sluta stryka hindren...

ZanMiguel

Trådstartare
min häst är väldigt duktig att inte hoppa meed än vad som behövs..
ja vet dom ska inte hoppa mer än nödvändigt men hon stryker hindren vare sej de är 40 eller 120..
va kan man göra åt det???
Dom flesta gångerna vi river så är det just pga det..
Hjälp någon!

Här är en bild som man ser hyfsat på så ni fattar vad ja menar..
LGTFLYGANDEPONNY.jpg

fast här hoppar hon högt över hindret nästan..
Sanna
 
Sv: sluta stryka hindren...

Om hon stryker på både höga och lägre hinder så ja, det låter som hon är lite lat och bekväm om sig? Ett tips kan vara att hoppa en klassisk studs, då får de verkligen tänka till och lyfta på tassarna. En annan variant är att först hoppa ett lågt hinder, ett galloppsprång, högre hinder och sen ett lägre hinder igen med ett galloppsprång emellan eller inget alls. Annars har jag i allmänhet fått väldigt positiva reaktioner på "ponnyer med lata tassar" av att hoppa kombinationer i allmänhet, då har de varit tvugna att rycka upp fötterna vare sig de vill eller inte.
 
Sv: sluta stryka hindren...

Träna styrketräning med hästen, börja med cavaletti, lagom höga stuts och korta kombinationer. När det går bra höjer du upp både stutsen och kombinationerna så hästen verkligen får ta i och hoppa upp sig.
Men tänk på att börja lågt och höja i takt med att hästen blir strakare. Den ska inte tycka det är för jobbigt utan måste få känna att det är lätt.
På tävling kan det hjälpa att inte hoppa fram så mycket så den blir trött och sen precis innan du ska in ta ett lite högre räcke så hästen får hoppa upp sig där med.

Lycka till :)
 
Sv: sluta stryka hindren...

hehe..tack för svaren..men det är precis det vi har gjort nu ett bra tag.. när vi hoppar stunds så stryker hon det me..:smirk:
lata häst...:D
 
Sv: sluta stryka hindren...

Men så länge hästen inte river är det ju ingen nackdel egentligen.
Annars får du träna på med stutsen, bygg de lite högre och ha lite färre i stället.
Men det tar som sagt tid...
 
Sv: sluta stryka hindren...

kan du inte testa och försöka få lite "ärtigare" galopp och framåtdrivning. Och du kan testa att lägga en bom ca 1/2 m framför hindret så kanske det hjälper att komma rätt på hindret så hästen kan komma upp sig lite? det har funkat för mig. jag svamlar rätt mycket, men testa kan man ju alltid.
 
Sv: sluta stryka hindren...

Min pålle är precis likadan, det är jätte jobbit, och jag vet faktisktk inte riktigt vad jag ska göra åt det ?, han är supåer snabb, välriden och likande, har en superhoppkapcaitet, han han e så jäkla nonchalant på hinder, nästan alla tävlingar lämnar vi barnan med 4 fel, alltså 1 rivning, mer är det inte..känns så himmla tr¨kigt när det annars går så bra. Det är inte roligt att alltid få 4 fel, altidd verkligen.
 
Sv: sluta stryka hindren...

Där ligger hästen inte ens nära bommen? Min förra häst visste exakt hur högt hindret var - på centimetern. Hon rev när jag inte var i full balans eller hade lagt henne fel på hindret. Dock sparade hon massor med tid på att inte hänga i luften. En viss löshoppningsinstruktör (U.B.) hade bara gott att säga om hennes teknik så det är snarare något positivt!

På bilden ser tu ut att ligga ganska mkt framåt över hindret, vad händer om du rätar upp dig lite?
 
Sv: sluta stryka hindren...

åååå - precis så det är för oss!

Vi får ALLTID ett nedslag i varje klass! En liten slarvig framhov på banans lägsta räcke... :( De andra hindren hoppar han högt å fint över... det är så jobbigt när det blir så VARJE gång. Och jag menar verkligen VARJE gång, vi har ALDRIG gått dubbelnolla. :(
 
Sv: sluta stryka hindren...

Angely skrev:
Om hon stryker på både höga och lägre hinder så ja, det låter som hon är lite lat och bekväm om sig? Ett tips kan vara att hoppa en klassisk studs, då får de verkligen tänka till och lyfta på tassarna. En annan variant är att först hoppa ett lågt hinder, ett galloppsprång, högre hinder och sen ett lägre hinder igen med ett galloppsprång emellan eller inget alls. Annars har jag i allmänhet fått väldigt positiva reaktioner på "ponnyer med lata tassar" av att hoppa kombinationer i allmänhet, då har de varit tvugna att rycka upp fötterna vare sig de vill eller inte.

låter som bra övningar, men oxå bygga upp styrka och kondition så hon orkar. inte glömma det psykiska heller. go for it!:banana:
 
Sv: sluta stryka hindren...

Jag har kommit på den ultimata lösningen för din häst! :idea: Har du sett den där leksaksreklamen på tv 5 och 3, med "Moonshoes"? Som små lådor man sätter på fötterna med fjädrar i! Köp fyra såna och sätt på pållen så hoppar ni Grand Prix som ingenting i morgon! :idea:
 
Sv: sluta stryka hindren...

tycker det är bra att dom inte överhoppar sig, min förra ponny va likadan. dom vet hur högt dom ska hoppa och tar inte i mer än nödvändigt, ofta så orkar dom lite mer då dom inte blir trötta då dom inte tar i så dom spricker över hinderna ;)
 
Sv: sluta stryka hindren...

jag det är väl bra att dom spar tid och likande, min ponny har super kapacitet.... o han tävlas bara på L:B L:A höjder inom hoppningne, för vi kan inte kvala :S vi måste få det att sluta va så att en tass ramlar ner över hindrena o det värsta e att min ponny är så nonchalant... :(

bilder på han.

5442542.jpg

5444959.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 855
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver om det jag tänkte skriva så vill jag säga tack till alla som liksom tar eran tid på att skriva till mig :heart Vet att...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 336
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp