Sluta vara medryttare

Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels har jag inte ridit på henne ännu, och som det ser ut nu ligger det långt bort.

Medryttarskapet har hittills innefattat korta promenader samt blanda iordning & ge henne kraftfoder & mineraler. Jag känner att jag skulle vilja rida kontinuerligt för att förbättra mig i ridningen, annars blir jag lika nervös och ringrostig pga långa uppehållsperioder.

Hon ska dessutom nu flyttas till ett nytt stall som är längre bort än det nuvarande. Jag har även fått ett nytt jobb & jag finner det tyvärr inte lönsamt att åka längre för att endast promenera en häst i ca 30 min. Jag får intrycket av att ägaren är rädd/osäker för/på hästen och det är endast jag som promenerar med henne. Trots att jag gillar hästen tror jag tyvärr inte det kommer ge mig så mycket...


Hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett bra sätt? Eftersom jag har fått heltidsjobb har jag dragit ner på dagarna jag är där, redan där kändes det som ägaren blev lite sur. Jag kan absolut erbjuda mig att vara kvar tills flytten och ev hjälpa till, men får verkligen känslan av att ägaren kommer bli sur om jag väljer att lämna. Hur bör man gå till väga? Skicka ett meddelande där jag beskriver mina tankar kring det hela, översiktligt (och förvarnar för vad som komma skall) för att sedan ringa för att utveckla eller bara ringa?


Kom gärna med tips eller invändningar, tycker hela situationen känns väldigt jobbig... :(
 
Du är inte medryttare utan obetald hästskötare. Du behöver inte förklara dig men vill du förklara så säg att du önskar en medryttarhäst du kan rida regelbundet och att nya stallet ligger för långt bort för dig. Mer behövs inte. Om ägaren blir sur så får hon väl bli det, inte mycket att göra åt den saken.

Det är schyst att ge en månads uppsägningstid (om du fått reda på stallbytet minst en månad i förväg)
 
Varför rider du inte den? Låter som om du endast är hästskötare just nu?
Blir ägaren sur så får det väl stå för den personen. Det är bara att säga eller skriva att du hade inte tänkt dig att vara hästskötare utan medryttare.
 
Varför rider du inte den? Låter som om du endast är hästskötare just nu?
Blir ägaren sur så får det väl stå för den personen. Det är bara att säga eller skriva att du hade inte tänkt dig att vara hästskötare utan medryttare.
Först ville ägaren att hästen skulle bekanta sig med gården, sen har hon tunnat ur och vill då inte rida henne pga lite muskler osv, sen har hon även fått kotledsinflammation.
 
Själv skulle jag snarare bli sur om min medryttare stannade för att hon inte ville eller vågade tala om för mig att hon inte trivdes med upplägget. (Särskilt det långsiktiga upplägget - jag kanske ändå skulle bli lite missnöjd om medryttaren slutade främst för att hästen fått kotledsinflammation. Det är ju nåt övergående och nåt man troligen får räkna med om man ska vara medryttare på lång sikt.)

Har ni någon form av kontrakt där det står om uppsägningstid? Annars, säg som det är men ge hästägaren en rimlig period då du erbjuder dig att fortsätta komma om hon vill det. Ingen av er vinner i längden på att du är där mot din vilja.
 
Jag hade slutat i ditt fall. Du ville ju ha en medryttarhäst att rida och inte en sköthäst.

Man får visserligen vara beredd på att hästen kan bli skadad och ha en lång konvalecens men när det blir så i början och hästägaren och man själv verkar ha olika syn på saker och ting hade jag nog tröttnat. Jag förstår ju inte varför hästen inte kan ridas när den precis flyttats till ett nytt stall. Hade hästägaren redan i början visat sig ha såpass olika syn på hästen än vad jag har så hade jag slutat.

Jag hoppas att du inte betalar för att vara hästskötare?

Jag hade nog skrivit ett meddelande och förklarat situationen. Att du vill ha medryttarhäst för att rida och att nuvarande inte passar dig så bra. Påpeka gärna att du trivs med hästen och att den verkar trevlig men att du just nu söker en som går att rida och gärna närmre hemifrån.
 
Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels har jag inte ridit på henne ännu, och som det ser ut nu ligger det långt bort.

Medryttarskapet har hittills innefattat korta promenader samt blanda iordning & ge henne kraftfoder & mineraler. Jag känner att jag skulle vilja rida kontinuerligt för att förbättra mig i ridningen, annars blir jag lika nervös och ringrostig pga långa uppehållsperioder.

Hon ska dessutom nu flyttas till ett nytt stall som är längre bort än det nuvarande. Jag har även fått ett nytt jobb & jag finner det tyvärr inte lönsamt att åka längre för att endast promenera en häst i ca 30 min. Jag får intrycket av att ägaren är rädd/osäker för/på hästen och det är endast jag som promenerar med henne. Trots att jag gillar hästen tror jag tyvärr inte det kommer ge mig så mycket...


Hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett bra sätt? Eftersom jag har fått heltidsjobb har jag dragit ner på dagarna jag är där, redan där kändes det som ägaren blev lite sur. Jag kan absolut erbjuda mig att vara kvar tills flytten och ev hjälpa till, men får verkligen känslan av att ägaren kommer bli sur om jag väljer att lämna. Hur bör man gå till väga? Skicka ett meddelande där jag beskriver mina tankar kring det hela, översiktligt (och förvarnar för vad som komma skall) för att sedan ringa för att utveckla eller bara ringa?


Kom gärna med tips eller invändningar, tycker hela situationen känns väldigt jobbig... :(

Det är väldigt naturligt att du vill sluta utifrån situationen du beskriver, tänker jag. Hade du varit min medryttare hade jag inte blivit det minsta sur eller upprörd. Såklart kan hästägaren ändå bli det, men jag tänker att det i så fall beror på att hon kanske måste ta tag i situationen vilket hon kanske lyckas undvika nu.
Du har inget moraliskt ansvar att fortsätta, det är bara att sluta. Jag har faktiskt haft medryttare som slutat utifrån ungefär samma orsaker, att de inte fick ut det av ridningen som de hade förväntat sig. Jag har inte blivit sur för det, även om jag försökt vara tydlig vid start med vad de kan vänta sig. Men det innebär ju alltid en sak i teorin och en annan sak i praktiken och jag förstår att man kanske måste känna på det ett tag innan man verkligen vet hur man vill ha det.

Ring direkt, det är väl alltid bäst för att undvika missförstånd osv.
 
Det finns ju fördelar och nackdelar med att vara medryttare. En fördel är att man enkelt kan sluta om man inte trivs. Nackdelen är att man inte bestämmer själv över hästen utan måste anpassa sig till hästägarens syn på saken. Hästägaren ställer upp reglerna och medryttaren accepterar eller tackar nej. Det är inte svårare än så.
 
Jag hade bara sagt att jag inte kan fortsätta när hästen flyttar för det blir för långt. Hade jag velat sluta direkt hade jag dock gjort det i ditt fall eftersom du uppenbarligen inte får ut något av detta :)
 
Oftast bäst att säga precis som du känner. Annars har du ju bra tillfälle nu att säga att det blir för långt för dig nu. Du skall inte ha dåligt samvete för att du slutar. Den ger dig inte den ridning du vill ha.
 
Först ville ägaren att hästen skulle bekanta sig med gården, sen har hon tunnat ur och vill då inte rida henne pga lite muskler osv, sen har hon även fått kotledsinflammation.

Har hästen fått kotledinflammation av att promeneras?

Jag hade sagt som det var. "Det här har tyvärr inte utvecklats till det jag trodde, nu när det dessutom blir längre restid har jag inte möjlighet att fortsätta. Tack för tiden och lycka till med hästen!"
 
Vet du vad, jag har själv slutat att engagera mig värst i hästarna numera, de var ett svårt beslut men jag ville inte vara obetald hästskötare åt någon de passar inte mig. Jag har haft egen häst i hela mitt vuxna liv och sedan tidigt i tonåren. När ponnyn gick bort efter 12 år tillsammans köpte jag en unghäst som senare inte visade sig passa mig, sålde honom till ett fantastiskt hem ❤ Och i samma veva fick jag en aktiv travhäst med senskada som behövde läka ut, både riden och köra super snäll kille med hjärtat på rätt ställe men i för som jag själv inte har licens så skulle Pappa på pappret äga halva hästen ( är nya regler nu men innan fick man inte träna andras hästar som amatör ) och så långt var allt bra, sen har de blivit så att hästen som är min är inte min. Utan jag jobbar som obetald hästskötare rent utsagt och de är inte vad jag vill hålla på med så därför bestämde jag mig för att de fick vara nog. Visste de är aldrig lätta beslut men man måste göra de som känns rätt i hjärtat. Jag får inte ut någonting av att mocka, släppa ut och in och fodra medans jag knappt ens få peta på hästen då får de vara.
 
Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels har jag inte ridit på henne ännu, och som det ser ut nu ligger det långt bort.

Medryttarskapet har hittills innefattat korta promenader samt blanda iordning & ge henne kraftfoder & mineraler. Jag känner att jag skulle vilja rida kontinuerligt för att förbättra mig i ridningen, annars blir jag lika nervös och ringrostig pga långa uppehållsperioder.

Hon ska dessutom nu flyttas till ett nytt stall som är längre bort än det nuvarande. Jag har även fått ett nytt jobb & jag finner det tyvärr inte lönsamt att åka längre för att endast promenera en häst i ca 30 min. Jag får intrycket av att ägaren är rädd/osäker för/på hästen och det är endast jag som promenerar med henne. Trots att jag gillar hästen tror jag tyvärr inte det kommer ge mig så mycket...


Hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett bra sätt? Eftersom jag har fått heltidsjobb har jag dragit ner på dagarna jag är där, redan där kändes det som ägaren blev lite sur. Jag kan absolut erbjuda mig att vara kvar tills flytten och ev hjälpa till, men får verkligen känslan av att ägaren kommer bli sur om jag väljer att lämna. Hur bör man gå till väga? Skicka ett meddelande där jag beskriver mina tankar kring det hela, översiktligt (och förvarnar för vad som komma skall) för att sedan ringa för att utveckla eller bara ringa?


Kom gärna med tips eller invändningar, tycker hela situationen känns väldigt jobbig... :(
Säg som det är bara helt enkelt, att du vill och behöver rida. Att det tyvärr inte blev som det var tänkt eller som du trodde och att du måste gå vidare helt enkelt. Det är alltid bäst att vara ärlig.
 
Min nuvarande medryttarhäst är jättesnäll och trevlig men jag känner att vår utveckling står still. Dels är jag inte en så skicklig ryttare och dels har jag inte ridit på henne ännu, och som det ser ut nu ligger det långt bort.

Medryttarskapet har hittills innefattat korta promenader samt blanda iordning & ge henne kraftfoder & mineraler. Jag känner att jag skulle vilja rida kontinuerligt för att förbättra mig i ridningen, annars blir jag lika nervös och ringrostig pga långa uppehållsperioder.

Hon ska dessutom nu flyttas till ett nytt stall som är längre bort än det nuvarande. Jag har även fått ett nytt jobb & jag finner det tyvärr inte lönsamt att åka längre för att endast promenera en häst i ca 30 min. Jag får intrycket av att ägaren är rädd/osäker för/på hästen och det är endast jag som promenerar med henne. Trots att jag gillar hästen tror jag tyvärr inte det kommer ge mig så mycket...


Hur gör jag för att avsluta medryttarskapet på ett bra sätt? Eftersom jag har fått heltidsjobb har jag dragit ner på dagarna jag är där, redan där kändes det som ägaren blev lite sur. Jag kan absolut erbjuda mig att vara kvar tills flytten och ev hjälpa till, men får verkligen känslan av att ägaren kommer bli sur om jag väljer att lämna. Hur bör man gå till väga? Skicka ett meddelande där jag beskriver mina tankar kring det hela, översiktligt (och förvarnar för vad som komma skall) för att sedan ringa för att utveckla eller bara ringa?


Kom gärna med tips eller invändningar, tycker hela situationen känns väldigt jobbig... :(
Jag tycker inte det är en big deal. Följ @lovisaleonoras upplägg. Enkelt så. Sedan verkar det som att du har stora problem med dina medryttarhästar, eller är det samma som du skrivit om i alla andra trådar? I så fall tror jag du får vara mer noggrann när du väljer ut häst och vara tydlig med vad du vill och lyssna noga på vad hästägaren vill så det slipper bli missförstånd.
 
Förstår inte ens varför man börjar på en ny medryttarhäst som inte får ridas från början?
Jag har haft samma häst i många år nu, men när jag sökte ville jag att hästen skulle vara så pass frisk och okomplicerad att det bara var att sitta upp och rida direkt. Jag har svårt för hästägare som vill att man ska komma ut tio gånger och bara pyssla och jobba från marken innan man får rida, om det just rida man är ute efter så vill jag att det ska fungera direkt.
 
Förstår inte ens varför man börjar på en ny medryttarhäst som inte får ridas från början?
Jag har haft samma häst i många år nu, men när jag sökte ville jag att hästen skulle vara så pass frisk och okomplicerad att det bara var att sitta upp och rida direkt. Jag har svårt för hästägare som vill att man ska komma ut tio gånger och bara pyssla och jobba från marken innan man får rida, om det just rida man är ute efter så vill jag att det ska fungera direkt.

Samma här. Jag vill ju provrida en häst innan jag blir medryttare för att se om vi trivs ihop. För att få en känsla för hur den är att rida.
 
Förstår inte ens varför man börjar på en ny medryttarhäst som inte får ridas från början?
Jag har haft samma häst i många år nu, men när jag sökte ville jag att hästen skulle vara så pass frisk och okomplicerad att det bara var att sitta upp och rida direkt. Jag har svårt för hästägare som vill att man ska komma ut tio gånger och bara pyssla och jobba från marken innan man får rida, om det just rida man är ute efter så vill jag att det ska fungera direkt.
En orsak är att man egentligen inte vill att någon annan ska rida hästen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 602
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp