Sluta spänna käkarna?

Fibusen

Trådstartare
Jag har börjat med en dålig ovana,jag spänner käkarna,och nästan nästan så att jag gnisslar tänder! :meh::o

På nätterna så ligger jag även och slår ihop tänderna enligt gubben så det bara smattrar om det,har även vaknat ett antal gånger av att jag slår ihop käkarna med tungan emellan. :meh::banghead:

Finns det något man kan göra för att sluta med det här? Hjälper bettskena? Jag är så slut i käkarna i bland så dom känns halvt bortdomnade.....
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Min sambo har en bettskena. Den hjälper inte mot att han spänner sig, men den skyddar tänderna och gör att han inte har lika ont i käkarna när han vaknar.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Som sagt, bettskenan tar inte bort spänningarna men skonar tänderna.

Det är troligen någon form av stress som är orsaken, försök lösa det :)
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Bettskena. Jag har ingen själv, men skulle behöva en, är dock livrädd för tandläkaren så går inte dit om jag inte absolut måste.. ;).

Jag klapprar och gnistrar tänder så det ryker om det på nätterna och har träningsvärk i käkarna på morgonen. Min syrra hade bettskena mot tandgnisslande förut, men nuförtiden har hon bättre arbetsförhållanden och har gått i terapi, så nu gnisslar/knastrar hon inte tänder och käkar längre. Med andra ord är det väldigt ofta stressrelaterat.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Bettskena. Det tar visserligen inte bort spänningarna, men du sparar tänderna.

Jag kombinerade bettskena med akupunktur och massage, det gjorde susen. Nu har jag klarat mig utan bettskenan i några år. Men märker jag att jag börjar gnissla så är det bara ta fram den. Min mor är tandläkare och jag har fått höra skräckhistorier om hur tänderna påverkas av gnisslande så jag är på min vakt.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Hjälper bettskena? Jag är så slut i käkarna i bland så dom känns halvt bortdomnade.....

Ja. Det hjälper. Du slipper vakna med träningsvärk i käkarna och du hindras att gnissla sönder dina tänder. Sen att man känner sig osexig... det får man ta.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Det finns en på Apoteket att köpa som man formar själv. Jag använder en sådan då jag inte har råd att köpa en hos tandläkaren.
Funkar jättebra för mig.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag spänner käkarna när jag blir stressad eller om jag håller mig vaken längre än jag egentligen orkar.
När jag får huvudvärk är mitt första steg att stretcha käkarna, gapa och "rotera" för att töja lite, sedan brukar jag vara noga med att slappna av i käkarna och öppna munnen lite lätt innan jag somnar.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Har prövat bettskena mot det problemet. Det är bara ett bekymmer- jag plockar ut den när jag somnat :banghead:

Nackmassage kan hjälpa har jag märkt. Mina spänningar är en kombination av stress och måndagsexemplar till kropp :meh:
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Har prövat bettskena mot det problemet. Det är bara ett bekymmer- jag plockar ut den när jag somnat :banghead:


:rofl: Vilka minnen!!

Jag har gnisslat tänder så länge jag kan minnas. Sen fick jag i yngre tonåren en bettskena (då jag hade slipat ner "huggtänderna" till max) och hade ständigt spänningshuvudvärk. Men jag hade också ett problem, bettskenan låg aldrig där den skulle under natten, utan jag hade tydligen tagit ut den ur munnen i sömnen och har hittat den på diverse ställen.. bl.a på golvet, bakom sängen, under bäddmadrassen, under kudden, i ett hörn i rummet (måste ha kastat den :o ) osv. Det var lika spännande varje morgon vart jag skulle hitta den :p

Den var faktiskt extremt obekväm tyckte jag, inte minst då jag dräglade av den :cautious:
Så slutade använda den efter ett tag. Gnisslar dock fortfarande tänder...
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

ökad salivproduktion är vanligt när man börjar använda bettskena, brukar dock avta när man vant sig.

Jag säger oxså bettskena, köp apotekets som du formar själv och prova ifall det hjälper.
Jag har mycket hjälp av min, dock utprovad och ändrad hundra ggr (lite överdrift) på käkkirurgen.

Även jag som är van användare kan ibland plocka ut den framåt små timmarna, men jag inbillar mig att några timmar är bättre än inga timmar med skenan.

/B som sover men hela munnen full av skenor pga käkfraktur som läkt fel.... :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Sluta spänna käkarna?

Hmm,kan nog vara stressrelaterat som ni säger,"nybliven" mamma sen 5 månader tillbaka,och sömnen är katastrofalt dålig. :meh: Började nog i slutet av graviditeten om jag inte minns fel,och då sov man ju inte heller bra.

Har haft en bettskena en gång i tiden (fick en sån när jag tog ur min tandställning som jag hade i 2 år) men jag plockade också ur den i sömnen,en morgon så var den spårlöst borta,hittade inte på den igen,och hade inte råd med en ny på den tiden. Kanske ska gå till apoteket och prova en sån man gör själv då till att börja med! :up: Tack för tipset!
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag har börjat med en dålig ovana,jag spänner käkarna,och nästan nästan så att jag gnisslar tänder! :meh::o

På nätterna så ligger jag även och slår ihop tänderna enligt gubben så det bara smattrar om det,har även vaknat ett antal gånger av att jag slår ihop käkarna med tungan emellan. :meh::banghead:

Finns det något man kan göra för att sluta med det här? Hjälper bettskena? Jag är så slut i käkarna i bland så dom känns halvt bortdomnade.....
Jag gnisslade så det började bli tandskador, var helt ur balans, helt slut i käkarna på morgonen, inte feber men små temperaturhöjningar. Bettskena tyckte jag lät obekvämt, men vad som hjälpte mig var att tugga tuggummi dagarna i ända. Då var jag jag så trött i käkarna så "de höll sig lugna" på nätterna, visst gnisslade jag litet, men mina övriga besvär försvann. Men fortfarande sitter vanan att tugga tuggummi i allt som oftast.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag har perioder och jag biter ihop käkarna rejält. Har nog knäckt en och annan lagning så. Jag har kört avslappningsövningar innan läggdags och liksom haft käkgymnastik.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Saker att tänka på under dagen:
Bit inte ihop helt när du har stängd mun, utan lämna ett mellanrum mellan tänderna. Att ha ett tuggummi i munnen och lägga emellan (inte tugga) kan hjälpa som påminnelse.

Sitter du vid ett bord, knyt handen och luta dig med käken på knogarna. Öppna munnen lite, lite. Detta hjälper musklerna slappna av.

Gör försiktigt lite käkövningar under dagen för att påminna dig själv om att slappna av. Jogga med käken, gapa, flytta käken åt höger och vänster. Var försiktig att inte överdriva rörelserna för då kan du slita. Det gjorde jag...
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

*kl*

Till er som tar av er era bettskenor på natten -hur lyckas ni med det?

Jag har själv en bettskena, specialbeställd hos tandläkaren, och för att få av den måste jag använda båda händerna och liksom "klicka" loss den!
Den första tiden var jag livrädd för att hela garnityret skulle åka med i bettskenan i o m att den sitter så anpassat och hårt! :wtf:
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag tror att avslappningsband har gjort det lite bättre för mig :) tror jag, tandläkaren har inte klagat på ett tag (eller band, ljudbok på mobiltelefonen om hihi mental träning för ridning :p somnar ganska snabbt men avslappnat i alla fall. Meningen var inte att jag skulle sluta spänna käkarna eller somna utan snarare att rida bättre, nåja.)
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag har alltid gnisslat tänder. Hade stora märken redan på mjölktänderna. Jag hade en bettskena från tandläkaren innan, men efter att jag haft tandställning passar inte den längre så nu kör jag med en sådan man gör själv istället.
 
Sv: Sluta spänna käkarna?

Jag har börjat med en dålig ovana,jag spänner käkarna,och nästan nästan så att jag gnisslar tänder! :meh::o

På nätterna så ligger jag även och slår ihop tänderna enligt gubben så det bara smattrar om det,har även vaknat ett antal gånger av att jag slår ihop käkarna med tungan emellan. :meh::banghead:

Finns det något man kan göra för att sluta med det här? Hjälper bettskena? Jag är så slut i käkarna i bland så dom känns halvt bortdomnade.....

Om du tar pekfinger och tumme, ena fingret tar du inne i munnen och det andra utanför och "masserar" muskelfästena i kinden vid där käk"leden" sitter så kan det hjälpa. Detta gör ganska ont även vid lätt beröring om man är spänd i dessa muskler vilket dem blir av att gnissla/skrapa/klappar tänder/pressar ihop käkarna. Du känner även lätt en knuta där om du är så spänd. Det hjälpte mig att sluta pressa ihop käkarna (omedvetet) som om det vore liv eller död som gällde :)
Nu gnisslar jag iofs fortfarande tänder mkt när jag sover men jag tar inte i lika mycket och har inte den där värkande träningsvärkskänslan i käkarna längre :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
19 952
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp