Bukefalos 28 år!

straumur

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att det är väldigt svårt med slutan i traven? Är det i regel ett svårt moment i utbildningen? Jag och min isis har tragglat det länge nu :) han tycker att det är jobbigt, det går långsamt framåt men det verkar ta tid!
 
Sv: Sluta

Nu är min erfarenhet av isisar ganska liten men det kan kanske vara så att slutan är svår för att det är svårt att dessutom hålla traven ren?

Normalt är inte sluta svårt "att lära in", dvs fotförflyttning osv om hästen tar vikthjälper och sidförande skänklar som den ska.. Sen att det är en lite jobbigare rörelse för hästen så den kan protestera lite är en annan sak.

Tänk på att bogarnas placering är mycket viktigare än "att flytta rumpan";).
Tvära hellre för lite än för mycket - det kan räcka med att tänka "tagen bakdel" och istället fokusera på böjningen i bålen, dvs att hästen ska vara ställd och böjd.

Med tiden blir hästen starkare och då är det inga problem!
 
Sv: Sluta

Tack för tips! :) ska tänka på detta, ibland kanske man stirrar sig lite för blind på att flytta bakdelen och att ytter bakben ska jobba in. Han har inga problem med att traven inte är ren, men visst det kan säkert bidra att han har en fjärde gångart. Han har så mycket lättare för öppnan, så funderade på om folk i allmänhet har mer problem med slutan än öppnan :)
 
Sv: Sluta

(Ser att det är ett tag sen inlägget skrevs, är inte inne här så ofta själv ;))

Jag tycker tvärtom! Att öppnan är mycket svårare än slutan. Jag TROR att det beror på att min häst tycker att det är svårt att sänka inner höft samtidigt som hon bär på inner bak. Hon tappar lätt böjningen i öppnan och skjuter över vikten till diverse ben.

När vi får problem med slutan är det oftast för att hon hänger på inner fram. Detta brukar jag få bukt med genom att flytta ut bogen lite till med innertygeln alternativt förbättra böjningen för innersitsen/innerskänkeln eller en kombination av båda. Hoppas det kan hjälpa dig!
 
Sv: Sluta

Jag tycker också öppnan är mycket svårare. När slutan väl lossnade från marken har det varit enkelt att ta med den uppsuttet iom att jag har ytter skänkel till hjälp där att hålla rumpan på plats. Har varit svårare i höger varv där han tappar böjning och hamnar mycket på inner bog men brukar också använda innertygel mot halsen där, trampar ner lite i inner stigbygel och i början hade jag ett kort hoppspö att peta ut bogen lite med. Nu förstår han att tygel mot hals innebär att lätta från inner bogen och därmed kommer ytter bak med mer också.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 492
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp