hästägares hästar blev det ramaskri i stallet och jag haglades av skitsnack från den andra hästägaren. Dessutom förväntas jag mocka alla hagar varje gång jag är i stallet. Det rör sig aldrig om bajs från bara en dag utan de andra hästägarna har helt enkelt lämnat jobbet åt mig.

Jag tycker att detta känns allt annat än rätt och känner mig rent utav utnyttjad. Jag betalar en ansenlig summa för att få rida men det känns trots det som att jag arbetar åt ägarna. ”Min” hästägare är med på att det är orättvist att jag ska göra jobbet åt den andra hästägaren i stallet, men är för konflikträdd (och rädd för den andra ägaren) för att ta upp detta med henne. Jag har försökt prata med den andra hästägaren men detta har bara resulterat i uttalanden som ”ska man ha häst får man vara beredd på jobbet runt omkring”. Och ja, absolut, men jag har valt att inte skaffa egen häst eftersom jag inte har tiden som krävs. Jag har skaffat en medryttarhäst för att få möjlighet att rida och självklart göra jobbet som hör till denna, men inga andra hästar.

Jag känner nu att jag har fått nog men har fått lite samvetskval. ”Min” hästägare är verkligen genomsnäll och har dessutom blivit sjuk och är därför beroende av min hjälp. Detta får mig att tveka. Samtidigt som det är ägarens hästar och därför ägarens ansvar vill jag inte sätta henne i skiten. Jag känner dock att min energi börjar ta slut, jag jobbar heltid samt har barn och har helt enkelt inte tid att ta hand om mer än en häst. Ägaren letade efter ett långvarigt samarbete och jag har bara varit där i några månader, vilket känns sådär. Hur tycker ni att jag ska göra? Hur säger jag bäst upp medryttarskapet? Vill inte att ägaren ska känna att jag svikit. Vi saknar kontrakt men jag har tänkt att ge nån månad så att ägaren har möjlighet att hitta en ny medryttare.

/Alice

Det här är lättare sagt än gjort, men stå på dig!

Aldrig i livet att du ska jobba åt andra på det sättet om det inte finns en överenskommelse om det. Här behöver du först reda ut med din hästägare exakt vad som förväntas av dig och vad du får för det du ger. Prata igen så det blir glasklart. Sedan är det bara att hänvisa till det. (=Låt bli att göra saker som du inte har avtalat att göra, för då kommer andra förvänta sig det och mycket mer av dig.)

Din hästägare får lösa de andra hästarnas foder och hagmockning om det nu ingår i ett avtal mellan hästägarna. Det är inte ditt bekymmer. Klagar någon så är det inte dig de ska klaga på, utan då kan de vända sig till din hästägare. Låt bli att säga för mycket som t.ex. den andra hästägaren kan hugga tag i och börja diskutera runt, utan hänvisa kortfattat och endast till den överenskommelse som du har. Om de har problem med det får de prata med din hästägare.

Nu vet jag inte hur mycket du betalar, men lägger till att många medryttare gör stallsysslor på sina dagar t.ex. fodrar, tar in/ut hästar osv. Men då brukar det ofta vara i kollektivstall där alla i stallet hjälps åt för att hålla nere priserna vilket även gynnar medryttarens kostnader.

Om det nu visar sig att du och hästägaren inte delar samma bild av er överenskommelse, så är det isf bättre att du avslutar ert samarbete. Då har hästägaren en chans att hitta någon annan som villkoren kanske passar bättre för.
 
Är det nånting jag har lärt mig under mina år i olika stall, så är att de människor som säger ”ska man ha häst får man vara beredd på jobbet runt omkring” är de människor som inte är beredd på jobbet runtomkring. Alltså försöker utnyttja och manipulera andra till arbete som de egentligen är ansvariga att göra men inte gör.

Avbryt medryttarskapet och säg som det är. Att detta inte var det du gick med på och att det blir för mycket för dig. Om du vill avsluta på ett ”schysst” sätt så kan du ju göra som du skrev, va kvar 1 månad eller så tills ägaren hittar en ny. Personligen hade jag inte stannat en vecka till.
 
Vilken tråkig situation! Jag förstår att det känns jobbigt att avsluta men när du blivit så pass utnyttjad och dåligt behandlad så tycker jag faktiskt inte att du behöver känna några samvetskval överhuvudtaget över att lämna på stubben om du skulle vilja det.

Jag hade formulerat ett mail/meddelande till ägaren med ungefär den information du har skrivit i inlägget. Vad du hade för förväntningar på samarbetet, hur du upplever att det har blivit samt att du försökt åtgärda problemet utan någon som helst förståelse/respekt från den andra hästägaren. Med anledning av detta så kan du tyvärr inte fortsätta samarbetet men önskar henne lycka till.
 
Jag hade slutat om allt det krävdes av mig. Jag hade inte mockat hagar "min" häst inte gick i. Inte packat hö till någon annans hästar osv.

Jag är medryttare och jag sköter min medryttarhäst de dagar jag har henne. Dvs ridning, mockning, packning av hö och foder. Men bara till henne. Inget annat.
 
Steg 1
Prata med hästägaren om situationen och kolla hur h*n ser på den
Steg 2
Om hästägaren anser situationen normal så säg att du varken har tid eller lust att vara obetald stallslav
Om hästägaren säger att så här ska det inte vara, följ avtalet och hänvisa sur andra hästägare till din hästägare.

Det här är inte ditt problem utan lägg problemet där det hör hemma, hos de bägge hästägarna. Kan de inte lösa det så ge dig av.
 
Hej,
Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på bete och jag hade därför inte möjlighet att med egna ögon se hur rutinerna i stallet fungerade, utan fick istället lita på ägarna. Jag skulle rida ”min” häst och fixa allt som hörde till henne. Toppen tänkte jag.

Hästarna kom tillbaka från betet för någon månad sen och sen dess har jag successivt märkt att stallsysslorna fungerar helt annorlunda än vad som utlovats. Jag har tidigare haft flera medryttarhästar och är helt med på att göra det som hör till den hästen. Problemet nu är att jag förväntas att göra alla andras uppgifter. Varje gång jag kommer till stallet är alla höpåsar tomma och jag förväntas fylla dem. I stallet står fem hästar och två av dessa ägs av ”min” hästägare. Ägaren till de övriga hästarna förväntar sig att jag gör hö till hennes hästar också. Det rör sig alltså om hö till fem hästar för flera dagar vilket blir ca 150 kilo per gång. Den enda gång jag valde att endast göra hö till ”min” hästägares hästar blev det ramaskri i stallet och jag haglades av skitsnack från den andra hästägaren. Dessutom förväntas jag mocka alla hagar varje gång jag är i stallet. Det rör sig aldrig om bajs från bara en dag utan de andra hästägarna har helt enkelt lämnat jobbet åt mig.

Jag tycker att detta känns allt annat än rätt och känner mig rent utav utnyttjad. Jag betalar en ansenlig summa för att få rida men det känns trots det som att jag arbetar åt ägarna. ”Min” hästägare är med på att det är orättvist att jag ska göra jobbet åt den andra hästägaren i stallet, men är för konflikträdd (och rädd för den andra ägaren) för att ta upp detta med henne. Jag har försökt prata med den andra hästägaren men detta har bara resulterat i uttalanden som ”ska man ha häst får man vara beredd på jobbet runt omkring”. Och ja, absolut, men jag har valt att inte skaffa egen häst eftersom jag inte har tiden som krävs. Jag har skaffat en medryttarhäst för att få möjlighet att rida och självklart göra jobbet som hör till denna, men inga andra hästar.

Jag känner nu att jag har fått nog men har fått lite samvetskval. ”Min” hästägare är verkligen genomsnäll och har dessutom blivit sjuk och är därför beroende av min hjälp. Detta får mig att tveka. Samtidigt som det är ägarens hästar och därför ägarens ansvar vill jag inte sätta henne i skiten. Jag känner dock att min energi börjar ta slut, jag jobbar heltid samt har barn och har helt enkelt inte tid att ta hand om mer än en häst. Ägaren letade efter ett långvarigt samarbete och jag har bara varit där i några månader, vilket känns sådär. Hur tycker ni att jag ska göra? Hur säger jag bäst upp medryttarskapet? Vill inte att ägaren ska känna att jag svikit. Vi saknar kontrakt men jag har tänkt att ge nån månad så att ägaren har möjlighet att hitta en ny medryttare.

/Alice
Vad har du för erfarenhet? En del medryttare skulle faktiskt mer höra hemma på ridskola än som medryttare. Hur kan andras åsikter påverka dig så mycket När det inte är din häst? Det är säkert em jättebra ridskola, det finns många bra ridskolor i Sverige.

Medryttaravtal finns på www.hastavtal.se och kostar mycket rimliga 59kr . Köp ett. Sånt och skriv ut ge till din hästägare. Det kan du hjälpa hästägaren med. Jag använder ett standardavtal och finner det rimligt.
 
Vad har du för erfarenhet? En del medryttare skulle faktiskt mer höra hemma på ridskola än som medryttare. Hur kan andras åsikter påverka dig så mycket När det inte är din häst? Det är säkert em jättebra ridskola, det finns många bra ridskolor i Sverige.

Medryttaravtal finns på www.hastavtal.se och kostar mycket rimliga 59kr . Köp ett. Sånt och skriv ut ge till din hästägare. Det kan du hjälpa hästägaren med. Jag använder ett standardavtal och finner det rimligt.

Va?? Är du på riktigt? Hästägarna i stallet utnyttjar TS enormt! Varför ska hon packa de andra hästägarnas höpåsar? Hon är inte deras medryttare eller stallslav. Hon är medryttare åt en hästägare, en häst. Inte åt hela stallet. Sen kan jag köpa att man som medryttare åt en hästägare som har två hästar packar hö och mockar åt den hästägarens båda hästar så att hästägaren kan få helt stallfria dagar de dagar medryttaren är där. Men hon ska inte behöva mocka och packa hö åt alla hästarna i stallet.

Jag hoppas verkligen att du läste slarvigt eller missuppfattade det hon skrev.
 
Vad har du för erfarenhet? En del medryttare skulle faktiskt mer höra hemma på ridskola än som medryttare. Hur kan andras åsikter påverka dig så mycket När det inte är din häst? Det är säkert em jättebra ridskola, det finns många bra ridskolor i Sverige.

Medryttaravtal finns på www.hastavtal.se och kostar mycket rimliga 59kr . Köp ett. Sånt och skriv ut ge till din hästägare. Det kan du hjälpa hästägaren med. Jag använder ett standardavtal och finner det rimligt.
Var får du ridskola ifrån? På ridskolor finns avlönad personal som sköter ridskolans hästar, här är det en betalande medryttare som utnyttjas för att sköta andras hästar, hon får inte ens betalt för det jobb hon utför!
 
Om du trivs med hästen och ägaren i övrigt, hade jag börjat med att ta ett ordentligt snack med hen. Förklara som du gjort här, att du inte har tid och energi att sköta hela stallet och att det inte framgått att du ska göra detta. Det låter som att det är läge för ett ultimatum, antingen slutar du eller så får hen ta diskussionen med den andra hästägaren. Men du ska absolut inte lyfta ett finger för den andra ägaren från och med idag.
Om du inte får någon bra respons från din hästägare, ja då låter det som att det är hög tid att sluta.
 
Jag håller med Flixon här ovanför! Också, konflikträdd eller ej, men vill hästägaren behålla dig som medryttare så kanske hon måste ta ett snack med den andra hästägaren? Antar att dom har någon deal att dom "tar stallet" åt varandra ett visst antal dagar/vecka, och att du nu dragits in i detta avtal? Oavsett inte okej, och det är din hästägares skyldighet att lösa detta med den andra parten.
 
Som andra redan skrivit: självklart ska du inte göra jobb åt den andra hästägaren. Skriv ett vänligt och tydligt meddelande åt din hästägare, och förklara läget. Det är bra för henne att veta också om det är så att hon behöver skaffa ny medryttare efter dig. Kanske får hon ändra villkoren så det blir mer jobb och mindre betalning, och att alla är införstådda med det från början.

Jag förstår absolut att det är trist att vara i stallet om du får skäll och det blir dålig stämning trots att du inte gjort något fel. Så ska du inte ha det och det får din hästägare lösa om hon vill ha dig kvar.
 
Jag håller med Flixon här ovanför! Också, konflikträdd eller ej, men vill hästägaren behålla dig som medryttare så kanske hon måste ta ett snack med den andra hästägaren? Antar att dom har någon deal att dom "tar stallet" åt varandra ett visst antal dagar/vecka, och att du nu dragits in i detta avtal? Oavsett inte okej, och det är din hästägares skyldighet att lösa detta med den andra parten.
Tänker att då skulle man väl packa alla höpåsar för nästa dag, inte för hela veckan? och mocka sin ägares hage bara, för kanske två dagar (så mockar den andre sin hage för två dagar nästa dag). Inte alla hagarna för flera dagar?
 
Tänker att då skulle man väl packa alla höpåsar för nästa dag, inte för hela veckan? och mocka sin ägares hage bara, för kanske två dagar (så mockar den andre sin hage för två dagar nästa dag). Inte alla hagarna för flera dagar?

Ja det verkar iofs väldigt märkligt!
 
Sätt ultimatum till din hästägare. Du är hennes medryttare, inte slav i stallet. Hon får ta skiten från den andra hästägaren och förklara att du inte är anställd utan att du betalar och rider (och sköter) HENNES häst. Den andra hästägaren hade jag inte brytt mig i.

Sedan hade jag inte heller tyckt det varit så kul i ett stall med de konflikterna, så jag hade nog börjat kolla efter en ny medryttarhäst.
 
Betala för så mycket jobb?
Näe tack. Är det för att hålla nere kostnaden då ska du inte betala för att rida.
 
Hej igen,
Angående min erfarenhet har jag haft häst under hela livet och tidigare tävlat upp mot de högre klasserna i dressyr. När jag blev gravid valde jag att sälja min dåvarande häst eftersom tiden inte räckte till och fick lov att lägga ridningen på hyllan i nåt år. Jag är dessutom utbildat veterinär och arbetar därmed med hästar på heltid, så min erfarenhet är det inget fel på. Mitt problem gäller dessutom inte ridningen i sig, jag trivs bra med hästen, så jag förstår inte på vilket sätt detta är relevant.

Jag har pratat med ägaren igen som håller med om att jag varken bör eller ska ta hand om den andra ägarens hästar. De funderar på att göra vissa omorganiseringar i stallet för att den andra ägaren ska tvingas att ta mer ansvar, men jag tvekar på att det kommer bli av. Om inte så sker inom en (väldigt) snar framtid kommer jag välja att avsluta samarbetet.

/Alice
 
Jag förstår att du känner att du bundit upp dig för något som var tänkt som ett längre samarbete, men att du känner dig lurad eftersom man inte varit tydlig med vad som förväntats av dig.

Jag tycker att du ska säga till hästägaren att du förstår att denne har särskilt behov av hjälp när denne blivit sjuk, men att du inte kan fortsätta på det här sättet eftersom de arbetsuppgifter som krävs av dig inte alls är de som ni kommit överens om och att du känner dig utnyttjad. Det verkar ju toppen för den andra hästägaren att få en massa gratis jobb utfört av dig och slippa bli ifrågasatt genom att bli arg och otrevlig. Hästägaren har alternativen att förklara för den andra hästägaren att denne inte får något jobb utfört av dig och få behålla dig eller att se sig om efter en annan medryttare som både vill betala och bli utnyttjad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 417
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp